Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Varia bike radar ja of nee

hebben we achter 10 jaar allemaal een electronisch verkeersdetectie systeem op onze fiets?

Peiling eindigde op 28 aug 2015 15:00

Jazeker en het wordt misschien verplicht.
1
6%
Waarschijnlijk wel
1
6%
Dat is alleen iets voor de technofreaks
9
53%
Ik denk dat dit heel snel van de markt is.
6
35%
 
Totaal aantal stemmen: 17

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 jul 2022 16:09

el_loco schreef: 29 jul 2022 14:10 Die felle, knipperende achterlichten (overdag ook nog) zijn gewoon rete irritant (en niet toegestaan) Dat andere dingen ook niet mogen die (sommige) mensen wel doen is natuurlijk een belachelijk argument...
Dus jij hebt reflectoren op je pedalen, in de wangen van de band, verlichting voor en achter….
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 jul 2022 16:42

Er zijn nu eenmaal heel wat zaken waar iemand zich aan kan ergeren.
En dat iemand zich ergert aan iets wat een ander wel of niet doet is op zich heel normaal.
Maar om er dan het argument "het is niet toegestaan" bij te halen is voor mij geen echt overtuigend argument. Ik vraag mij ook af of er daar in Nederland ooit al een boete voor is uitgeschreven?
Er zijn legio landen waar het wel is toegestaan, zijn ze daar dan verkeerd?
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 29 jul 2022 16:42

Het is dus duidelijk een geval: je houd ervan of niet, die knipperende lampen. Het is duidelijk opvallender, dat zal ik niet tegenspreken. Maar het levert ook meer irritatie op en dat is iets dat wij als wielrenners best kunnen missen.

i-mac

i-mac 29 jul 2022 18:35

Hoeveel van die knipperende lichten zouden Garmin Radar's zijn? Ik vermoed dat hun aantal verhoudingsgewijs zeer klein is. Dus zijn andere lampjes waarschijnlijk even storend, of misschien nog meer. Geen idee of bv. de Bontrager ion lichten evenveel last veroorzaken.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 29 jul 2022 19:09

daniel1975 schreef: 29 jul 2022 16:09
el_loco schreef: 29 jul 2022 14:10 Die felle, knipperende achterlichten (overdag ook nog) zijn gewoon rete irritant (en niet toegestaan) Dat andere dingen ook niet mogen die (sommige) mensen wel doen is natuurlijk een belachelijk argument...
Dus jij hebt reflectoren op je pedalen, in de wangen van de band, verlichting voor en achter….
Waarschijnlijk eerder een setje reflectoren tussen de spaken geklemd :like:
Hoe sterk is de eenzame fietser...

el_loco
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 30 jul 2022 08:52

daniel1975 schreef: 29 jul 2022 16:09
el_loco schreef: 29 jul 2022 14:10 Die felle, knipperende achterlichten (overdag ook nog) zijn gewoon rete irritant (en niet toegestaan) Dat andere dingen ook niet mogen die (sommige) mensen wel doen is natuurlijk een belachelijk argument...
Dus jij hebt reflectoren op je pedalen, in de wangen van de band, verlichting voor en achter….
Daar heb je een punt. Alhoewel het niet doen van iets wat eigenlijk zou moeten (voor mijn gevoel) toch anders is dan iets wel doen wat niet zou moeten.

Wat blijft staan is dat ik al die verlichting (zeker overdag) gewoon overbodig vind. Zeker op gescheiden fietspaden slaat het nergens op, schijnveiligheid. Als zo`n felle lamp dan ook nog eens continu knippert krijg ik de neiging om desbetreffende fietser alsnog de sloot in te rijden ;)

