Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Varia bike radar ja of nee

hebben we achter 10 jaar allemaal een electronisch verkeersdetectie systeem op onze fiets?

Peiling eindigde op 28 aug 2015 15:00

Jazeker en het wordt misschien verplicht.
1
6%
Waarschijnlijk wel
1
6%
Dat is alleen iets voor de technofreaks
9
53%
Ik denk dat dit heel snel van de markt is.
6
35%
 
Totaal aantal stemmen: 17

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 28 nov 2022 12:21

Het verkeer is in die dertig jaar toch echt wel behoorlijk intensiever geworden....
Courir c'est mourir un peu

el_loco
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 28 nov 2022 12:27

Dan nog lijkt me een behoorlijke reflector of kleurig jasje effectiever dan een radar op je fiets.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 28 nov 2022 12:34

synapse schreef: 28 nov 2022 12:21 Het verkeer is in die dertig jaar toch echt wel behoorlijk intensiever geworden....
Ja, en wat dan nog? Ik zit nog dagelijks op de fiets en gemiddeld 3x per week op de racefiets.
Wat heb ik eraan als ik rechtdoor fiets om te weten dat er verkeer achter mij zit, en als ik af moet slaan kijk ik achterom en steek mijn hand uit, werkt volgens mij net zo goed als een radar.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

i-mac

i-mac 28 nov 2022 12:40

el_loco schreef: 28 nov 2022 12:27 Dan nog lijkt me een behoorlijke reflector of kleurig jasje effectiever dan een radar op je fiets.
Een gewone reflector effectiever dan een knipperend licht? Ik betwijfel het. Dat je als bestuurder de afstand van een fiets met een knipperend licht moeilijk kan inschatten, dat kan kloppen. Maar een gewone reflector effectiever? En die radar moet je in de eerste plaats voor jezelf zien. Je krijgt een melding op je GPS dat er achteropkomend verkeer zit aan te komen. In Nederland met zijn prachtige fietspaden is dat misschien niet echt nodig. In België met zijn beruchte moordstrookjes is het dat des te meer.

Wat wel effectief is, is een volledig reflecterende jas, eventueel met reflecterende stukken op de benen.

i-mac

i-mac 28 nov 2022 12:42

colnagofreak schreef: 28 nov 2022 12:34
synapse schreef: 28 nov 2022 12:21 Het verkeer is in die dertig jaar toch echt wel behoorlijk intensiever geworden....
Ja, en wat dan nog? Ik zit nog dagelijks op de fiets en gemiddeld 3x per week op de racefiets.
Wat heb ik eraan als ik rechtdoor fiets om te weten dat er verkeer achter mij zit, en als ik af moet slaan kijk ik achterom en steek mijn hand uit, werkt volgens mij net zo goed als een radar.
Als de weg breed genoeg is, is dat idd niet echt nodig. Op een kleine landweg is het voor mij persoonlijk een meerwaarde. Ik kan zodra de melding verschijnt even achterom kijken. En bij vrachtwagens of landbouwvoertuigen kan ik dan even in de kant gaan staan. En als er veel wind is, is een radar ook zeer handig. Want achteropkomend verkeer hoor je dan dikwijls niet of te laat.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 28 nov 2022 12:44

i-mac schreef: 28 nov 2022 12:40 Een gewone reflector effectiever dan een knipperend licht?
Als het alleen om een knipperend licht gaat zijn er veel voordeliger alternatieve, het gaat mij om het nut van de radar, ik zie dat echt als een leuke gadget zonder enige toegevoegde waarde, het geeft schijnveiligheid.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

i-mac

i-mac 28 nov 2022 12:49

colnagofreak schreef: 28 nov 2022 12:44
i-mac schreef: 28 nov 2022 12:40 Een gewone reflector effectiever dan een knipperend licht?
Als het alleen om een knipperend licht gaat zijn er veel voordeliger alternatieve, het gaat mij om het nut van de radar, ik zie dat echt als een leuke gadget zonder enige toegevoegde waarde, het geeft schijnveiligheid.
Ik zie dat anders. Ik voel me er bij momenten veiliger door.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 28 nov 2022 13:00

De radarfunctie beïnvloedt mijn rijgedrag positief.
Bij mijn woon-werkritje rij ik enkele reis een heel stuk op een schaars verlichte weg.
Zodra er van achter een auto aankomt ga ik zoveel mogelijk rechts rijden.

Het gegeven dat de lamp feller gaat schijnen bij het naderen van de auto vergoot mijn zichtbaarheid en daarmee mijn veiligheid.
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 nov 2022 13:13

colnagofreak schreef: 28 nov 2022 12:44 ........het gaat mij om het nut van de radar, ik zie dat echt als een leuke gadget zonder enige toegevoegde waarde, het geeft schijnveiligheid.
Mogelijk reageer je zo omdat je er nu (nog) geen hebt.
Als je veel alleen rijdt op landwegen dan heeft deze wel degelijk toegevoegde waarde.
Je ziet/hoort op je scherm dat er een sneller voertuig je nadert, je kan daar dan op anticiperen.
Maar ieder moet het voor zichzelf uitmaken of je de moeite van montage/opladen en de euro's er voor over hebt.

Ik wel.
I know myself like no one else
Nothing to defend

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 28 nov 2022 13:42

Lcsmet schreef: 28 nov 2022 13:13 Als je veel alleen rijdt op landwegen dan heeft deze wel degelijk toegevoegde waarde.
Laat ik dat nu toevallig heel veel doen ik woon in de Alblasserwaard, en rij dus veel over landwegen en langs smalle wegen langs een water de Graaf genaamd. Eigenlijk nooit last van het achterop komend verkeer, op een enkele aso na die af en toe zijn ongenoegen denkt te moeten uiten naar wielrenners door kort te passeren, maar dat zal door een radar niet veranderen.

Ik heb dan maar behoefte aan een aso verklikker, maar misschien is dat de volgende stap van Garmin. :D
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 28 nov 2022 14:29

Ik zit én blijf in het pro-kamp. Fantastische uitvinding. Ook bij groepsritten.
Laatst fietste ik een keer op de oude Gazelle, waarbij ik de varia niet gemonteerd had. Dat ervaarde ik als een enorm gemis.

En tja, ik fiets al vanaf m’n 3e. Is altijd goed gegaan, met achterom kijken enzo.
Maar soms zijn er verbeteringen. Dat kun je vooruitgang noemen 😉

verhto
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 mar 2015 18:37

verhto 28 nov 2022 15:18

uw fietsmaat die ook een garmin edge heeft kan zowaar zijn edge verbinden met jouw Varia, wel handig hé, dubbel veilig dus!

Plaats reactie