Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Heftige filmpjes.

Heppiebianchi
Forum-lid
Berichten: 1427
Lid geworden op: 23 apr 2015 21:36
Locatie: Amstelveen

Heppiebianchi 10 aug 2015 20:27

Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 10 aug 2015 20:29

Hoeft voor mij niet !!!!!!
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 10 aug 2015 20:50

Nou dus wel eigenlijk. Gisteren zag ik dit filmpje en was het echt moeilijk te zien wat er nu daadwerkelijk gebeurde.

Nu zie je dat Brammeier de bocht voor geen meter houdt en eigenlijk rechtuit gaat waar hij vervolgens op een volgauto klapt die buitendoor rijdt.
Lijkt wel of Brammeier te laat beseft (hij pakt de bocht binnenkant) dat het allemaal veel te hard gaat om de bocht te nemen, kan en wil niet remmen........

Diverse keren gekeken maar zo achterlijk kun je een bocht niet pakken. Brammeier komt echt keihard langs de binnenkant gescheurd. Defecte remmen?
Zet het filmpje eens stil op 20 seconden. Je ziet daar dat het voor en achterwiel al niet meer in lijn staan (achterwiel staat iets haaks op de rijrichting hetgeen impliceert dat de remmen wel werkten)

Afbeelding

Dan tevens op 20 seconden, op het moment dat hij ter hoogte van dat paaltje zit, zie je dat zijn achterwiel omhoog komt door de voorrem.

Afbeelding

Als klap op de vuurpijl gaat het daarna voor nog twee renners fout als die motor (geel jack) compleet verkeerd en in de weg rijdt.

Maar man wat snijden die gasten die bocht raar aan. Kijk eens naar de eerste rijders in het filmpje.
Laatst gewijzigd door Zorro op 10 aug 2015 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Xa4
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jul 2015 16:33

Xa4 10 aug 2015 21:09

Ik heb dit filmpje al meerdere keren vanuit een andere hoek gezien, en ik denk persoonlijk dat het vooral een grove inschattingsfout is geweest van de vallende renners zelf. Opvallend bij de 3 gevallen wielrenners is dat ze véél harder aan kwamen rijden dan de andere wielrenners.

Je ziet Brammeier trouwens wel nog remmen, aangezien net voor de botsing zijn achterwiel blokkeert en zelfs omhoog gaat (beter te zien in filmpje vanuit andere hoek) maar dat was natuurlijk veel te laat. Wie weet wat er was gebeurd als die Porsche daar niet had gereden en hij rechtdoor de helling af was gevlogen..

Vervolgens word er simpelweg onvoldoende duidelijk gemaakt naar het nog aanrijdende verkeer dat er snelheid geminderd moet worden.
Één van de aankomende motorruhders zet zijn motor redelijk breed nét voor de bocht stil, hartstikke gevaarlijk natuurlijk maar dit kan misschien een politie-procedure zijn (fence off) om het eerste ongeluk af te schermen tegen achteropkomend verkeer..
Daardoor moet de motorrijder met het oranje jack uitwijken (en let daarbij domweg niet goed op of er nog fietsers aankomen) en de (wederom veel te hard) aan komen rijdende wielrenners ook, waarna ze elkaar uiteindelijk gezellig tegenkomen in de binnenbocht.

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 10 aug 2015 21:16

Commentaar op road.cc: http://road.cc/content/news/160513-vide ... s-injuries
"I'm quite familiar with this curve having ridden in the area for many years. Speeds on a bike can be quite high (easily 80+ km/hr for these guys) coming into what is somewhat of a blind approach. From the pass it's 1.5+ km of very fast, open descending traversing the fall line and suddenly, after coming around what is a somewhat blind curve back to right, you are staring at this hairpin corner with maybe 200-250 meters to react. In other words, it is very easy to "overcook" this corner."
De suggestie die één van de reageerders doet over de rol van carbonwielen deel ik overigens.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 10 aug 2015 21:24

Op het andere filmpje is inderdaad te zien dat hij behoorlijk vaart had alvorens hij deze (binnen)bocht aan dacht te snijden.
Lijkt er trouwens op dat deze bocht net als vele andere bergbochten in de VS anders dan in Europa bijna vlak zijn en soms zelfs een negatieve komvorm hebben. Niks hangen in de bocht gewoon hoppa rechtdoor.

Briljante opmerking trouwens van fellow competitors, als hij eerder en meer had kunnen remmen was dit niet gebeurt, ja duh.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 10 aug 2015 21:29

NicoNB schreef: Briljante opmerking trouwens van fellow competitors, als hij eerder en meer had kunnen remmen was dit niet gebeurt, ja duh.
Zonder lullig te willen doen maar zoiets heet toch parcourskennis. Kijk naar de foto's die ik erbij hebt geplakt. Noodrem on testroids.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 10 aug 2015 21:45

Tja, parcourkennis, je kunt een parcour verkennen maar weet je tijdens de rit dan zelf nog waar je precies zit?
Moeten er misschien aanwijzingen komen zoals dat in de rallysport gebruikelijk is?
Anyway, doe mij maar Europese bergpassen in plaats van die yankeepassen.

Moet trouwens ineens denken aan Beloki die ook eens wat remproblemen had. Voor hem einde carrière.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 10 aug 2015 21:59

NicoNB schreef:Tja, parcourkennis, je kunt een parcour verkennen maar weet je tijdens de rit dan zelf nog waar je precies zit?
Hadden we geen oortjes hier dan? Een ploegleider moet dan waarschuwen. Tevens moet je gewoon weten waar de echt gevaarlijke stukken zitten en gezien joopi zijn post was dit echt wel bekend:

"I'm quite familiar with this curve having ridden in the area for many years. Speeds on a bike can be quite high (easily 80+ km/hr for these guys) coming into what is somewhat of a blind approach. From the pass it's 1.5+ km of very fast, open descending traversing the fall line and suddenly, after coming around what is a somewhat blind curve back to right, you are staring at this hairpin corner with maybe 200-250 meters to react. In other words, it is very easy to "overcook" this corner."

En begrijp me niet verkeerd. Dit was een zeer ernstig ongeluk en ik wil niemand als schuldige aanwijzen (wie ben ik) Het gaat gewoon om achteraf te kijken wat er nu daadwerkelijk fout ging en hoe het voorkomen had kunnen worden.
NicoNB schreef:Moet trouwens ineens denken aan Beloki die ook eens wat remproblemen had. Voor hem einde carrière.
Beloki zijn tube liep eraf. Een iets ander verhaal.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 10 aug 2015 22:57

Die quote van die lokale kenner verklaart ook waarom ze zo links van de weg op die haarspeldbocht afstormen, ze zijn net daarvoor die flauwe rechterbocht uit komen vliegen.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 10 aug 2015 23:32

Met recht een heftig filmpje, wat een vaart had hij nog zeg. Dit is ook wel een beetje een angstdroom voor mij, tuurlijk doe je het heel rustig aan als je de weg niet kent, maar je hebt net een paar lekker lopende bochtjes en dan ineens zo'n monster. Voor dat het gezeik weer begint, ik ben een beginner, zeker in de bergen en rijd nooit met dit soort snelheden, maar dan nog, oei oei zeg.
Afbeelding

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 10 aug 2015 23:59

joopi schreef:
De suggestie die één van de reageerders doet over de rol van carbonwielen deel ik overigens.
Eerst blokkeert hij zijn achterwiel en daarna zijn voorwiel. Het probleem lag dus niet aan de remkracht. Het is altijd gemakkelijk om het materiaal of andere partijen de schuld te geven, maar soms is het gewoon een inschattingsfout van de renner en dat lijkt me hier ook het geval.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie