Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Trainerroad ervaringen

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 13 nov 2017 23:30

Ik heb TR vorige winter gebruikt en hun trainingsplannen zitten inderdaad wel goed in elkaar. Met uitleg over traptechniek, ademhalingstechnieken etc. Het aanbod is ook veel uitgebreider dan bij Zwift.
Alleen heb je tijdens een winter ook nood aan wat langere ritten aan lage hartslag, dat vind ik dan weer een pak prettiger op Zwift. Deze winter steek ik dan maar zelf wat trainingen in Zwift.

Wat mij betreft is TR de beste software om te trainen maar Zwift maakt het voor mij meer fun, zodat ik het een ganse winter rek :)

Gebruikersavatar
johan d
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 22 apr 2017 21:10

Gebruikersavatar johan d 14 nov 2017 07:59

NoChain schreef: 13 nov 2017 23:30Alleen heb je tijdens een winter ook nood aan wat langere ritten aan lage hartslag, dat vind ik dan weer een pak prettiger op Zwift.
Hoe lang zit je dan op de trainer? Bij mij is 90 minuten sowieso de max. Voor de langere ritten, ga ik wel eens naar buiten als de winterzon van de partij is. Ik ben leek op gebeid van trainen, maar ik ga ervan uit dat TR's Sweet Spot wel iets van waarheid heeft...?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 nov 2017 08:53

TR heeft niet alleen maar Sweet Spot. Je vindt er trainingen in iedere zone.

Of SS nuttig is, is lastig te zeggen. Trainers en bewegingswetenschappers zijn er daar niet over eens. Het ene kamp zegt "ja". Het zouden nuttige, niet al te lange trainingen zijn met veel bang for buck. Door het matig intensieve karakter vallen de vermoeidheidsverschijnselen mee.

Het andere kamp zegt, niet doen. Te weinig intensief om harder van te gaan fietsen, te intensief en te kort om als duurtraining te fungeren. "Junk miles". Dit kamp hangt de filosofie van het gepolariseerd trainen aan, waar recent redelijk wat wetenschappelijk bewijs voor is gevonden.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 14 nov 2017 10:42

Je kan ook beide doen hoor.
Met een (extra) ANT+ dongle kan je trainerroad draaien en dan de power op trainer relay. Dan kan Zwift dat signaal weer oppikken.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 14 nov 2017 23:44

johan d schreef: 14 nov 2017 07:59
NoChain schreef: 13 nov 2017 23:30Alleen heb je tijdens een winter ook nood aan wat langere ritten aan lage hartslag, dat vind ik dan weer een pak prettiger op Zwift.
Hoe lang zit je dan op de trainer? Bij mij is 90 minuten sowieso de max. Voor de langere ritten, ga ik wel eens naar buiten als de winterzon van de partij is. Ik ben leek op gebeid van trainen, maar ik ga ervan uit dat TR's Sweet Spot wel iets van waarheid heeft...?
Ik heb Sweet Spot base gevolgd. Het is uiteraard moeilijk te zeggen of ik met een ander programma meer of minder vooruitgang had geboekt.
Als het een weekend met slecht weer is en ik doe 2 ritten op de rollen is er eigenlijk altijd wel eentje bij van +2u. Op zondag pik ik vaak aan bij een groep die 100km doet, nu rijd ik niet de volledige rit maar vanaf januari doe ik dat wel regelmatig. Dat zijn dan ritten van 3u a 3u30.
Uiteraard rijd ik ook liever buiten maar ik ben niet de grootste fan van koude. Enkele weken terug heb ik 2u buiten gefietst en vervolgens 1u30 op de rollen, het combineren is ook een optie uiteraard :)

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 16 nov 2017 15:05

Gisteren voor de eerste keer met Trainerroad gereden, op de tablet. Had de tablet al op een stoel naast me gelegd want als ik hem voor mijn stuur zette, dan viel de bluetooth verbinding met de powermeter heel af en toe weg. Na 45 min in een 8 min FTP test (vlak voor mijn 2e 8' interval) crashte de app plots gewoon. De app startte uit zichzelf wel terug maar ik was alle data van mijn workout kwijt. Iemand dit nog al voorgehad?

