Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2015/2016

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 01 feb 2016 09:25

Hanz Bé schreef:Ik lees hier al diverse keren dat de belgen een triest volk zijn..... Dat lijkt me een wat overtrokken reactie.
Zoals ik niet wens te worden afgerekend op wangedrag van een paar landgenoten elders (denk bijv. Alp d'huez), kun je toch ook niet "de Belgen" afrekenen op het wangedrag van een deel van de veldrij-supporters. De meeste aanwezigen gisteren hebben hun bier gewoon opgedronken en de plastic bekers op de juiste plek gedumpt.....
Ook van mijn kant dank daarvoor. Al ben ik het ermee eens dat de organisatie ook meer inspanningen zou kunnen doen & 'zuipen' stevig gecultiveerd wordt.

Wel ontgoocheld door de reactie van vader VDP
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160201_02102198

Van iemand die al jaren in België woont, wiens kinderen er zijn opgegroeid & wiens zoon/zonen doorgaans met heel veel respect worden behandeld tijdens de crossen in Vlaanderen (ik sta er regelmatig, en heb al heel veel applaus ook gehoord voor Matthieu) zou je wat meer nuance verwachten.
Laatst gewijzigd door Pelep op 01 feb 2016 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 01 feb 2016 09:58

Hanz Bé schreef:Ik lees hier al diverse keren dat de belgen een triest volk zijn..... Dat lijkt me een wat overtrokken reactie.
Zoals ik niet wens te worden afgerekend op wangedrag van een paar landgenoten elders (denk bijv. Alp d'huez), kun je toch ook niet "de Belgen" afrekenen op het wangedrag van een deel van de veldrij-supporters. De meeste aanwezigen gisteren hebben hun bier gewoon opgedronken en de plastic bekers op de juiste plek gedumpt.....
Met op voorhand excuses voor de off topicness:

Inderdaad. Nee dan Nederlandse voetbalsupporters die een antieke Romeinse fontein komen slopen, uit naam van...sport? Sport schijnt helaas een bepaald slag onderontwikkelden aan te trekken, en niet alleen in België of Nederland.
Veni. Vidi. Fietsie.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 01 feb 2016 10:38

Buiten de hier al gesteld vragen over de afmetingen&afstellingen van de fiets e.d. ....
stel ik de vraag: Die vriend moet dan wel hebben geweten dat ze weet hoe ze zo'n fiets met motortje moet gebruiken.Want anders zou hij die daar nooit hebben neergezet.
Ik bedoel:Ze zal toch wel een hendeltje moeten gebruiken om het motortje uit-en aan te moeten schakelen.Als ze dat niet weet van haar zelf(wat ze dus beweert)...dan zou ze alleen maar negatieve gevolgen hebben van die fiets(want die weegt immers 1,5 kilo zwaarder).

En tijdens een elfstedentocht hier op de schaats zie in nog die vele zuiderlingen(vooral brabanders en hollanders) hier staan(aangevoerd met bussen vol).......en die bezopen de rijders stonden aan te moedigen.
Zelden zoveel domheid gezien.Laten we het ernaar ophouden dat het de drank is.Of je nu Nederlander of Belg bent.Het geeft hetzelfde effect op de mens.Trouwens een groep dronken Duitsers is ook geen fraai gezicht :? Die begingen nog harder te schreeuwen dan ze normaal al doen. Engelsen die kunnen als enigste mannen ...geweldig&positief dronken zijn.Die beginnen dan te zingen.Prachige groepsgezangen levert dat op.In de kroeg(pubs) en bij sportieve gebeurtenissen.Dus de WK's veldrijden voortaan maar in het Verenigd Koninkrijk.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 feb 2016 11:21

Pelep schreef:
Wel ontgoocheld door de reactie van vader VDP
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160201_02102198

Van iemand die al jaren in België woont, wiens kinderen er zijn opgegroeid & wiens zoon/zonen doorgaans met heel veel respect worden behandeld tijdens de crossen in Vlaanderen (ik sta er regelmatig, en heb al heel veel applaus ook gehoord voor Matthieu) zou je wat meer nuance verwachten.
Wat is er mis met zijn reactie?
Hij geeft hard af op het spugen en bier gooien. Niet meer dan logisch en terecht lijkt mij!

. De cross leeft dezer dagen hoofdzakelijk van de inkomsten van ... drank. Van het inkomgeld alleen doen ze dat niet meer. De crossers rijden ook niet voor een appel en een ei. Het VIP gebeuren bij elke koers scheert hoge toppen. Ook daar kan een organisatie nog wat geld verdienen.
Als drank de enige reden is waarom de cross nog bestaat kun je beter een bierfestival organiseren en een 3e rangs coverbandje laten spelen. Blijkbaar is het crossen dan dus slechts voorbehouden aan een klein groepje liefhebbers.
Zelfs het al jaren afgezeten lange baan schaatsen kan zichzelf in stand houden zonder ellenlange zuipfestijnen en boe-geroep op de baan. Van dat publiek kunnen vele 'supporters' bij verschillende sporten nog veel leren. Begin maar eens met normale manieren....
Less is bore

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 01 feb 2016 11:26

+1

Als cross niet kan overleven zonder bier dan maar geen cross. Ik denk overigens dat het al gaat helpen het aantal crossen en klassementen een terug te draaien zodat er een aantal echte gezonde organisaties overblijven.

Overigens is dat bier smijten voor mij dus een reden dat ik NIET naar de cross ga. Ik vind het een pracht sport om te zien en als amateur fotograaf een feestje alleen de sfeer (met name de drank) spreek me totaal niet aan.
Zelfde heb ik met de finale van PR en RVV

Ik lust zelf graag een biertje alleen dat doe ik in de kroeg of in de tuin (vandaag even niet)

Gebruikersavatar
rondje
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 07 aug 2010 14:04
Contact

Gebruikersavatar rondje 01 feb 2016 11:29

Pelep schreef: Van iemand die al jaren in België woont, wiens kinderen er zijn opgegroeid & wiens zoon/zonen doorgaans met heel veel respect worden behandeld tijdens de crossen in Vlaanderen (ik sta er regelmatig, en heb al heel veel applaus ook gehoord voor Matthieu) zou je wat meer nuance verwachten.
Maar het probleem zit hem eerder in welke cross. Ik heb wel eens het gevoel dat een buitenlander rustig mag winnen zolang het het WK maar niet is. Op begin van de koers merkte je het al toen Van Aert heel even een gaatje had op Vd Poel en Vd Haar, gelijk het boe-geroep naar de Nederlanders. Ik was op het WK in Hoogerheide en zag het daar ook. Toen Stybar samen met Nys op kop reed was alles goed en positief want ze gingen er toch wel van uit dat Nys weg zou rijden van de wegrenner Stybar. Maar toen Stybar de laatste ronde weg fietste werd de hele sfeer ineens vijandig en ging het over tot agressieve blikken en veel boe-geroep en bekertjes gooien.
Dus of dit trieste volk komt alleen naar het WK en verpest het daar, of voor het volk is het WK te prestigieus om het een ander te gunnen.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 01 feb 2016 11:32

Pelep schreef: Zelfs het al jaren afgezeten lange baan schaatsen kan zichzelf in stand houden zonder ellenlange zuipfestijnen en boe-geroep op de baan. Van dat publiek kunnen vele 'supporters' bij verschillende sporten nog veel leren. Begin maar eens met normale manieren....
Moeilijk om die evenementen met elkaar te vergelijken. Een Zesdaagse op de wielerbaan bijvoorbeeld heeft hier ook geen last van. En da's voor de rest ook gewoon Vlaamse Kermis (sfeer op een positieve manier).
Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 01 feb 2016 11:43

rondje schreef:
Maar het probleem zit hem eerder in welke cross. Ik heb wel eens het gevoel dat een buitenlander rustig mag winnen zolang het het WK maar niet is.

Hier raak je wel een punt; dat een wk een drie -tot viervoud aan "supporters" aantrekt in vergelijking met een gewone cross speelt hierin een rol.
Ik heb nagenoeg alle crossen in Vlaanderen en enkele in Nederland bezocht gedurende jaren en er waren daarin duidelijk constanten hoe het publiek zich gedroeg. Er waren altijd crossen die erboven uit torenden in baldadigheden (Diegem, Loenhout)

Ik ben nooit naar een kampioenschap gaan kijken, gewoon teveel volk, teveel volk dat niet voor de cross komt, opgezweept door de polarisatie in de media. Ik heb nooit begrepen waar dat nodig voor is. Belgie tegen Nederland. Wat een onzin. Als supporter voor Nys heb ik het vaak opgenomen voor Groenendael toen die belaagd werd door non-supporters. Nu hebben we fijne mensen als Lars VDH en Matthieu die de cross mooi maken; wat maakt het nou uit welke nationaliteit een renner heeft? Hoe iemand zijn sport beleeft, wat hij laat zien dat doet ertoe; niet waar hij geboren is.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 feb 2016 11:45

Verkeerd gequoted, das mijn tekst ;-)

Komt denk ik omdat een zesdaagse minder fanatiek gevolgd wordt omdat je daar toch bij verschillende onderdelen besodemieterd wordt (vooraf bepaalde winnaars, veel groter showelement).
Vergelijken van evenementen gaat niet helemaal op, maar deels ook wel. Bij het schaatsen is er wel respect als Sablikova een WR rijdt oid. Bij de cross gooien ze met bier en spugen (vind ik nog het ergst) en dat wordt gedoogd, bij het voetballen durven ze niet in te grijpen als het hele stadion oerwoudgeluiden maakt en bij de Tour zetten ze geen hekken op minimaal 3/4 van de Alpe.
De droeftoeters die daar op afkomen hebben gewoon min of meer vrij spel.
Less is bore

Jelt
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jul 2013 17:30
Locatie: 010

Jelt 01 feb 2016 13:08

http://www.nrc.nl/nieuws/2016/02/01/fie ... m-motortje

Dit zat er wel aan te komen, benieuwd of dit in der minne geschikt wordt. Het is voor math salden maar te hopen dat ze de fiets niet bij hem gekocht heeft. Al weet ik niet in hoeverre hij met de verkoop van zo'n opgevoerde fiets juridisch aansprakelijk gesteld kan worden voor imago schade van wilier
Laatst gewijzigd door Jelt op 01 feb 2016 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 01 feb 2016 13:23

Wilier TRIESTina en dan ook nog het woord TRIEST gebruiken in dezelfde zin in het nederlandstalige persbericht. Op zijn zachtst gezegd niet erg handig. De Marketing afdeling zal wel erg onder druk staan momenteel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 01 feb 2016 13:30

daniel1975 schreef: Als drank de enige reden is waarom de cross nog bestaat kun je beter een bierfestival organiseren en een 3e rangs coverbandje laten spelen.
Als onderdeel van de Zwarte Cross dan maar ? ;)

Plaats reactie