Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Honger na het sporten

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 14 aug 2015 11:37

Naar mate ik ouder wordt heb ik meer moeite om op gewicht te blijven. Daarom zou ik toch wat meer inzicht willen hebben in het volgende mechanisme:

Als ik flink tegen de wind of serieus hoogtemeters heb gemaakt ben ik na afloop onverzadigbaar. Ik eet dan gewoon de hele koelkast leeg. Ook als ik tijdens de tocht veel/genoeg gegeten heb.
M'n vrouw gebruikte na m'n eerste keer L'Eroica ook de gevleugelde woorden: "hij at een week de kalk van de muren". Die keer had ik wellicht wat te weinig tijdens de tocht gegeten, maar zelfs van een ritje van 30km tegen de wind flink doortrappen krijg ik een bizarre trek.
Fiets ik nog een uur door is er niks aan de hand. Stap ik van de fiets is binnen een paar minuten er een enorme drang om flink te snaaien.
Ga ik 250km, 130km fietsen of 30km. Het maakt niet uit. Voorwaarde is wel dat ik stevig heb doorgetrapt. Als ik met m'n vrouw een uurtje ga toeren heb ik nergens last van.

Als ik een hele dag ski (en dan bedoel ik een serieuze tocht) heb ik dat niet.
8 uur in de bergen wandelen (recent flink wandelingen in de jungle gemaakt) heb ik het niet.
4 duiken van een uur op een dag en nergens last van. Gewone gezonde trek in avondeten.
Hardlopen? Nergens last van. Ook niet als ik serieus diep ben gegaan.

Helemaal bizar wordt het als ik direct na het fietsen ga hardlopen. Heb ik de afgelopen weken een paar keer gedaan. Ik kom thuis op de racefiets. De koelkast vlucht bij wijzen van spreken al naar zolder. Ik drink wat (gewoon water), doe m'n loopschoenen aan en ga 3 kwartier lopen. Kom terug: geen overdreven honger meer en eet een normale "prak". S'avonds geen extra trek.
De bizarre behoefte om te eten na het fietsen zakt dus door het hardlopen?

Mijn intrigerende vraag is dus: wat gebeurt er met dat hardlopen dat het die enorme behoefte aan eten doet zakken?
En nog boeiender: Hoe kan ik dat effect bereiken zonder na het fietsen te gaan lopen?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 aug 2015 11:48

Dat begrip 'onverzadigbare honger' na sporten komt me ook wel bekend voor. Het is mij nog niet opgevallen dat dit voor verschillende activiteiten anders is.

Wat bij mij dan vaak helpt, is niet eten maar drinken. En dan zit ik snel aan 1 liter extra vocht wat ik dan weg drink. En wat ook helpt, is om een bezigheid te hebben. Fiets poetsen, afwas doen, was opruimen of zo. Stil op de bank onderuit gezakt hangen met de koelkast op grijp afstand, werkt vaak niet goed :roll:
Live fast; die young. mijn blog

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 14 aug 2015 11:52

Het heeft vooral met de intensiteit van je inspanning te maken. Je rijdt dan in principe te intensief en je lichaam gaat dan roepen om suikers. Het lopen remt het hongergevoel. Na het lopen duurt het even voor je weer normaal honger hebt, maar dat snakken naar suikers is dan weg.

Met welke hartslagen rijdt je?

Wat is je gewicht en lengte?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 14 aug 2015 11:54

Als je aan elke activiteit een hartslag hangt is er dan een trend? En heb je al geprobeerd als rob74 om na het fietsen water of bubbelwater te drinken, verdwijnt de beretrek dan wel?

[edit: ik wilde nog zeggen Alan kom er maar in, maar daar was je al.]

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 14 aug 2015 12:06

Ik drink wel gelijk na het fietsen. Wat ik vooral bizar vind is dat het zakt door het lopen. Ik moet wel zeggen dat het lopen NA het fietsen vrij rustig is. Ik ga dan met m'n vrouw mee en die doet dan blokken 1-4-1-4- etc

Ik ben op dit moment te zwaar 90 bij 1.85. Restanten van een lange periode met veel breuken en andere ellende. Doel is onder de 85.
Duiken, skieen en wandelen doe ik natuurlijk met een lager intensiviteit maar "de verbazing" zit vooral in het feit dat het door het lopen zakt. De oplossing (afleiding zoals Rob voorstelt werkt bijna niet) zit waarschijnlijk meer in een cool down. Dus misschien niet tot aan de voortuin door knallen :-) Maar ja tegen de wind is ook wel fun.

