Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Varia bike radar ja of nee

hebben we achter 10 jaar allemaal een electronisch verkeersdetectie systeem op onze fiets?

Peiling eindigde op 28 aug 2015 15:00

Jazeker en het wordt misschien verplicht.
1
6%
Waarschijnlijk wel
1
6%
Dat is alleen iets voor de technofreaks
9
53%
Ik denk dat dit heel snel van de markt is.
6
35%
 
Totaal aantal stemmen: 17

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 mei 2023 13:20

Bij mij ook enkel bij achteropkomend verkeer.
En ik moet zeggen dat het wel redelijk nauwkeurig is, zowel naar de afstand als het aantal auto's
Een fietspad naast een drukke weg geeft inderdaad wel heel wat gepiep.
I know myself like no one else
Nothing to defend

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 17 mei 2023 13:36

Ik krijg soms wel eens een false alert.
Op woon-werk route heb ik 1 plek waar ik eigenlijk bijn altijd (maar toch niet iedere keer) een false alert krijg, heb nog niet kunnen ontdekken waardoor dit komt.
https://goo.gl/maps/aCntj8bfMyKr8cBE9

Mogelijk door de windmolen, al heb ik het alleen als ik richting het noorden fiets, naar het zuiden fietsen nog nooit alert gehad.
En alert is piepje en even seconde icoontje in beeld en dan weer alles ok.

Maar in principe alleen alerts bij achteropkomend verkeer.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 17 mei 2023 19:32

Ik heb heel af en toe een false alert. Lijkt dan alsof de radar ergens op weerkaatst ofzo, of een ander signaal oppikt. Gelukkig kun je die makkelijk herkennen, en is het bij mij hoogstens 2 of 3x per ~1000km.
Verder ben ik super blij ermee, en is het vooral op de rustige smalle weggetjes een uitkomst.
Afbeelding

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 17 mei 2023 20:29

daniel1975 schreef: 17 mei 2023 12:29 Ik vind het tegenvallen in druk NL. Rij ee nu maanden mee, maar ga mij er steeds meer aan irriteren. Lantaarnpaal, boom, auto, auto op weg naast vrijliggend fietspad: alles is piepen en waarschuwen.
Ik ken je niet persoonlijk maar wat ik zo zie/lees op het forum reageer je zelf ook overal op :D
Dus kans is groot dat hij zich aanpast aan zn bestuurder :?:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 mei 2023 21:28

Over het algemeen praat ik niet tegen bomen en lantaarns ;-)
Less is bore

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 31 mei 2023 21:07

Na een paar jeer goed schrikken van in 1x een auto naast je door de wind. Nu toch maar eeb Varia aangeschaft, 3 weken levertijd bij futurum maar komt vanzelf.

Wil hem het meest op een canyon ultimate cf sl8 gebruiken met een sp0055 zadelpen. Zijn hier ook speciale mounts voor of overige goede/netjese oplossingen? Liefst vast aan de zadelpen.

Gebruikersavatar
gurb
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:33

Gebruikersavatar gurb 01 jun 2023 17:12

Ik heb eigenlijk ook nooit/zelden een false positive gehad; en zeker niet het idee dat bomen of lantaarnpalen een alert geven. Klinkt alsof er wat mis is? Het enige wat raar gedrag oplevert bij mij, is als hij aan mijn tailfin-tas hangt, en hij ergens door is verdraaid en naar de zijkant kijkt in plaats van achteruit. Maar dat heb je bij de eerste passerende auto al wel door.

Voor degenen die gek worden van het piepen, kun je de audio alerts bij jullie (Garmin/Wahoo?) niet muten dan? Ik gebruik hem zelf met de Karoo 2, en daar kan ik het geluid voor de radar alerts uitzetten, maar toch de optische waarschuwing in beeld hebben. Je kunt bij de Karoo ook makkelijk aan/uit zetten door op het radar-icoontje te tikken.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 01 jun 2023 17:25

Bij garmin kan je het niet eenvoudig muten, ja als je flink wat stappen doorloopt kan je alert uitzetten maar helaas geen optie om even snel mute te doen als je langs een n weg fietst. (zoals je wel snel de lamp van stand kan veranderen)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12483
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 jun 2023 08:25

Ik heb hem sowieso op 1 piepje staan, dat scheelt al.
Maar een button zou inderdaad handig zijn. Misschien eens bij Garmin aangeven, onze wegennetwerk en situaties zijn vaak heel anders.

Vraag: GPlama liet zien dat je een app hebt zodat je later kan zien hoe hard bepaalde voertuigen genaderd zijn. Maar ik krijg dat niet gevonden in de IQ store. Iemand hier daar al mee iets mee gedaan?

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 02 jun 2023 09:11

Zelf geen ervaring mee maar waarschijnlijk bedoel je deze: https://apps.garmin.com/nl-NL/apps/c5d9 ... b871e9e733

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12483
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 jun 2023 13:16

Thanks ga ik ff proberen het weekend!

josjoha
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2020 16:09

josjoha 07 okt 2023 13:35

Duur maar nuttig vind ik (in combinatie met Wahoo).

Voorbeeld situaties (voordelen):
* Ik rij bij eerste gebruik een tunnel in, knetterende brommer van voor en ik wil een fietser inhalen. Door de radar zie/hoor ik ook een brommer van achter, en kan dus kiezen of ik toch wil inhalen of even achter die fietser blijven (wat ik in dit geval deed).
* Zelfde kwestie maar nu met een auto van achter met een behoorlijke snelheid op een wat smalle lange rechte weg. Door de radar weet ik van de auto voordat ik de keuze tot inhalen maak, ipv als ik al aan het inhalen ben (wat ik in dit geval deed, wat misschien iets minder veilig was).
* Hele lange rechte wat smalle weg met weinig verkeer. Groene balk betekend lekker ontspannen. Ineens komt er een gek met een rotsnelheid voorbij in een mini autotje. Doordat je weet wanneer die komt, hoef je minder krampachtig te fietsen als er niets aan komt.
* Achterin groep ben je verantwoordelijk voor waarschuwingen van achter. Door radar kun je van voor opletten waar je zit, en zelfs waarschuwen zonder achterom te kijken als je wilt. Iemand anders in die groep was steeds achterom aan het kijken, tot die door had dat ik de autos wel zag aankomen. Zo zit je toch strakker in de groep door minder omkijken.
* Bij oversteken kan je meer tijd besteden aan wat er voor je gebeurd, als je vrijwel zeker weet dat er niets achter zit (groene balk). Als je iets aan ziet komen, kun je je juist daar eerst op richten. Aandacht gaat meer naar waar het nuttig is.
* Geen verkeerde (niet-)meldingen gehad.

Nadelen:
* Je hebt er niets aan als je op een vrijliggend fietspad naast een weg zit, want hij pakt verkeer mee waar je niets mee hoeft, en als er wel iets achter je zit dan kun je dat niet onderscheiden. Deze situatie komt veel voor.
* Nog meer piepjes en signalen. Kan uiteraard zelf instellen.
* Knipperen als auto inhaalt. Ik geloof dat het misschien niet zoveel helpt en mogelijk irritant/afleidend is voor anderen. Aan de andere kant knipperen autos ook met hun lampjes. Het kan een gevoel van veiligheid geven dat je opvalt.
* Standaard geleverde bevestiging met zo'n zwart elastiek rondje is wat dunnetjes. Alternatieven zijn te koop.
Laatst gewijzigd door josjoha op 07 okt 2023 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie