Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

water tekort?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 jul 2015 16:20

noah race schreef:Helaas passen er door mijn kleine framemaat (xs) geen grote bidonnen
Ik heb Specialized bidonhouders waar je de bidonnen aan de zijkant eruit haalt. Anders hadden er bij mij niet eens 2 bidonnen op gepast.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 29 jul 2015 16:31

Livio Livius schreef:
noah race schreef:Bedankt voor de tips Alan, ik zal mezelf eens wegen om te kijken hoeveel vocht ik verlies.
Is Aquarius of andere sportdrank trouwens beter dan alleen water?
1 theelepel
keukenzout
Je hebt dan een
dorstlesser met
45 gr koolhydraten
en 2 gram zout.
Een mespuntje zout is genoeg op 1 liter.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 29 jul 2015 16:38

in de zomer gewoon bij mensen die in de tuin zitten vriendelijk vragen of je je bidons bij kunt (laten) vullen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 jul 2015 16:44

monsieurpinot schreef:in de zomer gewoon bij mensen die in de tuin zitten vriendelijk vragen of je je bidons bij kunt (laten) vullen.
Dan krijg je niet zoveel water als ik zo bekijk wat voor matige zomer het tot nu toe is in Nederland en België ;)
Maar ik denk dat zelden iemand het zal weigeren.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 jul 2015 16:46

Jans schreef:Ik zou toch liever onderweg bijvullen dan met een Camelbag te rijden. En water om in mijn nek te gieten neem ik in ieder geval niet mee.
Gezien je spelling van Camelbak, heb je er vast en zeker geen ervaring mee.
Wel eens door de Vaucluse of Umbrië gefietst zonder water tegen een zonnesteek? Kennelijk niet.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 29 jul 2015 16:55

Ik neem zelf liever geen water, meestal doe ik cola aangevuld met water in1:2. Normaal niet te drinken maar onderweg prima en ook aan te vullen bij elke supermarkt of pompstation. En voor wereldreizen: in elke uithoek te krijgen, altijd steriel (mits aangevuld met flessenwater).

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 jul 2015 17:17

klimmer schreef:
Jans schreef:Ik zou toch liever onderweg bijvullen dan met een Camelbag te rijden. En water om in mijn nek te gieten neem ik in ieder geval niet mee.
Gezien je spelling van Camelbak, heb je er vast en zeker geen ervaring mee.
Wel eens door de Vaucluse of Umbrië gefietst zonder water tegen een zonnesteek? Kennelijk niet.
Bedankt voor je opmerking over Camelbag. Ja, het had bak moeten zijn. Er ligt er één hier in de kast, die wordt gebruikt bij mountainbiken. En heel soms als ik iets mee wil nemen wat niet te groot is. En ja, ik fiets nogal eens in de Vaucluse, soms ook in de Drome. Ik woon er. En het was de afgelopen weken van warm tot heel erg warm. Toch kun je hier (in de Vaucluse) eigenlijk altijd een fonteintje vinden. Dat het niet meevalt om ze te vinden als je met vakantie bent, begrijp ik.
Ervaring met die zonnesteek heb ik niet omdat ik die fonteintjes dus weet.

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 29 jul 2015 19:26

klimmer schreef:
Jans schreef:Ik zou toch liever onderweg bijvullen dan met een Camelbag te rijden. En water om in mijn nek te gieten neem ik in ieder geval niet mee.
Gezien je spelling van Camelbak, heb je er vast en zeker geen ervaring mee.
Wel eens door de Vaucluse of Umbrië gefietst zonder water tegen een zonnesteek? Kennelijk niet.
Was je een beetje geïrriteerd klimmer ?
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
Schrijnie
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 dec 2013 15:58
Contact

Gebruikersavatar Schrijnie 29 jul 2015 19:58

Je kunt ook op zoek gaan naar een watertappunt ;

http://kraanwatertappunten.nl/overzicht ... tappunten/

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 29 jul 2015 19:59

beezer schreef: Was je een beetje geïrriteerd klimmer ?
Zonnesteek van Klimmer :lol:

Maar serieus. Camelbak mule met een 2-3 liter reservoir is echt ideaal als je lange tochten door dunbevolkt gebied maakt of niet afhankelijk wilt zijn/ niet wilt stoppen.

