Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Varia bike radar ja of nee

hebben we achter 10 jaar allemaal een electronisch verkeersdetectie systeem op onze fiets?

Peiling eindigde op 28 aug 2015 15:00

Jazeker en het wordt misschien verplicht.
1
6%
Waarschijnlijk wel
1
6%
Dat is alleen iets voor de technofreaks
9
53%
Ik denk dat dit heel snel van de markt is.
6
35%
 
Totaal aantal stemmen: 17

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 31 dec 2020 09:57

De Garmin Varia heb ik heel lang versleten voor een veel te dure oplossing waar nog een probleem voor gevonden moet worden. Paar maanden geleden toch gekocht omdat ik een achterlicht zocht met lange accuduur en al diverse verkeerde keuzes had gemaakt.
De RTL515 gekocht en verbonden met de Fenix 6X Pro, een Edge heb ik niet. En ben wel onder de indruk van de werking. Batterijduur is prima, 8 uur is haalbaar (tenzij vrieskou, dan is het met 1 uurtje klaar) en de detectie van achterop komend verkeer is erg goed. Misschien wel té goed, zelfs op de grote brug met dubbele vangrail tussen fietspad en auto's ziet de varia nog de meeste auto's verschijnen. De radar functie zou nog iets intelligenter mogen vwmb, of de detectie hoek minder breed. De sensor kijkt in een beeldhoek van bijna 180 graden en ziet alle verkeer, soms beetje teveel zelfs. Een sneltoets om de radar tijdelijk uit te zetten gaat er bij de Amerikanen niet van komen, veel te veel kans op aansprakelijkheids rechtzaken.
Dogma F

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 31 dec 2020 10:05

Pauzeknop zou zeker schelen ja, maar ook in Nederland zijn er genoeg wegen waar het echt een uitkomst is.
Dijkweggetjes bijvoorbeeld waar je niet continu hoef om te kijken.

redbulleke
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 dec 2008 10:47

redbulleke 31 dec 2020 11:13

Amclassic fan, als ik op rechte, lange afdalingen met een snelheid van ongeveer 70/80km/u afdaal en dan wordt ingehaald door auto’s en/of motoren die ruim boven de 100 naar beneden gaan, verschiet ik soms wel eens ( vooral omdat je door de rijwind amper iets hoort).

i-mac

i-mac 15 jan 2021 20:12

Mijn Varia laat het sinds deze morgen afweten (Varia is amper 6 maanden in gebruik). Even de Garmin fora opgezocht, en het gaat om een bekend probleem. Opladen duurt amper 5 minuten, en bij het opstarten gaat het toestel na een paar seconden terug uit.
Mag het toestel binnenbrengen bij de winkel waar ik die kocht. Zij kijken voor retour aan Garmin.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 15 jan 2021 23:29

Afgelopen week opeens dat lamp niet ging branden, heb hem op standje auto staan en het was al na 18u.
Snel override gedaan, halverwege de rit nog even op auto gezet maar lamp ging weer uit.
Nog geen ritje ermee gemaakt daarna, binnenkort nog maar weer eens testen.

i-mac

i-mac 20 jan 2021 10:27

Varia is binnen in de winkel waar ik ze kocht. Wordt opgestuurd naar Garmin, en zij bekijken wat er gaande is. Kan 6 weken duren eer ik een nieuwe krijg. :o

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 19 mar 2021 17:44

Ik heb lang zitten twijfelen over de aanschaf van een Garmin Varia, maar nooit een gekocht.

Bij ons in Limburg stond vorige week een artikel in de krant van een jongen die van achter was aangereden (eigenlijk heeft iemand vanuit een auto een fles in zijn nek gegooid en is daardoor gecrasht) en voor zijn leven invalide is. Dat zet je wel weer even aan het denken. Ik heb gekeken naar een safety camera, maar die zijn te reactief. Een Garmin Varia is het andere alternatief, en eigenlijk beter want die voorkomt een ongeluk in plaats van dat je het vastlegt. Ik heb veel reviews op Youtube bekeken en die zijn natuurlijk erg positief.

Ik heb bij Futurum een Varia RTL 515 in backorder staan met die fikse korting van vorige week.

Maar nu is mijn vraag toch: heb ik het echt nodig? Ik wil niet weer veel geld uitgeven voor de zoveelste gadget waar ik niet lang mee zal doen.

Wat zijn jullie ervaringen?
Laatst gewijzigd door rovar op 19 mar 2021 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 19 mar 2021 17:49

o'7o

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 19 mar 2021 18:50

Valt onder Topic Fietscomputers jonguh! ;)

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 09 apr 2021 23:43

Nou, hier dan mijn ervaring. Toch maar een aangeschaft en 1 ritje mee gereden in groepsverband. Ik werd er knettergek van, al dat gepiep en loze meldingen als je over een brug rijdt naast een autoweg, of over een fietspad met naast je een provinciaalse weg. Of auto's die eerder afslaan en je niet inhalen. Je wordt continue afgeleid door dat ding. En het gevaarlijke is dat auto's achter je blijven hangen en langzamer/onzekerder gaan inhalen omdat ze niet weten dat jij al lang weet dat ze eraan komen. Als je achterom zou kijken heb je oogcontact. Dat werkt toch nog het beste.

Ik heb hem meteen weer verkocht.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 10 apr 2021 07:52

@rovar, ik begrijp aan de ene kant wat je bedoeld, dat piepen zou ik ook gelijk uitzetten werd ik ook gek van :lol:

Echter de situaties die je aangeeft ken ik ook en de melding op het scherm neem ik dan ook niet "serieus", maar er zijn genoeg situaties waar het zeker waarde heeft. Na 1 rit kun je denk ik ook niet al dergelijke conclusies trekken, je moet er ook mee leren omgaan.

Ik vind het wel degelijk een aanvulling, en ik zou het ook iedereen aanraden.
YFood !!!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 apr 2021 08:08

i-mac schreef: 20 jan 2021 10:27 Varia is binnen in de winkel waar ik ze kocht. Wordt opgestuurd naar Garmin, en zij bekijken wat er gaande is. Kan 6 weken duren eer ik een nieuwe krijg. :o
Heb je al een nieuwe gekregen?

Ter info, ik koop Garmin spullen altijd bij Futurum, inclusief de 5 jaar waarborg.
De realiteit heeft mij, ondertussen al 3 keer, geleerd dat je bij Garmin wel degelijk 5 jaar waarborg kan gebruiken. :)
Bij defect een mail naar Futurum sturen, je defecte toestel opsturen en meestal binnen de week de koerier aan de deur met een nieuw of refurbished toestel.
Al 1 maal na49 maanden een splinternieuwe Garmin 800 gekregen en 1 maal een splinternieuwe Garmin 1030 in de plaats van de niet meer te krijgen Garmin 1000 gekregen ook na net geen 5 jaar. Beide keren binnen de week in orde.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie