Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Varia bike radar ja of nee

hebben we achter 10 jaar allemaal een electronisch verkeersdetectie systeem op onze fiets?

Peiling eindigde op 28 aug 2015 15:00

Jazeker en het wordt misschien verplicht.
1
6%
Waarschijnlijk wel
1
6%
Dat is alleen iets voor de technofreaks
9
53%
Ik denk dat dit heel snel van de markt is.
6
35%
 
Totaal aantal stemmen: 17

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jul 2022 09:24

el_loco schreef: 03 jul 2022 20:50 Zegt het voort! Ben wel goed klaar met al die gasten die mij op klaarlichte dag komen verblinden met zo`n knipperbouwlamp. En dan ook nog op fietspaden waar het ding sowieso nutteloos is. Uitermate irritant!
buiten dat het irritant is weten de meesten ook niet dat het gewoon niet mag een knipperlicht.

Ik heb hem ook uit staan, volgens mij gaat ie wel aan als er iemand in je radar zit.
Krijg veel opmerkingen onderweg "he is dat zo'n radar, werkt dat goed"

Ik vind het echt een top ding, zeker in een groep als er een auto komt weet ik al dat ie komt en wanneer ik kan zonder omdraaien al waarschuwen.

Nadelen hij pakt vrij ver naar links of rechts, langs de a20 zit zeker 15 a 20meter tussen de weg waar ik rijd en die pakt ie ook.
Voordeel is omdat het een snelweg is wordt de balk rood dus weet je ook eigenlijk dat het niet op mijn weg is. dan kleurt ie oranje in denk onder de 80 oid?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 07 jul 2022 11:11

wasbeer2006 schreef: 07 jul 2022 09:24
el_loco schreef: 03 jul 2022 20:50 Zegt het voort! Ben wel goed klaar met al die gasten die mij op klaarlichte dag komen verblinden met zo`n knipperbouwlamp. En dan ook nog op fietspaden waar het ding sowieso nutteloos is. Uitermate irritant!
buiten dat het irritant is weten de meesten ook niet dat het gewoon niet mag een knipperlicht.

Ik heb hem ook uit staan, volgens mij gaat ie wel aan als er iemand in je radar zit.
Krijg veel opmerkingen onderweg "he is dat zo'n radar, werkt dat goed"

Ik vind het echt een top ding, zeker in een groep als er een auto komt weet ik al dat ie komt en wanneer ik kan zonder omdraaien al waarschuwen.

Nadelen hij pakt vrij ver naar links of rechts, langs de a20 zit zeker 15 a 20meter tussen de weg waar ik rijd en die pakt ie ook.
Voordeel is omdat het een snelweg is wordt de balk rood dus weet je ook eigenlijk dat het niet op mijn weg is. dan kleurt ie oranje in denk onder de 80 oid?
Volgens mij mag je in het donker niet als enige licht een knipperlicht voeren. Overdag mag je doen wat jij leuk vindt. En in het donker moet je een continu brandende lamp hebben. Maar als jij er 10 knipperlichten naast zet, mag dat volgens mij.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 jul 2022 22:07

Vandaag in Frankrijk samen met de echtgenote op de e-bike een tocht gereden.
Hier, op de kleine baantjes, zijn geen fietspaden.
Als je dan naast elkaar rijdt kan je met de varia anticiperen op het achteropkomende verkeer.
De Varia deed haar/zijn werk voortreffelijk.
Nu al overtuigd dat dit een topaankoop is geweest.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Swadde
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2016 08:58
Locatie: Fryslân.

Swadde 08 jul 2022 11:10

(Wasbeer2006
Ik vind het echt een top ding, zeker in een groep als er een auto komt weet ik al dat ie komt en wanneer ik kan zonder omdraaien al waarschuwen.)

Wat je ook kan doen is je mederenners laten koppelen aan je Varia. Het voordeel is iedereen kan het zelf zien. Als wij met 3 a 4 man fietsen soms met één Varia dan werkt het echt goed. Zien de anderen het zelf. Ik weet dat het werkt met Garmin en Wahoo. En de volgende keer pakt hun klokje de Varia zo weer op. Behalve als de afstand te groot wordt. Maar ben je weer bijelkaar dan werkt het gewoon weer.