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 30 jul 2022 09:18

scottwilko schreef: 29 jul 2022 16:42 Het is dus duidelijk een geval: je houd ervan of niet, die knipperende lampen. Het is duidelijk opvallender, dat zal ik niet tegenspreken. Maar het levert ook meer irritatie op en dat is iets dat wij als wielrenners best kunnen missen.
Als je twee keer bent aangereden door een automobilist die zei je over het hoofd te hebben gezien, dan verkleedt je je voortaan maar als een knipperende kerstboom in de hoop dat ze je toch zullen zien. Irriteert hebt mensen, prima, dan hebben ze je inderdaad gezien.
Dus ik heb voor en achter knipperende lampen juist met het huidige mooie weer. Daarnaast fel gekleurde shirts die goed afsteken tegen de achtergrond. Afgelopen jaar niemand horen mopperen op mij en gelukkig ook niet meer aangereden :winkthumb:

i-mac

i-mac 30 jul 2022 12:22

In veel gevallen is "over het hoofd gezien", bezig zijn met de smartphone. Het gebruik hiervan is onwaarschijnlijk erg. Ik fiets soms langs een drukke expressweg, en het valt echt op hoeveel autobestuurders half naar beneden kijken. Vorige maand hebben ze hier in België het rijbewijs voor een week ingetrokken als men betrapt werd met de GSM in de hand (ook truckers). Dat was voor velen heel hard schrikken. Jammer genoeg was het maar een tijdelijke maatregel. Ook fietsers werden tegengehouden en beboet.

Op drukke fietswegen gaat het licht uit. Maar tijdens de najaar en het voorjaar blijft die doordeweeks wel aan. In veel gevallen zie ik toch amper andere wielrenners in die periode en tijdstippen.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 01 aug 2022 01:21

i-mac schreef: 29 jul 2022 08:24 Er zit standaard een widget op je Edge. Lees dit eens aandachtig door, en binnen de kortste keren begrijp je hoe gemakkelijk het licht kan bediend worden.

https://support.garmin.com/nl-NL/?faq=H ... X87Q40OE37

Afbeelding
Ik heb een 530, volgens mij kan dat niet hiermede

i-mac

i-mac 01 aug 2022 08:11

Aspide83 schreef: 01 aug 2022 01:21
i-mac schreef: 29 jul 2022 08:24 https://support.garmin.com/nl-NL/?faq=H ... X87Q40OE37

Ik heb een 530, volgens mij kan dat niet hiermede
Dat staat te lezen bij de link

Edge 520 Series | 530

Press the enter button (top right), then select Light Network.
NOTE: These models do not have a dedicated light mode widget or light network data screen to adjust light settings during a ride.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 aug 2022 21:26

el_loco schreef: 30 jul 2022 08:52
Wat blijft staan is dat ik al die verlichting (zeker overdag) gewoon overbodig vind. Zeker op gescheiden fietspaden slaat het nergens op, schijnveiligheid. Als zo`n felle lamp dan ook nog eens continu knippert krijg ik de neiging om desbetreffende fietser alsnog de sloot in te rijden ;)
Op een fietspad ben ik met je eens maar je rijd toch altijd wel minimaal 20% op autowegen.
Zelf in het fietspadrijke Zuid-Holland.

Maar goed overdag heb ik de radar en de lamp uitstaan, zeker met dit weer.
In de spits tijden gaat ie toch vaak aan (alleen bij een voortuig binnen 150m.
Dan hebben 99/100 fietspad gebruikers er geen last van.

@lcmt knipperen mag echt niet in nl, de reden is dat een deel van de mensen de afstand dan minder goed kunnen inschatten, waaronder ik. Is me in de auto al een paar keer overkomen met een fietser.
Er zal inderdaad nog been bon voor uitgedeeld zijn schat ik

i-mac

i-mac 04 aug 2022 14:38

Wie gebruikt er de radar samen met een grotere zadelpentas? Ik was aan het kijken om een Topeak Backloader te kopen (als vervanging voor een rugzak), maar dan ik de Garmin Varia Radar niet meer gebruiken (hangt aan de zadelpen). Hoe zouden jullie dit oplossen?

Plaats reactie