Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Varia bike radar ja of nee

hebben we achter 10 jaar allemaal een electronisch verkeersdetectie systeem op onze fiets?

Peiling eindigde op 28 aug 2015 15:00

Jazeker en het wordt misschien verplicht.
1
6%
Waarschijnlijk wel
1
6%
Dat is alleen iets voor de technofreaks
9
53%
Ik denk dat dit heel snel van de markt is.
6
35%
 
Totaal aantal stemmen: 17

i-mac

i-mac 20 nov 2019 21:13

Djemz schreef: 20 nov 2019 20:13 Bestaat er ook iets met enkel de radar of een Chinese versie die garmin compatibel is?
Ja, maar .... Ik heb al gelezen op diverse fora, dat Garmin de aliexpress versies van de Edge 1030 software matig blokkeert. Dus is de kans groot dat ze dat met andere toestellen ook doet.

Zoek op alie met deze info : Smart Fiets Achteruitkijkspiegel Radar Achterlicht

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 20 nov 2019 22:10

blurg schreef: 20 jan 2019 10:40 Hoi,

Ik ben sinds 2 weken gestart met forenzen en het het Garmin ecosysteem.

Mijn ervaringen zijn gemixt.

De Garmin Varia koplamp:
Ik ben hier op zich erg tevreden over, de sluiting zou wat makkelijker kunnen, het was mooier geweest als het zo makkelijk ging als de 1030 en de Garmin Varia Radar, erop zetten en een kwartslag draaien.

De lamp geeft een mooie gerichte bundel en geeft een fantastische hoeveelheid licht.
Hij past de lichtsterkte aan op de hoeveelheid licht buiten en op hoe hard je fietst.
De praktijk is , dat ik na een dik uur fietsen, de lamp eigenlijk op 96% volle sterkte zie.
Na 40 minuten fietsen begint ie al te mekkeren dat hij leeg raakt. Dan gaat ie de volgende 20 minuten wel mee, maar blijft zeuren op mijn Garmin 1030 display.
Ik vind dat tegenvallen. Freaking dure lamp, en kan niet eens mijn commute van 60 mins a 75mins zonder gezeur volhouden. Dat moet hij toch, zelfs op volle sterkte, wel vol kunnen houden ?

Garmin Varia Radar:
Haat-liefde relatie mee.
De eerste keer werd ik wel wat gefrustreerd over het feit dat ie blijft piepen voor auto's die werkelijk 100m naast me rijden, parallelweg langs de A6.
Op de fietspaden waar ik voornamelijk op zit, vind ik het wel prettig. De elektrische scooters en ebikes detecteert hij ook, en ook gewone scooters met tegenwind hoor je niet, maar hij detecteert ze wel.
Leuk en handig.

Ik zit dagelijks op veel fietspaden met daarnaast een autoweg en dat is op zich toch wel erg vervelend, hij piept dan ook voor die auto's, terwijl ik toch veilig op een totaal ander pad zit.
Je gaat dan ook meldingen negeren eigenlijk, terwijl het dan ook best een scooter kan zijn.

Het werkt echter ook andersom, en dat is vooral een plus punt. Komt er iets aan, dan gaat de lamp knipperen, dit vergroot je zichtbaarheid en dat is prettig.

Na een 'duurtest' van een week op de fiets, heb ik echter een ander probleem.
Ik fiets met weer en wind, en die lamp heeft een knopje aan de bovenkant, met zijdelings wat ruimte.
Daar vallen de zandkorrels en water in. Dat water kan ie prima tegen, maar de zandkorrels die er tussen geraken, zorgen ervoor dat het knopje niet meer in te drukken is. Dit vind ik een big fail.
Hoe kunnen ze dat zo ontwerpen? Het was al een vaag (goedkoop ) knopje, net als de power knop op de Garmin 1030. Ik zou daar liever een knop zien die je voelt 'klikken' en afdoende afgeschermd is.


De Radar ga ik terugsturen, een nieuwe zal ook geen oplossing brengen zolang ze de knop niet aanpassen.

De Garmin koplamp: Tsja, na echt elke rit opladen gaat me ook irriteren. Als ik het vergeet, dan hang ik meteen, dan heb ik geen licht.

Vraagje aan anderen: Hebben jullie dat ook , dat na 40 minuten de meldingen al komen dat de batterij leegraakt?
Een vriend van mij heeft het ding ontkoppelt van de 1030, en zet hem op een lagere stand.
Dat kan ook, maar daar koop ik het toch niet voor. ..

Ik ben benieuwd!
Geen ervaring met decradar, maar heb twee 800, want 1 kan ik mijn rit van 2,5 uur niet mee maken. Nu een sigma buster 2000 gekocht, werkt perfect, veel licht dimbaar en grote accu, aanrader!

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 21 nov 2019 10:34

i-mac schreef: 20 nov 2019 21:13 Ja, maar .... Ik heb al gelezen op diverse fora, dat Garmin de aliexpress versies van de Edge 1030 software matig blokkeert.
Overigens Volledig Terecht :winkthumb:
YFood !!!

