Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Welke tempo aanhouden

matthijsln
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 12 sep 2014 08:50

matthijsln 14 aug 2015 11:40

Het zou helpen als mensen eens ophouden met het calorieen in en uit en verder niets verhaal.

http://www.fathead-movie.com/index.php/ ... xperiment/
http://garytaubes.com/2010/12/inanity-of-overeating/

Misschien voor Alan ook eens nuttig om met een open mind de werken van Pholek & Phinney (http://www.artandscienceoflowcarb.com/) en Gary Taubes (Good Calories Bad Calories) te bestuderen. Deze zijn goed wetenschappelijk onderbouwd. "The Poor, Misunderstood Calorie" is ook een goede (http://caloriesproper.com/).

Ik vrees echter met ruud_k dat dit tegen dovemansoren is gericht in het wielrenwereldje :)

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 14 aug 2015 12:08

Het zijn geen dovemansoren.

Het is niet verkeer om koolhydraat arm te eten. Als je daarvoor kiest als matig actief persoon dan is dat geen probleem. Of het op de lange termijn gezond is daar heb ik persoonlijk mijn twijfels over. Om eiwitten in het lichaam om te zetten in glucose als je ook gewoon glucose kunt eten....

Ik krijg steeds dit soort websites te zien. De eerste valt op door alle reclame en "donate by pay pal". De tweede toont heel veel wetenschappelijk onderzoek maar alleen over obesitas patiënten en mensen met overgewicht.

Die obesitas patiënt is blij als hij beweegt. Wat er steeds gedaan wordt is onderzoek waarbij obese personen of mensen met overgewicht worden gebruikt vertaald naar situaties met gezonde mensen en sporters.

Daarnaast wordt mensen een verkeerd beeld voor gehouden. Mensen worden dik door een te grote energie inname als je een groot deel van deze energie inname gaat wegnemen dan vallen mensen vanzelf af. Het zijn niet de suikers die het probleem zijn, die zijn wel het makkelijkste uit de voeding te schrappen.

Koolhydraat arm eten kan, maar dan moet je het aanpassen aan de behoefte van de inspanning en dan is het niet het koolhydraat arme eten zoals het door veel mensen bedoeld is.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 aug 2015 12:20

(zonder je links geopend te hebben:)

Hoe bedoel je? Het basisprincipe zal altijd zijn dat bij meer verbranden dan innemen de energievoorraad van je lijf zal afnemen ("je valt af") en dat bij meer innemen dan verbranden de energievoorraad zal toenemen ("je komt aan"). Om bijvoorbeeld af te vallen of aan te komen zijn effectieve en minder effectieve manieren, maar de fundamentele natuurwetten zullen altijd gelden lijkt me.
Persoonlijk ben ik van mening dat gewicht kwijtraken echt niet zo heel moeilijk en gecompliceerd is (ervaring genoeg), en dat de vele, vaak ingewikkelde, dieeten vooral een manier zijn voor mensen om zich achter te verschuilen ("ik ben goed bezig, want ik volg het ... dieet"), zonder echt de confrontatie met een hongergevoel aan te willen gaan.


EDIT: het komt niet zo vaak voor ;-), maar 100% eens met bovenstaande post van Alan
matthijsln schreef:Het zou helpen als mensen eens ophouden met het calorieen in en uit en verder niets verhaal.

http://www.fathead-movie.com/index.php/ ... xperiment/
http://garytaubes.com/2010/12/inanity-of-overeating/

Misschien voor Alan ook eens nuttig om met een open mind de werken van Pholek & Phinney (http://www.artandscienceoflowcarb.com/) en Gary Taubes (Good Calories Bad Calories) te bestuderen. Deze zijn goed wetenschappelijk onderbouwd. "The Poor, Misunderstood Calorie" is ook een goede (http://caloriesproper.com/).

Ik vrees echter met ruud_k dat dit tegen dovemansoren is gericht in het wielrenwereldje :)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6096
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 aug 2015 12:25

Dit lijkt wel bijna een geloofsdiscussie te worden:
"Ja maar, kijk hier staat geschreven dat het op manier A werkt, dus dan is het zo."
"Als je een andere mening hebt, dan heb je oogkleppen op en ben je conservatief en is al het andere aan dovemansoren gericht, pas als je je eigen mening verandert richting de mijne snap je wel wat van het onderwerp."

