Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Problemen Bianchi - Shimano 6800 voorderailleur mechanisch

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 19 jul 2015 18:55

Vanmiddag viel mij op dat op mijn 2,5 maand oude Bianchi Sempre Pro, enige lakschade ontstaat rondom de klemring van de voorderailleur. Is dit een normaal verschijnsel bij dit type bevestiging? Er is wel wat afstelling aan geweest maar ik weet niet of dat de schade ook heeft veroorzaakt.
Wat kan een oplossing zijn? Zag wel wat bredere losse klemringen van carbon, welke je met een "aanlas" derailleur moet toepassen. Nieuwe derailleur kost de wereld ook niet.
Ter verduidelijking nog wat foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Infinito GB op 12 sep 2015 15:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 jul 2015 19:06

Nee, dat hoort niet.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 19 jul 2015 19:10

Ok dinsdagochtend direct maar naar fm. Heb hem net eergisteren opgehaald na de eerste servicebeurt.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 19 jul 2015 20:04

De pest is dat ik eigenlijk nog moet slapen voor mijn nachtdienst, maar nu al weer wakker lig omdat ik mij bij voorbaat al weer druk maak over de afwikkeling. Zal wel weer een hoop ellende worden.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 19 jul 2015 20:29

Ik zou me om zo een plekje totaal niet druk maken. Dit gebeurt eigenlijk altijd onder een klemband.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 19 jul 2015 21:31

http://chinarello.nl/nl/boutjes/180-chi ... lleur.html

Iemand bekend met deze winkel/verkoper en/of vergelijkbaar artikel. Lijkt mij een mooie brede klemband. Alleen nieuwe derailleur erop en dan zou ik misschien mooi de lelijke plek afdekken.

Trappe
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 sep 2011 11:36
Contact

Trappe 19 jul 2015 21:46

japiecarbon schreef:Ik zou me om zo een plekje totaal niet druk maken. Dit gebeurt eigenlijk altijd onder een klemband.
Bij een fiets van 2.5mnd oud zou ik me er wel druk om maken.
Normaal zie je wel iets van krasjes (na jaren, als je hem eens los maakt) maar zelfs dan geen schade als deze. Het zal geen kwaad kunnen misschien maar het is wel prutswerk.
Trappe doe je met je benen.

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 19 jul 2015 21:58

Wat bedoel je eigenlijk met: 'er is wel wat afstelling aan geweest maar ik weet niet of dat de schade ook heeft veroorzaakt'. Is de derailleurkabel afgesteld of is de klemband verzet?
Real men wear blûk!!! Marcel

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 19 jul 2015 22:23

De klemband is al meerdere malen verzet en verdraaid. Krijg de indruk dat de bewuste monteur niet heel handig is. Deze meneer komt niet meer aan mijn fiets in ieder geval. Denk dat dit soort monteurs en werkwijzen een onoverkomelijk gevolg is van de explosieve groei van de fietsen winkels. Alles moet binnen bepaalde tijd, en dan moet het maar net even met minder toewijding. Dan krijg je monteurs die dit soort dingen gaat verstellen onder kabelspanning en met een half gelost inbusboutje.
Is een gevolg van ombouw crankset van 34-50 naar 36-52. In het begin waren ze in de haast vergeten om de derailleur iets hoger te zetten. Derailleur bleef hierdoor in sommige verzetten aanlopen aan ketting ongeacht de afstelling of trimstand. Dit hebben ze afgelopen week alsnog proberen af te stellen. Had het achteraf beter zelf kunnen doen. Als een deeltjesversneller lukt moet een fiets ook wel lukken. Voor de vakmanschap moet je tegenwoordig goed zoeken blijkbaar. Zie het wel somber in. Denk niet dat Bianchi hierin gaat bijstaan, en fm gaat de schade niet oplossen ben ik bang. Wordt overspuiten of vervangen. Zie het niet gebeuren. Wel jammer. In het verleden altijd tevreden klant geweest bij deze winkel, maar denk dat dit de laatste keer voor mij is bij deze fietssupermarkt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 jul 2015 22:30

Als jij er niet aangezeten hebt heeft de "monteur" de lak gesloopt. Maar zelfs met een hoop geklungel zouden er krassen in de lak moeten komen. Hier lijkt het wel of de lak is losgekomen en dat is imho toch echt een productiefout. De kans is dan groot dat de fietsenmaker een nieuw frame bij Bianchi kan eisen.

Ik zou het er in ieder geval niet bij laten zitten.
Campagnolo Ultra Dork

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 19 jul 2015 22:41

Denk dat we het ook niet moeten overdrijven dit ziet er niet ernstig uit en is een gevolg van de keuze voor een klemband. Echt fraai is het niet maar er was een tijd dat bij vooral italianen de lak er al afviel als je de klemband erop deed

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 jul 2015 22:58

Ik heb dat nog al gezien. De laklaag is vervormd door de klem hard aan te spannen. De vorm wordt er dan als het ware in geperst en als je dan de klem moet verplaatsen, bijvoorbeeld bij een kleiner kettingblad, dan komen die sporen bloot te liggen.

Plaats reactie