Hartslag gegevens heb ik niet maar voor m'n helm van m'n kop is heb ik al weer een vrij normale hartslag. Ik ben niet een uur van de leg. Heb alleen enorme trek :mrgreen:

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 14 aug 2015 12:11

Lopen onderdrukt het hongergevoel.

Je kunt ook te hard rijden en snel herstellen.

Je hebt dus ook marge om gewicht te verliezen.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 14 aug 2015 12:15

Alan Smeets schreef: Je kunt ook te hard rijden en snel herstellen.
Die verleiding herken ik wel. Met name met die korte woon/werk ritjes. Ik zal eens proberen 2 weken tikje rustiger te rijden en te kijken wat dat effect is.
Ik begin meestal met zo'n miniritje (30km) wel rustig maar dan ben ik halfweg en vlieg ik er toch weer in.

Morgen in Belgie was ik niet van plan me in te houden. Stop ik op de terugweg wel bij een frietkot :mrgreen:

Los van het "ongemak" blijft het wel fascinerend hoe dit allemaal werkt.

matthijsln
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 12 sep 2014 08:50

matthijsln 14 aug 2015 12:27

Als je honger wilt stillen kan je ook meer vet en eiwit eten, naast met mate koolhydraten voor het aanvullen van je glycogeenvoorraden. Als ik na een fietstocht fietsers vetarme producten zoals magere yoghurt en margarine zie eten schud ik altijd met m'n hoofd. Volle yoghurt en roomboter smaken veel beter (vet geeft smaak) en vullen goed.

Ook lees ik in de klimverhalen dat je er veel gelletjes doorjaagt. Deze zorgen voor een hoge insulinepiek met daarna een onvermijdelijk dal. Dit kan ook bijdragen aan je hongergevoel. Misschien eens wat minderen

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 14 aug 2015 12:34

Insuline piek en dal???????? droom lekker verder. Als je stil achter je bureau zit of niet echt actief bent. Ja dan klopt je verhaal, maar absoluut niet tijdens inspanning van een gelletje.

matthijsln
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 12 sep 2014 08:50

matthijsln 14 aug 2015 12:42

Zelfs zonder gelletje stijgt insuline tijdens intensieve inspanning!

http://diabetes.diabetesjournals.org/co ... /S271.long

Goede onderbouwing trouwens, 'droom lekker verder'.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 aug 2015 12:58

matthijsln schreef:Zelfs zonder gelletje stijgt insuline tijdens intensieve inspanning!

http://diabetes.diabetesjournals.org/co ... /S271.long

Goede onderbouwing trouwens, 'droom lekker verder'.

ok, maar ik heb geen diabetes. Hoe werkt het dan?

(PS. heb uiteraard niet de moeite genomen om het hele artikel te lezen, maar laatste zin 1e alinea zegt al: "These responses are normal in persons with type 1 diabetes, who often report exercise-induced hyperglycemia, and in whom the clinical challenge is to reproduce the recovery period hyperinsulinemia. Intense exercise in type 2 diabetes requires additional study.")
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 14 aug 2015 13:18

Dat is wel heel gevaarlijk wat je doet haha. Een artikel op google opzoeken en er een fragment van lezen en daaruit conclusies trekken. Als je het artikel gelezen zou hebben dan heb je volgens mij totaal geen idee waar het over gaat als je het dan als tegen argument gebruikt.

Allereerst staat na de titel direct: "implications for diabetes"

Weer een onderzoek dat voor diabetes is bedoeld en dat vertaald wordt naar inspanning.

Daarnaast wordt er meerdere malen aangegeven dat tijdens inspanning de insuline levels gelijk zijn en zelfs iets lager.

Er wordt ook glucose via een infuus ingespoten. Dit begint echter al voor de inspanning en is in een mate waar je met een gelletje niet mee in de buurt gaat komen. In dat gedeelte worden ook nog eens bepaalde processen geblokkeerd.

Plaats reactie