Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Varia bike radar ja of nee

hebben we achter 10 jaar allemaal een electronisch verkeersdetectie systeem op onze fiets?

Peiling eindigde op 28 aug 2015 15:00

Jazeker en het wordt misschien verplicht.
1
6%
Waarschijnlijk wel
1
6%
Dat is alleen iets voor de technofreaks
9
53%
Ik denk dat dit heel snel van de markt is.
6
35%
 
Totaal aantal stemmen: 17

FietsBie
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2015 18:05

FietsBie 21 aug 2018 08:54

ik heb de radar sinds oktober vorig jaar en ben er blij mee. Voordeel is dat verkeer dat je tgv de wind niet aan hoort komen, op je Garmin kunt zien aankomen. Voorwaarde is wel dat er een redelijk snelheidsverschil is, maw de auto (of fietser) die je inhaalt moet wel wat sneller rijden dan ik fiets.
Belangrijke reden voor mij is ook de zichtbaarheid, als verkeer nadert gaat het licht steeds feller branden.
Vooral prettig in het donker op donkere wegen.
Mijn bikeradar gaat zo’n 8 uur mee voordat deze weer moet worden opgeladen (ging de UT800 koplamp ook maar zo lang mee.....)

i-mac

i-mac 21 aug 2018 12:32

FietsBie schreef: 21 aug 2018 08:54 ik heb de radar sinds oktober vorig jaar en ben er blij mee. Voordeel is dat verkeer dat je tgv de wind niet aan hoort komen, op je Garmin kunt zien aankomen. Voorwaarde is wel dat er een redelijk snelheidsverschil is, maw de auto (of fietser) die je inhaalt moet wel wat sneller rijden dan ik fiets.
Belangrijke reden voor mij is ook de zichtbaarheid, als verkeer nadert gaat het licht steeds feller branden.
Vooral prettig in het donker op donkere wegen.
Mijn bikeradar gaat zo’n 8 uur mee voordat deze weer moet worden opgeladen (ging de UT800 koplamp ook maar zo lang mee.....)
Snelheidsverschil moet minstens 10km bedragen. Ik heb mijn radar intussen dik 2 jaar, en vertrek nooit meer zonder. Vanaf dat een voertuig ±160 meter achter je is, krijg je een signaal. Jammer dat het hebbeding zo duur is. Het nieuwste model is trouwens verticaal gemaakt, en past zodoende mooier op de zadelbuis.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 22 aug 2018 16:48

Is imo een duur hebbeding voor technofreaks. Ik heb al jaren achteruitkijkspegeltje op al mijn fietsen, ik ZIE zelfs wat er achter me gebeurt (als bv een wagen met grote snelheid nadert). Bij donker heb ik een chinees achterlampje van 1 Watt (nog geen 10 €) en is vanop 200 meter zichtbaar.

i-mac

i-mac 22 aug 2018 17:31

gene schreef: 22 aug 2018 16:48 Is imo een duur hebbeding voor technofreaks. Ik heb al jaren achteruitkijkspegeltje op al mijn fietsen, ik ZIE zelfs wat er achter me gebeurt (als bv een wagen met grote snelheid nadert). Bij donker heb ik een chinees achterlampje van 1 Watt (nog geen 10 €) en is vanop 200 meter zichtbaar.
Om het op zijn Vlaams te zeggen : elke zijn pijp, en elk zijn toebak ... Of, het is wat de zot er voor wilt betalen.


Bij alles wat met fietsen heeft te maken (en andere dingen in het leven ook), kiest elk waar hij.zijn budget wil aan besteden. De ene wil een fiets van pakweg €10.000, de andere kiest resoluut voort een fiets die €2000 kost. Sommigen betalen een fortuin aan bepaalde merkkledij, anderen kiezen voor Decathlon.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Garmin radar. Een spiegel, daar pas ik voor. Maar ik ga het gebruik ervan niet afbreken. Nogmaals, elk zijn ding.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 22 aug 2018 23:48

Ben volledig akkoord met je filosofie i-mac. :)
ps: voor de racefiets zijn er discrete spiegeltjes, zelfs discreter dan een Garmin Varia bike.
https://www.rosebikes.nl/b-m-cycle-star ... egel-26386

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 26 sep 2018 23:38

Sieper schreef: 20 aug 2018 15:50 plus het lampje gaat harder knipperen als de auto er bijna is, dus al doe je zelfs niks je valt iig beter op. Ik wil hem ook nog steeds eens kopen.
Het kan aan mijn waarneming liggen, maar ik ervoer op mijn rondje dat auto's van achteren ruimer om mij heen reden. Kennelijk val ik als fietser beter op door het steeds sneller knipperende lampje. Ook ik ben na een ritje verkocht. Daarbij heb ik aan het einde van mijn dropbar een cateye spiegeltje en zie ik ook nog het verkeer aankomen en hoe het reageert. De varia i.c.m. een spiegeltje draagt zeker bij aan een relaxter ritje, althans het scheelt tig keer om kijken om het verkeer achter je te checken als je fietst.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 27 sep 2018 09:07

Ik heb er sinds kort een , een Garmin Varia . Ikzelf ervaar dit toch wel als een nuttig dingetje , je valt meer op en je ontdekt eerder een achteropkomende auto ( of 2 ..).