Camelbak Mule zit niet direct en in zijn geheel op je rug dus superwarm wordt het ook niet (er zijn diverse banden die een afstand tot je rug geven). Strap om je middel en het schuift ook niet.
Ach, op de fiets en al fietsend heb ik het eigenlijk nooit echt warm, dat komt pas als je stil gaat staan.

Puur water erin en ik neem wat High5 Zero tabletten mee zodat ik die met het water uit de Camelbak in mijn bidon kan mengen (ik hou de blatter graag zo schoon mogelijk).
Verder kun je de Camelbak Mule via diverse straps mooi compact aantrekken.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 30 jul 2015 09:21

Volgens mij gaan we met dit topic iets verder dan de situatie van de vragensteller op dit moment. ZIjn vraag was ritten van 2 a 3 uur waar twee bidons (1,25ltr) te weinig zou zijn.

Volgens mij drinkt hij (te) veel. Bij lange tochten wordt een aanbevolen hoeveelheid van 1 bidon per uur aangehouden , dit om prestatieverlies in de tweede helft van de tocht (na 4 uur bv) te verminderen/voorkomen. Bij kortere tochten is deze hoeveelheid minder kritisch, want tegen de tijd dat je prestatie achteruit gaat ben je al weer thuis. Als je een tocht van drie uur maakt is twee bidons prima, meer dan genoeg. Ja, bij tochten/trainingen van 4 uur bij wat warmer weer zou 1 extra bidon wel lekker zijn.

Verder moet je het drinken goed doseren, het heeft weinig zin om 10 min voor einde training of rit nog een halve bidon naar binnen te kiepen. Zorg er voor dat je het grootste deel van je bidons tot een half uur voor einde rit binnen hebt. Alleen nog een paar slokjes er in laten tegen een "droge bek".

Met betrekking tot wat andere opmerkingen op dit topic. Zeker bij warm weer en langere tochten vind ik het prettig om ook een bidon met water bij me te hebben. Dit om af en toe wat over mijn kop te kiepen en om eens iets anders te drinken als die zoete rommel. Is voor je maag wel zo lekker. is me met name bij cyclo's en vakanties zeer goed bevallen.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 jul 2015 10:32

Of TS (te) veel drinkt weet ik niet... an sich moet dat geen kwaad kunnen. Systematisch drinken, en zeker als je dorst hebt, moet je dat gewoon doen. Ik kan me dan best voorstellen dat 1.25l op gaat in een tocht van een uur of 2. (afhankelijk van inspanning en temperatuur). Al kan ik zelf tegenwoordig prima een uur of 4 doen op 2 bidons, dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.

Persoonlijk kies ik ook eigenlijk altijd voor 1 bidon water en 1 bidon sportdrank. zelfde reden als Tracing_NL gaf. Plus, je lichaam kan toch maar beperkt spul opnemen, eet je elk uur nog een reep oid. Dan zit je aan je limiet wat dat betreft.

En volgens mij zijn de tips mbt TS zijn vraag ondertussen wel gegeven:
- extra bidon of waterflesje in je shirt steken
- Zadelbidonhouders (zie triathlon spullen) voor meer water aan je fiets optie
- Bijvullen bij tankstations ed. onderweg (1x stoppen op een rit van 4u.. moet toch kunnen).
- Camelbag/k voor meer water op je rug (maar lijkt mij persoonlijk overdreven op een 4u ritje).

off topic. maar is Camelbak niet simpelweg een merknaam (want camelpak maakt ook drinkflessen en dat wordt hier niet bedoeld)? En is camel bag of camel pack niet de benaming voor hetgeen het is .. een zak water op je rug met een slangetje? (google leert me dat hydratation pack een meer algemene benaming is).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie