Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

kracht bijkweken

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 aug 2015 22:04

@Monique Precies zoals je schrijft. Het niet ingewikkelder maken dan dat het is, en er vooral niet te wetenschappelijk over doen. En lekker fietsen, met af en toe een "vlakke" rit.
Maar blij dat ook jouw ervaring zegt dat niet alles lukt in D1.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 11 aug 2015 22:55

@Jans ik dacht dat jij in Frankrijk woont.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 aug 2015 23:06

Ja, hoezo?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 aug 2015 07:51

knukkel schreef:
amclassic-fan schreef: Als je met een hartslag van 196 oid de Ventoux op rijdt dan train je volgens mij overigens niets meer als je 2 uurtjes met een hartslag van 115 aan het rijden bent. Dat is een leuk herstel rondje waar je nog een paar gram vet verbrand hebt.
Wat bedoel je hiermee? Dit slaat op mij, maar ik kan dit niet helemaal plaatsen.
Dat het tijdverspilling is als je dit als meer dan een herstelrondje ziet. Voor een keer is het prima, maar het is te extensief voor D1 training
NuitKor schreef:
amclassic-fan schreef:@Nuitkor, je slaat zelf de plank een beetje mis met je 34-28, dat had je ook gewoon toe kunnen geven.
.
Wat bedoel je precies? Ik geef met die 34-28 alleen aan dat als je rustiger omhoog wil rijden je langzamer moet rijden. Om dan iig nog wat cadans te houden moet je er iig voor zorgen dat je licht genoeg kunt rijden.
Als iemand met 26-29 rijdt, moet je er niet mee aankomen dat die persoon met 34-28 moet gaan rijden om langzamer te kunnen klimmen.
Ik kan ook wel met lage intensiteit klimmen, zeker als het geen 10% is. Met 39-25 kan ik op 5% lekker rustig omhoog rijden. Hele punt is alleen dat die vlieger echt niet voor iedereen op gaat. Minder training, talent voor duursport, te veel jaren in de benen en het gaat echt niet lukken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 12 aug 2015 08:12

amclassic-fan schreef: Dat het tijdverspilling is als je dit als meer dan een herstelrondje ziet. Voor een keer is het prima, maar het is te extensief voor D1 training
Ah, nu snap ik het. Dit was idd niet bedoeld als D1 training.

Aan de andere kant heb ik er wel baat bij gehad om vrij lang in de Herstel zone te 'trainen'.
M'n omslagpunt ligt rond de 200 (vrij consistent over 2 testen de afgelopen 12 maanden) en daarmee zou m'n D1 150-160 slagen zijn. Misschien was het de totale hoeveelheid arbeid, misschien de extra aandacht voor lage intensiteit (waarschijnlijk de combinatie), maar het heeft me wel geholpen om beter te worden.

Nu heb ik 42 jaar lang met een aangeboren hartafwijking rondgelopen (inmiddels verholpen), dus misschien dat mijn 'vermogenscurve' (vermogen / hartslag) ook anders loopt dan bij de gemiddelde mens.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 12 aug 2015 08:38

knukkel schreef:
Ah, nu snap ik het. Dit was idd niet bedoeld als D1 training.

Aan de andere kant heb ik er wel baat bij gehad om vrij lang in de Herstel zone te 'trainen'.
M'n omslagpunt ligt rond de 200 (vrij consistent over 2 testen de afgelopen 12 maanden) en daarmee zou m'n D1 150-160 slagen zijn. Misschien was het de totale hoeveelheid arbeid, misschien de extra aandacht voor lage intensiteit (waarschijnlijk de combinatie), maar het heeft me wel geholpen om beter te worden.

Nu heb ik 42 jaar lang met een aangeboren hartafwijking rondgelopen (inmiddels verholpen), dus misschien dat mijn 'vermogenscurve' (vermogen / hartslag) ook anders loopt dan bij de gemiddelde mens.
En zo zie je maar weer hoe individueel hartslag en daarmee inspanning zijn. Meest mensen van jouw leeftijd zullen een max hartslag hebben van 200 (of lager) en bij jou ligt daar het omslagpunt. Voor mij is 150-160 slagen hoog D2 laag D3 (met een max van 204 bij laatste 2 inspanningstesten) Ben trouwens ook wel weer wat ouder dan jij. Maar wat ik vooral wil aangeven is dat wat voor de een wel mogelijk is, voor de ander heel moeilijk, of zelfs onmogelijk is. Amclassic fan geeft ook al aan dat individuele verschillen niet te onderschatten zijn. Het is zelfs zo dat er relatief grote verschillen mogelijk zijn voor een en dezelfde persoon door het jaar heen. Voorbeeld vorig jaar een zeer intensief najaar gereden met een aantal zware wedstrijden/cyclos/toertochten zonder voldoende rust herstel en duurtraining. Toen "kapot" twee weken volledig rust genomen. Bij mijn eerste ritjes toen na die rust vloog mijn hartslag de hoogte in 20kmh met 39-21 bij een windkracht 3 tegen was zomaar goed voor een hartslag van 140bpm. Als ik dat nu rijdt 110bpm. Dat voor Jans dus hele andere dingen gelden dan voor jou is niet verwonderlijk.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 12 aug 2015 09:13

Ik snap als geen ander dat iedereen anders is, en begrijp m'n eigen systeem amper (oa vandaar het lage hartslag trainings experiment dit jaar), maar het wil er bij mij niet in dat het onmogelijk is om af en toe rustig te trainen. That's all ;-)

Om m'n eigen lijf beter te snappen denk ik er over om volgend jaar mss maar eens te proberen hoe ik reageer op gepolariseerd trainen bijvoorbeeld.

ThijsvdnBerg
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 11 feb 2014 13:19

ThijsvdnBerg 13 aug 2015 08:48

Vanochtend getwitterd door Peter Sagan:

https://www.tradingfloor.com/posts/ride ... ap_twitter

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 13 aug 2015 09:42

ThijsvdnBerg schreef:Vanochtend getwitterd door Peter Sagan:

https://www.tradingfloor.com/posts/ride ... ap_twitter
Moet je wel een redelijk stukje kunnen fietsen. Zelfs bij het lichtste verzet dat wordt aangegeven (53-17) is 60rpm nog bijna 24kmh, zal voor de meeste niet meevallen dit op een klim te doen. En dit is dan nog het lichtste verzet dat is aangegeven, ofwel leuk voor de (semi)profs onder ons maar niet heel reeel v oor ieder ander.

Langzaam op een groot verzet een klimmetje oprijden was overigens heel vroeger al een training die we in Limburg uitvoerde met de hele ploeg, voor mijn idee werd je er wel sterk van, maar was ook toen een reeds aanwezige basisconditie wel erg nodig om dit te doen.
Ach, ik zeg ook maar wat

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 13 aug 2015 09:56

Het twitterstukje is gewoon de uitleg van Krachtuithoudingstraining op de fiets. Dat is echt niks nieuws, wordt al jaren gedaan. Je moet ook geen steile helling uitzoeken voor dit soort training. Een tacx waar je een hoge weerstand kan instellen is ook goed.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 13 aug 2015 13:46

Of stevige tegenwind. Werkte voor mij prima in ieder geval. Alleen toen ik de bocht om ging en schuin meewind kreeg, kon ik niet meer zwaar genoeg schakelen :)

Plaats reactie