Zo moeilijk is het allemaal niet toch?
- Minder eten en meer bewegen zorgt voor afvallen. (en dan vooral door minder te eten dan je verbrand).
- "goede" en "slechte" calorien bestaan niet.., calorie is een energie-eenheid. -- je hebt toch ook geen goede en slechte kilometers bij het fietsen?
- koolhydraatarm, minder vet, minder eiwitten... t werkt allemaal als je veel overgewicht hebt. Dat ze allemaal op een andere manier hun uitwerking vinden omdat de processen in het lichaam verschillend werken, dat zal zo zijn maar is in dat geval weinig relevant.
- TS wil effectiever vet kwijt raken (zo lijkt het in zijn startpost althans), verhoudingsgewijs verbrand je meer vet bij lage inspanning, dus dat is goed. (Tegelijkertijd verbruik je meer energie in dezelfde tijd, of dezelfde energie in kortere tijd, als je op hoge inspanning traint.. zolang daar nog een deel op vetverbranding gebeurd, kan dat tijdsefficient misschien wel voordeliger zijn).
- voedingspatronen voor topsporters is natuurlijk een heel ander verhaal. verschil dan ongetwijfeld nog tussen trainingssituatie en wedstrijdsituatie. Trainingservaring/jaren. discipline. inspanningsduur, en tussen personen. Andere discussie dus.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

matthijsln
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 12 sep 2014 08:50

matthijsln 14 aug 2015 13:50

Alan Smeets schreef:Het zijn geen dovemansoren.
Ik krijg steeds dit soort websites te zien. De eerste valt op door alle reclame en "donate by pay pal". De tweede toont heel veel wetenschappelijk onderzoek maar alleen over obesitas patiënten en mensen met overgewicht.
Ik link inderdaad naar mensen die boeken verkopen en misschien seminars en dergelijke geven. Het maakt de inhoud van de boeken, als je die ook echt leest, er niet minder van. Veel wetenschappelijk onderzoek wordt ook gedreven door graan/mais/suikerproducenten (en misschien ook sportvoedingproducenten). Gary Taubes gaat daar in zijn boek ook diep op in.
Die obesitas patiënt is blij als hij beweegt. Wat er steeds gedaan wordt is onderzoek waarbij obese personen of mensen met overgewicht worden gebruikt vertaald naar situaties met gezonde mensen en sporters.
Maar lees vooral eens verder dan de 'reclame' op de websites. Er is ook specifiek een boek over low-carb performance van Taylor en Phinney. De link naar het overeating experiment ging over iemand die geen overgewicht had en drie keer per week fietst, btw.
Daarnaast wordt mensen een verkeerd beeld voor gehouden. Mensen worden dik door een te grote energie inname als je een groot deel van deze energie inname gaat wegnemen dan vallen mensen vanzelf af. Het zijn niet de suikers die het probleem zijn, die zijn wel het makkelijkste uit de voeding te schrappen.

Koolhydraat arm eten kan, maar dan moet je het aanpassen aan de behoefte van de inspanning en dan is het niet het koolhydraat arme eten zoals het door veel mensen bedoeld is.
Dit is al een genuanceerdere reactie, en je stelling over de energieinname is technisch correct. Het blog van Taubes en het boek van caloriesproper.com gaat er verder op in dat die stelling op zich niet veel verder inzicht brengt.

Dat mensen een verkeerd beeld wordt voorgehouden ben ik met je eens. Dat suikers het makkelijkst te schrappen is betwijfel ik, veel mensen denken toch eerst aan vetarme producten. Waarna ze in verhouding meer koolhydraten gaan eten.

53x11 schreef:(zonder je links geopend te hebben:)
Hoe bedoel je? Het basisprincipe zal altijd zijn dat bij meer verbranden dan innemen de energievoorraad van je lijf zal afnemen ("je valt af") en dat bij meer innemen dan verbranden de energievoorraad zal toenemen ("je komt aan"). Om bijvoorbeeld af te vallen of aan te komen zijn effectieve en minder effectieve manieren, maar de fundamentele natuurwetten zullen altijd gelden lijkt me.
Ah, de natuurwetten, als je deze link had gelezen had je die niet genoemd ;)
http://garytaubes.com/2010/12/inanity-of-overeating/