Wat mij betreft is het ook een Top aankoop.
Canyon Exeed 7.0
Canyon Endurace 8.0
Canyon Grail 8.0

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 jul 2022 12:27

Das een top tip!

Ps.
Mijn kinderen hebben pas met verkeersles gehad dat een knipperlicht nooit mag, behalve bij gevaar (dus alarmlichten)
Een knipperlicht is veel slechter op afstand in te schatten, daar hebben veel mensen last van, waaronder ik. Daarom mag het niet.

Ik wist het ook niet voor hun verkeers examen. Licht of donker is niet behandeld.

janam
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mei 2022 12:06

janam 08 jul 2022 22:04

WoW! Dit is echt een meerwaarde aanrader… Eerste ritje vandaag met de varia (gekoppeld aan bolt) en wat een ervaring!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 jul 2022 08:30

Ik vind het ook echt een stukje goedkope techniek, die een enorme extra bak veiligheid brengt.
Nu nog het beeld van de nieuwe op het (garmin) scherm. Dan heb je gewoon een soort achteruitkijkspiegel.

Volgende week naar spanje met een stukje redelijk drukke weg en snelle afdaling.

Met het licht in de uit stand en de radar alleen aan gaat de accu ook vrij lang mee, uurtje of 10 heb ik al gehaald en was nog niet leeg.

Dali
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 aug 2020 10:18

Dali 11 jul 2022 13:31

Voor de Belgen die dit lezen, in ons landje mogen de lichten wel degelijk knipperen ;-)
https://economie.fgov.be/nl/themas/kwal ... erlichting
Persoonlijk nog altijd grote fan van mijn Varia, werkt echt goed. Woensdag voor de eerste keer in Brussel rijden. Zal zien wat het dan geeft met nogal veel verkeer rondom mij :-)

kingel
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 jun 2019 22:25

kingel 11 jul 2022 14:08

Omdat ik in de zomer altijd naar Roemenië ga en ze daar niet zo gewend zijn aan fietsers (zacht uitgedrukt) heb ik vorige week ook een varia gekocht, afgelopen zaterdag voor het eerst gereden en ik ben onder de indruk. Mijn groepsgenoten waren allemaal zeer geïnteresseerd, een heeft m ook nog even als sensors gekoppeld. Ik reed altijd met een spiegeltje ipv een dop aan de linkerkant maar dit is echt een stuk beter. Vooral de afstand waarop auto's al gezien worden vind ik indrukwekkend.

Ik had wel als ik voorop de groep reed dat het auto icoontje soms verdween en weer tevoorschijn kwam, heeft de radar dan toch teveel last van de mensen achter me?

moa
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 apr 2008 22:25

moa 13 jul 2022 08:33

@kingel

Bij mij verdwijnt de auto soms tijdelijk op het scherm na een bocht of als de wagen achter mij blijft hangen aan ongeveer dezelfde snelheid.

i-mac

i-mac 13 jul 2022 10:45

moa schreef: 13 jul 2022 08:33 @kingel

Bij mij verdwijnt de auto soms tijdelijk op het scherm na een bocht of als de wagen achter mij blijft hangen aan ongeveer dezelfde snelheid.
Na een bocht : als het achteropkomend verkeer niet gedetecteerd wordt, kan je ook geen signaal krijgen.
Er moet een verschil van ongeveer 10km/u zijn meen ik te hebben gelezen. Ik zou het moeten opzoeken.

kingel
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 jun 2019 22:25

kingel 13 jul 2022 15:29

i-mac schreef: 13 jul 2022 10:45 Er moet een verschil van ongeveer 10km/u zijn meen ik te hebben gelezen. Ik zou het moeten opzoeken.
dat zou me idd niet verbazen, brommers werden ook netjes gedetecteerd.

Plaats reactie