@Monique Precies zoals je schrijft. Het niet ingewikkelder maken dan dat het is, en er vooral niet te wetenschappelijk over doen. En lekker fietsen, met af en toe een "vlakke" rit.
Maar blij dat ook jouw ervaring zegt dat niet alles lukt in D1.
kracht bijkweken
- Sweety2008
- Forum-lid
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11
@Jans ik dacht dat jij in Frankrijk woont.
Ghost Nivolet 6LC
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dat het tijdverspilling is als je dit als meer dan een herstelrondje ziet. Voor een keer is het prima, maar het is te extensief voor D1 trainingknukkel schreef:Wat bedoel je hiermee? Dit slaat op mij, maar ik kan dit niet helemaal plaatsen.amclassic-fan schreef: Als je met een hartslag van 196 oid de Ventoux op rijdt dan train je volgens mij overigens niets meer als je 2 uurtjes met een hartslag van 115 aan het rijden bent. Dat is een leuk herstel rondje waar je nog een paar gram vet verbrand hebt.
Als iemand met 26-29 rijdt, moet je er niet mee aankomen dat die persoon met 34-28 moet gaan rijden om langzamer te kunnen klimmen.NuitKor schreef:Wat bedoel je precies? Ik geef met die 34-28 alleen aan dat als je rustiger omhoog wil rijden je langzamer moet rijden. Om dan iig nog wat cadans te houden moet je er iig voor zorgen dat je licht genoeg kunt rijden.amclassic-fan schreef:@Nuitkor, je slaat zelf de plank een beetje mis met je 34-28, dat had je ook gewoon toe kunnen geven.
.
Ik kan ook wel met lage intensiteit klimmen, zeker als het geen 10% is. Met 39-25 kan ik op 5% lekker rustig omhoog rijden. Hele punt is alleen dat die vlieger echt niet voor iedereen op gaat. Minder training, talent voor duursport, te veel jaren in de benen en het gaat echt niet lukken.
Ah, nu snap ik het. Dit was idd niet bedoeld als D1 training.amclassic-fan schreef: Dat het tijdverspilling is als je dit als meer dan een herstelrondje ziet. Voor een keer is het prima, maar het is te extensief voor D1 training
Aan de andere kant heb ik er wel baat bij gehad om vrij lang in de Herstel zone te 'trainen'.
M'n omslagpunt ligt rond de 200 (vrij consistent over 2 testen de afgelopen 12 maanden) en daarmee zou m'n D1 150-160 slagen zijn. Misschien was het de totale hoeveelheid arbeid, misschien de extra aandacht voor lage intensiteit (waarschijnlijk de combinatie), maar het heeft me wel geholpen om beter te worden.
Nu heb ik 42 jaar lang met een aangeboren hartafwijking rondgelopen (inmiddels verholpen), dus misschien dat mijn 'vermogenscurve' (vermogen / hartslag) ook anders loopt dan bij de gemiddelde mens.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
En zo zie je maar weer hoe individueel hartslag en daarmee inspanning zijn. Meest mensen van jouw leeftijd zullen een max hartslag hebben van 200 (of lager) en bij jou ligt daar het omslagpunt. Voor mij is 150-160 slagen hoog D2 laag D3 (met een max van 204 bij laatste 2 inspanningstesten) Ben trouwens ook wel weer wat ouder dan jij. Maar wat ik vooral wil aangeven is dat wat voor de een wel mogelijk is, voor de ander heel moeilijk, of zelfs onmogelijk is. Amclassic fan geeft ook al aan dat individuele verschillen niet te onderschatten zijn. Het is zelfs zo dat er relatief grote verschillen mogelijk zijn voor een en dezelfde persoon door het jaar heen. Voorbeeld vorig jaar een zeer intensief najaar gereden met een aantal zware wedstrijden/cyclos/toertochten zonder voldoende rust herstel en duurtraining. Toen "kapot" twee weken volledig rust genomen. Bij mijn eerste ritjes toen na die rust vloog mijn hartslag de hoogte in 20kmh met 39-21 bij een windkracht 3 tegen was zomaar goed voor een hartslag van 140bpm. Als ik dat nu rijdt 110bpm. Dat voor Jans dus hele andere dingen gelden dan voor jou is niet verwonderlijk.knukkel schreef:
Ah, nu snap ik het. Dit was idd niet bedoeld als D1 training.
Aan de andere kant heb ik er wel baat bij gehad om vrij lang in de Herstel zone te 'trainen'.
M'n omslagpunt ligt rond de 200 (vrij consistent over 2 testen de afgelopen 12 maanden) en daarmee zou m'n D1 150-160 slagen zijn. Misschien was het de totale hoeveelheid arbeid, misschien de extra aandacht voor lage intensiteit (waarschijnlijk de combinatie), maar het heeft me wel geholpen om beter te worden.
Nu heb ik 42 jaar lang met een aangeboren hartafwijking rondgelopen (inmiddels verholpen), dus misschien dat mijn 'vermogenscurve' (vermogen / hartslag) ook anders loopt dan bij de gemiddelde mens.
Ach, ik zeg ook maar wat
Ik snap als geen ander dat iedereen anders is, en begrijp m'n eigen systeem amper (oa vandaar het lage hartslag trainings experiment dit jaar), maar het wil er bij mij niet in dat het onmogelijk is om af en toe rustig te trainen. That's all
Om m'n eigen lijf beter te snappen denk ik er over om volgend jaar mss maar eens te proberen hoe ik reageer op gepolariseerd trainen bijvoorbeeld.
Om m'n eigen lijf beter te snappen denk ik er over om volgend jaar mss maar eens te proberen hoe ik reageer op gepolariseerd trainen bijvoorbeeld.
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 11 feb 2014 13:19
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Moet je wel een redelijk stukje kunnen fietsen. Zelfs bij het lichtste verzet dat wordt aangegeven (53-17) is 60rpm nog bijna 24kmh, zal voor de meeste niet meevallen dit op een klim te doen. En dit is dan nog het lichtste verzet dat is aangegeven, ofwel leuk voor de (semi)profs onder ons maar niet heel reeel v oor ieder ander.ThijsvdnBerg schreef:Vanochtend getwitterd door Peter Sagan:
https://www.tradingfloor.com/posts/ride ... ap_twitter
Langzaam op een groot verzet een klimmetje oprijden was overigens heel vroeger al een training die we in Limburg uitvoerde met de hele ploeg, voor mijn idee werd je er wel sterk van, maar was ook toen een reeds aanwezige basisconditie wel erg nodig om dit te doen.
Ach, ik zeg ook maar wat
-
- Forum-lid
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Het twitterstukje is gewoon de uitleg van Krachtuithoudingstraining op de fiets. Dat is echt niks nieuws, wordt al jaren gedaan. Je moet ook geen steile helling uitzoeken voor dit soort training. Een tacx waar je een hoge weerstand kan instellen is ook goed.