Het ging mij natuurlijk om wat jij er wel bijzet (effectief en minder effectief). De verschillende macro-ingredienten (vet/koolhydraten/eiwit) hebben een erg verschillende reacties in je lichaam tot gevolg (hormoonniveau's zoals insuline oa). Alleen het tellen van calorieen versimpelt het te veel.
MarkVeenstra schreef:Dit lijkt wel bijna een geloofsdiscussie te worden:
- "goede" en "slechte" calorien bestaan niet.., calorie is een energie-eenheid. -- je hebt toch ook geen goede en slechte kilometers bij het fietsen?
Gekke vergelijking met kilometers. Maar het boek van Taubes heet inderdaad letterlijkt "Good Calories Bad Calories". Er zit echt een verschil in een calorie uit eiwit vet of koolhydraten. Je kan daar best een 'goed' of 'slecht' titel bij plaatsen in bepaalde context (ik wil niet beweren dat koolhydraten altijd slecht zijn! Bij hoge intensiteit zijn ze uiteraard nodig) en die labels worden is - in tegenstelling tot de bijbel - wel wetenschappelijk onderbouwd in de genoemde boeken/sites.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 aug 2015 14:43

Alleen het tellen van calorien versimpelt het, daar zijn we het iig over eens. Over jouw toevoeging "te veel" niet denk ik. Als je minder calorieen inneemt dan dat je verbruikt, dan raak je netto energie(voorraden) kwijt en val je af (en vice versa), daar is echt geen speld tussen te krijgen hoor.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

matthijsln
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 12 sep 2014 08:50

matthijsln 14 aug 2015 15:06

Uiteraard, simpele uitspraak, niet te simpel. Maar als je wilt afvallen of vet wil kwijtraken is het nuttig om meer inhoudelijk te kijken naar je dieet/bewegen dan alleen het aantal calorieen in en uit. In dat kader wordt de calorieen in en uit stelling vaak geponeerd en dan vind ik het wel te simpel.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 aug 2015 15:09

Nou ik niet hoor. Je weet heus wel als je af wilt vallen dat je ook nog gevarieerd moet eten. Afvallen, en op gewicht blijven is lastig genoeg. Waarom het dan nog moeilijker maken?

matthijsln
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 12 sep 2014 08:50

matthijsln 14 aug 2015 16:07

Moeilijker? Je moet je er inderdaad wel in verdiepen. Het is wat lastiger dan producten met een gezonde keus sticker of 0% vet producten uit het schap trekken. De crux zit hem in wat je zegt: afvallen is al lastig genoeg. Meer kennis maakt dit aspect echter een stuk makkelijker, zo blijkt bijvoorbeeld dat relatief meer eten van vet/eiwit het hongergevoel onderdrukt. Sommige mensen gaan daardoor vanzichzelf, zonder erop te letten, minder calorieen eten. Als je het extremer doorvoert qua koolhydraatbeperking zijn er aanwijzingen voor dat de calorieverbranding ook verhoogd wordt.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 aug 2015 16:24

"zijn er aanwijzingen" hup daar gaan we weer.
En niet iedereen is zo naïef om te denken dat in 0%vet producten ook bijna 0 calorieën zitten.

matthijsln
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 12 sep 2014 08:50

matthijsln 14 aug 2015 16:33

Het is inderdaad een best ingewikkeld artikel. De 'zijn er aanwijzingen' zinsnede komt - zoals in het artikel word uitgelegd - omdat het wetenschappelijk erg lastig om goede studies uit te voeren en alle complexe interacties in het lichaam 100% in kaart te brengen. In de wetenschap wordt het daarom vaak niet meer dan dat er 'aanwijzingen zijn voor'. Dat betekent niet dat het het niet zinvol is om je er in te verdiepen.

Maar om het eenvoudiger te maken voor de topicstarter: wil je minder vet, volg dit schema:
http://www.dietdoctor.com/wp-content/up ... d_FS-2.doc

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 14 aug 2015 16:37

Dat van meer eiwitten te eten, kennen we natuurlijk nog van het Atkins dieet. Het zal allemaal wel effect hebben....totdat je ermee stopt. Of wil je de rest van je dagen enkel als een carnivoor door het leven gaan ?
En zo is het met al die speciale diëten ; In het begin denk je dat je de heilige graal gevonden hebt, na een tijdje wordt het toch wel heel eentonig en vermindert het effect en op den duur ga je uit "frustratie" het gemis dubbel en dik inhalen.
We spreken hier trouwens over diëten bij actieve sporters, net een andere context dan een dieet voor huisvrouwtjes die in juli en augustus weer in hun bikini willen passen.
Als je nog trainingen wil blijven doen waar je conditioneel van verbetert, zul je toch voldoende koolhydraten moeten opnemen, zowel om te herstellen en om te presteren.

Plaats reactie