Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

voorvork monteren

toekiman
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jul 2015 20:30

toekiman 28 jul 2015 20:41

Hallo,

Ik heb thuis een oude racefiets staan waarvan ik de voorvork opnieuw moet monteren.
Spijtig genoeg ben ik een paar jaar geleden bij het demonteren niet erg ordelijk geweest en ik heb dus het vermoeden dat er iets ontbreekt.

Voorlopig heb ik hem zoals hier gemonteerd met dezelfde onderdelen als op de foto maar dan blijf ik met 1 zwarte ring zitten. Deze is zeker en vast geen afstandsring want hij is veel smaller. Aangezien die perfect in de kroonlager past, gok ik dat deze bedoeld is om de kroonlager dus mooi te positioneren rond de vorkbuis. Kan iemand dit bevestigen ? En zo ja, moet ik er dan geen 2de hebben voor de 2de kroonlager ?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 jul 2015 20:48

Er is natuurlijk maar een kroonlager, want er is maar een vorkkroon. Dus ik neem aan dat je een vork met schroefdraad hebt? Een zwarte ring zie ik niet. Die afbeelding helpt niet echt. Het positioneren gebeurt door het aantrekken van de moer.

toekiman
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jul 2015 20:30

toekiman 29 jul 2015 17:46

klimmer schreef:Er is natuurlijk maar een kroonlager, want er is maar een vorkkroon. Dus ik neem aan dat je een vork met schroefdraad hebt? Een zwarte ring zie ik niet. Die afbeelding helpt niet echt. Het positioneren gebeurt door het aantrekken van de moer.
sorry, ik bedoelde the kooi kogellagers. Hier heb ik nog een foto die mijn montage misschien kan verduidelijken. Wat bij mij ontbreekt is de "seal" zo te zien als ik er tenminste vanuit kan gaan dat deze tekening de juiste montage voorstelt.
En ja de vork heeft een schroefdraad, de fiets is ook bijna 30 jaar oud denk ik.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 jul 2015 17:55

Kooi kogellagers noemt men een kogellagerring. Niet alle balhoofdlagersets hebben een seal, om stof, water en modder buiten te houden. Je kunt zonder, maar indien vaker in regen fietsen enz, zul je de staat van het kroonlager regelmatig moeten controleren. Je wilt niet weten wat een beetje water met zand kan aanrichten...

toekiman
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jul 2015 20:30

toekiman 29 jul 2015 19:46

klimmer schreef:Kooi kogellagers noemt men een kogellagerring. Niet alle balhoofdlagersets hebben een seal, om stof, water en modder buiten te houden. Je kunt zonder, maar indien vaker in regen fietsen enz, zul je de staat van het kroonlager regelmatig moeten controleren. Je wilt niet weten wat een beetje water met zand kan aanrichten...
Ah oké thx, weer iets bijgeleerd vandaag. :D
Ik Echter blijf ik nog steeds zitten met die ene ring... Ergens zou het natuurlijk altijd kunnen dat die niet van de fiets is maar het past perfect om de vorkbuis dus vandaar dat ik dit ten zeerste betwijfel. Ik zal morgen wat foto's nemen en posten, dat zal een hoop duidelijk maken. :)

Verder heb ik nog een vraagje. Ik zie dat de moderne racefietsen deze sealed kogellagerringen gebruiken. Denkt u dat het mogelijk zou zijn om deze te monteren in de voorvork ? zo ja, is het de moeite en het geld waard ?

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 29 jul 2015 20:15

Je linkt naar cartridge lagers, dat vereist andere cups
Als je in de huidige situatie de boel zonder speling kunt afstellen dan zou ik het lekker zo laten. Itt wat je mischien denkt: Modernere systemen met cartridge lagers slijten snel en hebben vaker onderhoud nodig dan die oudere systemen.

Van wat voor materiaal is die zwarte overtollige ring gemaakt?
Doe ook even een fotootje.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 jul 2015 20:31

Je kunt geen onderdelen van verschillende balhoofdstellen mixen.
Ik ben het overigens niet met @Spaceship eens. Moderne systemen zijn beter afgedicht. Wel is het zo, dat als je wat moet vervangen dat gemakkelijker met losse kogels gaat. Die kosten vrijwel niets.

Plaats reactie