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 21 nov 2019 14:46

csteenbe schreef: 21 nov 2019 10:34
i-mac schreef: 20 nov 2019 21:13 Ja, maar .... Ik heb al gelezen op diverse fora, dat Garmin de aliexpress versies van de Edge 1030 software matig blokkeert.
Overigens Volledig Terecht :winkthumb:
Wat is er specifiek mis met de Aliexpress units? Zijn dat wel echte Garmins of een knock-off?

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 21 nov 2019 15:05

csteenbe schreef: 21 nov 2019 10:34
i-mac schreef: 20 nov 2019 21:13 Ja, maar .... Ik heb al gelezen op diverse fora, dat Garmin de aliexpress versies van de Edge 1030 software matig blokkeert.
Overigens Volledig Terecht :winkthumb:
Ik vind 180 euro voor een lichtje met een ingebouwde bewegingssensor van een 20tal euro anders ook wel een staaltje bandieterij hoor..

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 22 nov 2019 09:10

Djemz schreef: 21 nov 2019 15:05
csteenbe schreef: 21 nov 2019 10:34
i-mac schreef: 20 nov 2019 21:13 Ja, maar .... Ik heb al gelezen op diverse fora, dat Garmin de aliexpress versies van de Edge 1030 software matig blokkeert.
Overigens Volledig Terecht :winkthumb:
Ik vind 180 euro voor een lichtje met een ingebouwde bewegingssensor van een 20tal euro anders ook wel een staaltje bandieterij hoor..
:winkthumb: Helemaal mee eens.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

i-mac

i-mac 05 dec 2019 22:21

razenderoeland schreef: 22 nov 2019 09:10
Djemz schreef: 21 nov 2019 15:05
csteenbe schreef: 21 nov 2019 10:34

Overigens Volledig Terecht :winkthumb:
Ik vind 180 euro voor een lichtje met een ingebouwde bewegingssensor van een 20tal euro anders ook wel een staaltje bandieterij hoor..
:winkthumb: Helemaal mee eens.
Ik ga maar gedeeltelijk akkoord. Nu heeft Garmin de radar niet zelf ontwikkeld, maar hebben ze het project overgenomen. Koken kost geld, en dus mogen ze van mij gerust verdienen hieraan. Dat de kostprijs te hoog is, daar ga ik wel mee akkoord. Ik ben er zelf van overtuigd, mocht het goedkoper zijn, er meer zouden verkocht worden.

Ik weet één iets zeker, als mijn huidig model het opgeeft, koop ik direct een nieuw model.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 05 dec 2019 22:33

Ik ben ook heel tevreden met mijn varia.
2 minpunten:
-batterijduur, ik moet hem echt iedere dag opladen, anders krijg ik dag erna low battery melding.
-er had een stand op gemogen van paar lumen (zonder knipperen erbij) zodat je in groepsritje lamp ook aan kan zetten. (nu moet ik een 2e lamp monteren)
lost deels ook meteen minpunt 1 op.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 jan 2020 21:15

Laatste update van Garmin voor de Varia van afgelopen december zegt het volgende:

Changes made from version 3.50 to 3.70:
Improve radar handling of very high-traffic environments.
Improve radar target speed reporting.

Ik ben vooral benieuwd naar de eerste: betekent dit dat als je op een fietspad zit naast een provincialeweg of snelweg, dat je dan niet meer onnodige meldingen krijgt?

Zijn er mensen met de laatste firmware en wat zijn jullie ervaringen op dit punt?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 19 jan 2020 21:35

Nee geen verbetering.
Zou ook niet echt weten hoe je dat kan verbeteren zonder dat je geen meldingen meer krijgt terwijl je ze wel moet krijgen.

Beter maken ze gewoon een suspend voor 5 minuten knop ofzo op de garmin.
(en ja uitzetten kan, maar dan gaat je verlichting ook uit)

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 jan 2020 22:09

Eigenlijk wel raar, vind ik, dat je de radar optie niet apart uit kunt schakelen. Die is niet altijd nodig. Je verlichting wel (in het donker). Je zou daar ook wat accu mee kunnen besparen als deze bijna leeg is. Nog even een beetje rekken zonder radar maar wel iets langer verlichting.

Champignon33
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22

Champignon33 21 jan 2020 13:39

Beste leden,

Mijn oog is gevallen op de varia rtl510 achterlicht/radar.

Zijn er hier toevallig mensen die hier ervaring mee hebben?

Ik fiets best vaak alleen en merk dat ik best vaak achter mijn schouder kijk of er een auto aankomt.

Ook wil ik nog wel eens mijn aftershokz bone conduction oortjes inhebben.

En vind het ook gewoon een leuke gadget.
Wat ik mij echter afvraag...

Is de varia in Nederland wel echt de moeite waard?

We hebben hier natuurlijk best een goede infrastructuur en dedicated fietspaden (waar fietsers in het buitenland vaak op de weg rijden)

Dus mijn vraag was.
Wat vinden jullie ervan? En zijn er mensen met ervaring met de varia 510?

Hoor het graag!

Plaats reactie