Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Varia bike radar ja of nee

hebben we achter 10 jaar allemaal een electronisch verkeersdetectie systeem op onze fiets?

Peiling eindigde op 28 aug 2015 15:00

Jazeker en het wordt misschien verplicht.
1
6%
Waarschijnlijk wel
1
6%
Dat is alleen iets voor de technofreaks
9
53%
Ik denk dat dit heel snel van de markt is.
6
35%
 
Totaal aantal stemmen: 17

el_loco
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 28 nov 2022 15:21

i-mac schreef: 28 nov 2022 12:40
el_loco schreef: 28 nov 2022 12:27 Dan nog lijkt me een behoorlijke reflector of kleurig jasje effectiever dan een radar op je fiets.
Een gewone reflector effectiever dan een knipperend licht? Ik betwijfel het. Dat je als bestuurder de afstand van een fiets met een knipperend licht moeilijk kan inschatten, dat kan kloppen. Maar een gewone reflector effectiever? En die radar moet je in de eerste plaats voor jezelf zien. Je krijgt een melding op je GPS dat er achteropkomend verkeer zit aan te komen. In Nederland met zijn prachtige fietspaden is dat misschien niet echt nodig. In België met zijn beruchte moordstrookjes is het dat des te meer.

Wat wel effectief is, is een volledig reflecterende jas, eventueel met reflecterende stukken op de benen.
Voor mensen met zo`n knipperend achterlicht (verboden in NL overigens) op het fietspad op klaarlichte dag is een speciaal plekje in de hel gereserveerd. ;) Buitengewoon irritant en overbodig.

i-mac

i-mac 28 nov 2022 15:55

el_loco schreef: 28 nov 2022 15:21Voor mensen met zo`n knipperend achterlicht (verboden in NL overigens) op het fietspad op klaarlichte dag is een speciaal plekje in de hel gereserveerd. ;) Buitengewoon irritant en overbodig.
Naar de Hel? Mooi zo, daar wil ik naartoe. Lekker warm, altijd vermaak, goeie Metal. Dan zing ik mee met AC/DC “Highway to Hell” of “Hell ain’t a bad place to be”. En ik neem dan wel een knipperlicht mee of mee te doen met de ambiance. :mrgreen:

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 28 nov 2022 16:22

synapse schreef: 28 nov 2022 13:00 Knip

Het gegeven dat de lamp feller gaat schijnen bij het naderen van de auto vergoot mijn zichtbaarheid en daarmee mijn veiligheid.
Dit laatste is dus niet waar. Ja je wordt beter zichtbaar, maar dit heeft juist een minder veilig effect. Door het knipperen wordt het achteropkomend verkeer namelijk afgeleid.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 28 nov 2022 17:36

synapse schreef: 28 nov 2022 13:00 Het gegeven dat de lamp feller gaat schijnen bij het naderen van de auto vergoot mijn zichtbaarheid en daarmee mijn veiligheid.
Dat denk je dan, maar is het werkelijk ook zo?
Een continu werkend achterlicht is naar mijn mening net zo goed, zo niet beter. Knipperende en afwijkende achterlichten zorgen voor afleiding en irritatie.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

el_loco
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 28 nov 2022 19:40

i-mac schreef: 28 nov 2022 15:55
el_loco schreef: 28 nov 2022 15:21Voor mensen met zo`n knipperend achterlicht (verboden in NL overigens) op het fietspad op klaarlichte dag is een speciaal plekje in de hel gereserveerd. ;) Buitengewoon irritant en overbodig.
Naar de Hel? Mooi zo, daar wil ik naartoe. Lekker warm, altijd vermaak, goeie Metal. Dan zing ik mee met AC/DC “Highway to Hell” of “Hell ain’t a bad place to be”. En ik neem dan wel een knipperlicht mee of mee te doen met de ambiance. :mrgreen:
:lol: :winkthumb:

i-mac

i-mac 28 nov 2022 20:06

Geen enkel achterlicht kan bij duisternis of in het donker op tegen een volledig reflecterende jas. Als ze je dan nog niet zien, zijn bestuurders niet bezig met het besturen van een auto. En geloof me, zulke bestuurders, zijn er meer en meer (smartphone).

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 28 nov 2022 22:10

i-mac schreef: 28 nov 2022 20:06 Geen enkel achterlicht kan bij duisternis of in het donker op tegen een volledig reflecterende jas. Als ze je dan nog niet zien, zijn bestuurders niet bezig met het besturen van een auto. En geloof me, zulke bestuurders, zijn er meer en meer (smartphone).
Dit geloof ik heilig (en merk regelmatig)
Maar hoe helpt een Varia tegen deze omstandigheden, om het veiliger te maken? Ga je dan aan de kant bij elke achteropkomende auto ofzo?

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 28 nov 2022 22:26

Weten dat die auto er is, helpt natuurlijk altijd. En ja, dan ga je aan de kant rijden toch?

i-mac

i-mac 28 nov 2022 23:02

scottwilko schreef: 28 nov 2022 22:10
i-mac schreef: 28 nov 2022 20:06 Geen enkel achterlicht kan bij duisternis of in het donker op tegen een volledig reflecterende jas. Als ze je dan nog niet zien, zijn bestuurders niet bezig met het besturen van een auto. En geloof me, zulke bestuurders, zijn er meer en meer (smartphone).
Dit geloof ik heilig (en merk regelmatig)
Maar hoe helpt een Varia tegen deze omstandigheden, om het veiliger te maken? Ga je dan aan de kant bij elke achteropkomende auto ofzo?
Neen, niet altijd. Dat hangt af op welke weg ik me bevind.

En als er veel wind staat, is het ook handig, want je hoort achteropkomend verkeer soms niet, of heel erg laat.

Kijk, ieder moet voor zich uitmaken wat bij/zij goed vind. Maar voor je negatief oordeelt over iets, zou je er een paar weken mee moeten werken. Dan kan je een oordeel vellen. Dat iemand het maar niets vind, dat kan ik begrijpen. Je moet het ook niet kopen.

Dat wat er vertelt word over bomen, dat heb ik nog niet voor gehad. En ik gebruik de radar nu toch al ettelijke jaren en vele duizenden kilometers.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 29 nov 2022 09:14

Ik refereerde ook naar jouw opmerking over de reflecterende kleding en daarbij horende zichtbaarheid.
Ik zal nooit zeggen dat een radar overbodig is of niets doet aan veiligheid voor de fietser.
Ik ben wel tegenstander van de variatie in knipperen bij naderend verkeer. Dat zorgt voor schijn veiligheid en irritatie bij achteropkomend verkeer.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 29 nov 2022 09:38

i-mac schreef: 28 nov 2022 23:02 Dat iemand het maar niets vind, dat kan ik begrijpen. Je moet het ook niet kopen.
Kijk nu zijn we het eens! :like:
Als iemand er bij gebaat is om met een radar te rijden en het gevoel heeft dat het bijdraagt aan zijn of haar veiligheid moet hij dat vooral doen.

Topic titel is ook radar ja of nee, voor mij dus een nee!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 29 nov 2022 09:38

Om achteropkomend verkeer op te merken heb ik een spiegeltje (ook op de racefiets). Ik let dan ook op dat ze voldoende uitwijken. Achterlichtje = 1 W

Plaats reactie