Gebruikersavatar
johan d
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 22 apr 2017 21:10

Gebruikersavatar johan d 16 nov 2017 15:15

Neen, en ik kan me voorstellen dat je eens goed gevloekt hebt. Omdat je ook al eerder bluetooth uitval had en de tablet naast u moest leggen, doet mij wel vermoeden dat er iets mis is met de tablet... kan dat. Oude tablet ofzo? Ik gebruik Trainerroad op de PC met een ANT+ dongle.

twindels
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 sep 2017 16:25

twindels 22 nov 2017 16:42

Inmiddels ook eens TR uitgetest (20min FTP test) & best wel tevreden van. Werkt meer op het technische aspect, waar Zwift veel meer fungericht is.

TR geeft me anderzijds ook wel een luxeprobleem op vlak van training plans/workouts.
Ik wil graag minstens 1 (bij voorkeur 2) keer per week op de rollen zitten, maar weet niet goed welke schema's ik best volg.

Wat zijn jullie aanbevelingen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 nov 2017 16:46

Ik doe maar wat. Indoor trainen doe ik toch niet structureel; eigenlijk alleen bij tijdgebrek en/of slecht weer. De ene week is het 3x en de volgende misschien maar 1x of zelfs helemaal niet. Anders fiets ik gewoon buiten.

Gebruikersavatar
johan d
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 22 apr 2017 21:10

Gebruikersavatar johan d 23 nov 2017 08:45

twindels schreef: 22 nov 2017 16:42Ik wil graag minstens 1 (bij voorkeur 2) keer per week op de rollen zitten, maar weet niet goed welke schema's ik best volg.
Ik doe gewoon de Base Phase - Sweet Spot Base 6 Weeks, Als ik maar 2x per week zou doen, zou dat plan gewoon 9 weken duren...

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 23 nov 2017 09:44

Tja, ik ben zelf ook beetje aan het aankloojen met diverse VR software. Als ik heel gestructureerd zou willen trainen, dus met een doel etc, zou ik op TR of Zwift of whatever een schema kiezen en dit heel strikt volgen.
Wil je gewoon lekker bezig zijn, kies dan gewoon het leukste uit.
Op dit moment is dat voor mij (persoonlijk) Zwift. Toch wel geinig om als je all-in wilt gaan een race te doen en als je een "duur" training wil volgen kies je een groepsrit. Die anderen naast je in het scherm zijn voor mij wel mooie stimulans.
Ik ga in ieder geval binnenkort eens starten met een weekje van een willekeurig workout schema, waarschijnlijk de ftp booster van 4wk. Na een week bekijk ik dan wel hoe dat is, vind ik het leuk, ga ik verder, zo niet kies ik weer wat anders. Uiteindelijk is mijn doel om bezigte blijven.
Daarnaast probeer ik inderdaad net als Havana om een doordeweekse dag buiten te fietsen en op de zondag ook een grepsritje te maken op de echte weg. Is het dan zoals de afgelopen weken regenachtig, dan is binnen trainen een mooi alternatief en houdt i wat tijd over, aangezien de trainingen binnen toch meestal wat intensiever zijn. Ik heb dan geen zin om uren te trainen....

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 24 nov 2017 21:01

Net de boel op mijn oude iPad (3) met ant ontvangst dongle geïnstalleerd werkt perfect, ant hartslag, cadance, en dan via Bluetooth (misuro) de Power van de 1e generatie Turbo Muin (de domme dus).

Ik heb helaas een post trombotisch syndroom in mijn linkerbeen (juni voor de 2e keer trombose gehad) maar ik heb net de intake FTP test gedaan, 76?

Kan dat wel kloppen, in strava zit ik altijd (virtueel gemeten) tussen de 135 en 165 watt per rit. Ben niet helemaal dood gegaan maar dit is wel heel erg miezerig?

Ik sta op sprint segmenten van 1,5 minuut hier en daar in de top 10 van 1500 man, klopt die turbomuin wel of ben ik gewoon een enorme prutser?! (Dat sowieso :-) )

Baal baal baal.
Afbeelding

Plaats reactie