Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Het grote pedalen topic

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 04 sep 2015 17:39

Ha,

Ik kan met de zoekfunctie niet echt een topic specifiek over pedalen vinden.

Misschien handig om er een te starten. Excuses als dat niet de bedoeling is of als ik een ander pedaaltopic over het hoofd zie.

Maar ok, laat ik het meteen openen met wat vragen

Nieuwe fiets komt er aan, en zit er aan te denken om pedaaltjes te halen waar je met raceschoenen en gewone schoenen op kan.

Geloof dat het combipedalen als naam heeft. Ik heb deze op het oog.

http://www.wiggle.nl/shimano-a530-spd-e ... erpedalen/


Zijn er mensen die dergelijke pedaaltjes op hun racefiets hebben? Is het goed te doen of een beetje behelpen met zowel race- en gewone schoenen?

Dan zag ik ook nog dat je ook racepedaaltjes kan doen, en daar dan een plastic opzetstukje voor hebt, voor gewone schoenen.

Welke van deze twee combipedaal opties zijn dan het best/fijnst?

De metalen combi of met het opzetstukje?


Dan nog, deze van de link zijn spd. Bestaan die ook in spd-sl?

Moet nog uitzoeken welke van de twee ik wil. Lastig want heb er geen verstand van en heb ook nog nooit met pedaaltjes gefietst. Als ik het goed begrijp is spd-sl iets beter/handiger. Is dat correct?

Bvd

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 04 sep 2015 19:21

SPD is eigenlijk een mountain bike systeem, de schoenplaatjes zijn zo klein dat ze in de zool van de schoen kunnen vallen waardoor je met die schoenen goed kunt lopen. In dat kleine schuilt ook gelijk het nadeel t.o.v. 'race' systemen zoals SPD-SL, Look, Time en Speedplay: Het kleinere contactoppervlak maakt dat je net wat minder goed met het pedaal verankerd bent. Kortom, de race systemen zijn beter om te fietsen en SPD is beter om te lopen. Lopen met b.v. Speedplay, die ik gebruik, is geen pretje, het gaat wel maar het ziet eruit alsof je net in je broek hebt gekakt.

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 04 sep 2015 19:50

Haha, ;-).

Maar ok, dan is dat nu wel helemaal duidelijk voor mij. Dankjewel. Dan ga ik voor de spd-sl, het gaat mij puur om het fietsen. En die paar meter er bekakt bij lopen, ach, dat overleef ik wel.

Even zoeken of die ook zijn in de combi uitvoering voor de gewone schoen. Als dat zo is, dan ben ik daar ook weer uit.

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 06 okt 2015 18:39

Ben mijn 1ste rondjes aan het fietsen. Met ordinaire trappers nog. En dat bevalt me best aardig. Ben ook nog niet anders gewend natuurlijk.

Maar als je met pedaaltjes en raceschoenen gaat fietsen. Kost je dat dan minder energie, maw fietst dat makkelijker dan met trappers?

Of maakt dat (op het vlakke) niet zoveel uit?

Want moet nog best veel spullen halen, en misschien kunnen de schoenen en pedaaltjes nog wel even wachten.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 okt 2015 19:43

Wat is je schoenmaat? Ik heb nog wel wat aan raceschoenen, pedalen en misschien ook plaatjes liggen...
Campagnolo Ultra Dork

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 06 okt 2015 23:34

Haha, dat hoeft niet hoor. Krijg het met kerst hoor ik zojuist, :D .

Wel heel erg bedankt. ;-)

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 27 okt 2015 02:45

Ik ben schoenen aan het uit zoeken. En wil even zeker weten.

Ik wil sowieso deze pedaaltjes. (Maar ga die pas later halen)

http://www.mantel.com/shimano-r550?spec ... Ijc3RhcnQ3


En nu heb ik deze schoenen op het oog.


https://www.futurumshop.nl/giro-apeckx- ... eren.phtml

Is dat een goede combi? Beide race, zou denk ik goed moeten zijn.

henk1964
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2013 10:33

henk1964 27 okt 2015 04:28

Ja, dat gaat passen. Dan wel SPL-SL schoenplaatjes gebruiken (zie bv https://www.futurumshop.nl/shimano-scho ... d-sl.phtml) en let daarbij op de 3 varianten in speling. Meestal (ook bij mij) volstaat de gele versie.
Naast de stabiliteit van je voeten op de pedalen, is het grootste voordeel van het fietsen met plaatjes dat je dan ook de trappers naar boven kan trekken naast het naar beneden duwen. Voor een effectieve pedaalomslag zou je beide moeten doen.
Carrera Veleno evo: Sram Red, CSC 50mm
Winspace SLC 2.0: Sram Red/Force, Mavic Cosmic 45mm

Perez
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 11 okt 2013 12:16

Perez 27 okt 2015 09:06

@Brendalp

Da's inderdaad de goede combi! SPD-SL plaatjes worden altijd met 3 boutjes vastgezet en die passen onder de Giro schoenen die jij opnoemt :).

Pedalen van Shimano worden altijd inclusief schoenplaatjes verkocht. Die hoef je er dus niet bij te kopen. Over het algemeen zitten bij de goedkopere pedalen de gele plaatjes (meeste speling) en de duurdere de blauwe (minder speling). Rood zou ik zeker niet aanraden omdat je bij deze plaatjes helemaal geen speling hebt op het moment van 'vastzitten'. Vaak vinden knieën een beetje correctie wel prettig :)

vitamineb
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 apr 2014 14:15

vitamineb 27 okt 2015 12:14

henk1964 schreef:Naast de stabiliteit van je voeten op de pedalen, is het grootste voordeel van het fietsen met plaatjes dat je dan ook de trappers naar boven kan trekken naast het naar beneden duwen. Voor een effectieve pedaalomslag zou je beide moeten doen.


Kan dit fabeltje niet een keer de wereld uit geholpen worden?

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1989
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 27 okt 2015 13:07

Waarom is dat een fabeltje?

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1989
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 27 okt 2015 13:08

@Perez: Ik heb onlangs een setje 6800 pedalen gekocht, daar zaten gewoon gele bij. Over het algemeen is die speling wel fijn voor je knieeën idd.

Plaats reactie