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 sep 2018 09:23

In NL niet nodig, in bv de VS levensreddend en zielenrust gevend ;)

In NL rijd ik nooit met spiegeltje en mis ik het ook niet, maar in de VS en Midden- en Zuid-Amerika was ik er echt blij mee.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

i-mac

i-mac 27 sep 2018 18:14

scepticus schreef: 27 sep 2018 09:23 In NL niet nodig, in bv de VS levensreddend en zielenrust gevend ;)

In NL rijd ik nooit met spiegeltje en mis ik het ook niet, maar in de VS en Midden- en Zuid-Amerika was ik er echt blij mee.
In Vlaanderen helaas ook nodig om bepaalde plaatsen. Vandaag ondervonden dat men in Wallonië toch meer respect heeft voor de wielertoerist. Al was er bitter weinig verkeer in de ruime regio van Doornik. Dat speelt ook mee.

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 20 jan 2019 10:40

Hoi,

Ik ben sinds 2 weken gestart met forenzen en het het Garmin ecosysteem.

Mijn ervaringen zijn gemixt.

De Garmin Varia koplamp:
Ik ben hier op zich erg tevreden over, de sluiting zou wat makkelijker kunnen, het was mooier geweest als het zo makkelijk ging als de 1030 en de Garmin Varia Radar, erop zetten en een kwartslag draaien.

De lamp geeft een mooie gerichte bundel en geeft een fantastische hoeveelheid licht.
Hij past de lichtsterkte aan op de hoeveelheid licht buiten en op hoe hard je fietst.
De praktijk is , dat ik na een dik uur fietsen, de lamp eigenlijk op 96% volle sterkte zie.
Na 40 minuten fietsen begint ie al te mekkeren dat hij leeg raakt. Dan gaat ie de volgende 20 minuten wel mee, maar blijft zeuren op mijn Garmin 1030 display.
Ik vind dat tegenvallen. Freaking dure lamp, en kan niet eens mijn commute van 60 mins a 75mins zonder gezeur volhouden. Dat moet hij toch, zelfs op volle sterkte, wel vol kunnen houden ?

Garmin Varia Radar:
Haat-liefde relatie mee.
De eerste keer werd ik wel wat gefrustreerd over het feit dat ie blijft piepen voor auto's die werkelijk 100m naast me rijden, parallelweg langs de A6.
Op de fietspaden waar ik voornamelijk op zit, vind ik het wel prettig. De elektrische scooters en ebikes detecteert hij ook, en ook gewone scooters met tegenwind hoor je niet, maar hij detecteert ze wel.
Leuk en handig.

Ik zit dagelijks op veel fietspaden met daarnaast een autoweg en dat is op zich toch wel erg vervelend, hij piept dan ook voor die auto's, terwijl ik toch veilig op een totaal ander pad zit.
Je gaat dan ook meldingen negeren eigenlijk, terwijl het dan ook best een scooter kan zijn.

Het werkt echter ook andersom, en dat is vooral een plus punt. Komt er iets aan, dan gaat de lamp knipperen, dit vergroot je zichtbaarheid en dat is prettig.

Na een 'duurtest' van een week op de fiets, heb ik echter een ander probleem.
Ik fiets met weer en wind, en die lamp heeft een knopje aan de bovenkant, met zijdelings wat ruimte.
Daar vallen de zandkorrels en water in. Dat water kan ie prima tegen, maar de zandkorrels die er tussen geraken, zorgen ervoor dat het knopje niet meer in te drukken is. Dit vind ik een big fail.
Hoe kunnen ze dat zo ontwerpen? Het was al een vaag (goedkoop ) knopje, net als de power knop op de Garmin 1030. Ik zou daar liever een knop zien die je voelt 'klikken' en afdoende afgeschermd is.


De Radar ga ik terugsturen, een nieuwe zal ook geen oplossing brengen zolang ze de knop niet aanpassen.

De Garmin koplamp: Tsja, na echt elke rit opladen gaat me ook irriteren. Als ik het vergeet, dan hang ik meteen, dan heb ik geen licht.

Vraagje aan anderen: Hebben jullie dat ook , dat na 40 minuten de meldingen al komen dat de batterij leegraakt?
Een vriend van mij heeft het ding ontkoppelt van de 1030, en zet hem op een lagere stand.
Dat kan ook, maar daar koop ik het toch niet voor. ..

Ik ben benieuwd!
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 20 nov 2019 20:13

Dit eens omhoog halen omdat ik het per toeval tegen kwam en wel interesse had. Alleen niet voor die prijs.

Bestaat er ook iets met enkel de radar of een Chinese versie die garmin compatibel is?

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 20 nov 2019 20:28

Nu ik bergop ingehaald word door huisvrouwen met boodschappen op een e-fiets, misschien toch iets om te overwegen😁
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Plaats reactie