Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Probleem linker shifter shimano 105

h-vdb
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2015 23:04

h-vdb 16 jul 2015 23:14

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen...

Vandaag mijn fiets uit elkaar gehaald om schoon te maken (voor- en achterwiel losgemaakt). Nadien terug in elkaar gestoken en daarna lukte het me (na 2x wel nog lukken) niet meer om vooraan te schakelen. Ik hoor ook geen "klik"geluid meer.

Daarna fiets van een vriend schoongemaakt. Zelfde ritueel, zelfde probleem achteraf. Hier lukte het helemaal niet meer om te schakelen vooraan. ook hier geen "klik"geluid meer

Nu lees ik op het internet veel verhalen over kapotte linker shifters van shimano. Nu vraag ik me af of dit hier ook het geval zou zijn? Is toch wel toevallig dat het net bij alle twee gebeurt.

Misschien heb ik gewoon iets verkeerd gedaan, ben een echte kluns in zo'n zaken (lees: ben een vrouw :D )?

Nu vertrek ik overmorgen op reis naar frankrijk en had toch gehoopt daar in de bergen op mijn binnenblad te kunnen rijden :|

Alvast bedankt voor een reactie!

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2249
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 16 jul 2015 23:19

Heb je de kabels los gehad?

h-vdb
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2015 23:04

h-vdb 17 jul 2015 05:38

Nee, zijn bij mijn weten niet los geweest...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 jul 2015 06:51

Ineens kapot, waar ze eerder gewoon functioneerden? Nee, natuurlijk niet. Er moet een verband zijn met de werkzaamheden. Kijk eens onder het bracket. Lopen de kabels daar nog door het geleidegootje? Begin eens met alle spanning van de kabels te halen. En leg de ketting met de hand op binnenblad. Kijk of binnenkabels gewoon in de buitenkabels zitten bij de kabelstops op de onderbuis. Met niet goed doorschakelen kunnen ze ernaast zitten en dan gaat het verkeerd/anders. Ze zult wat moeten proberen. Niet paniekeren. Succes.

h-vdb
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2015 23:04

h-vdb 17 jul 2015 07:20

Mijn grootvader (handige harry) bekijkt vandaag mijn fiets. Hopelijk vindt hij het probleem!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 jul 2015 07:24

Mooi, zo'n grootvader! Ervaring is alles. En geduld.

h-vdb
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2015 23:04

h-vdb 17 jul 2015 07:55

Alle kabels zijn wel ingetapet op het stuur, vormt dit een probleem? Of moet dit helemaal losgemaakt worden dan?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 jul 2015 08:05

Ingetapet? buitenkabels toch? Nee, gewoon zo laten.

h-vdb
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2015 23:04

h-vdb 17 jul 2015 08:40

Ik denk dat ik beter gewoon zwijg en een kenner er naar laat kijken :-).

Djona
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 27 jul 2013 18:17

Djona 17 jul 2015 12:02

Het zou kunnen dat je kabel (ergens) uit je shifter is geschoten. Ik heb laatst een zelfde soort probleem gehad. Ik ga al snel naar de fietsenmaker als het te ingewikkeld wordt maar na het bekijken van wat filmpjes op youtube ben ik zelf aan de slag gegaan. Probleem was snel verholpen door het gat waar de kabel uit/in gaat ruimte te geven door het rubber van je shifter op te rollen (verschilt per shifter, ik heb een shimano 105) en vervolgens de kabel los te maken bij je voorderailleur. Vervolgens ben ik de kabel richting de shifter gaan duwen en het uiteinde kwam uit de shifter tevoorschijn. Hij was niet gebroken dus het was een kwestie van kabel weer aantrekken, op spanning brengen en terug schroeven.

De volgende link bevat een vrij gedetailleerd filmpje over het vervangen van je voorderailleur maar laat mooi zien hoe je bij je shifter komt, waar je de kabel kan verwachten etc.

https://www.youtube.com/watch?v=42_tKpE6PhI

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1118
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 17 jul 2015 13:28

Had 2jaar geleden een zelfde probleem, maar toen tijdens een ritje op Corsica. Kabel aan de voorderailleur losgemaakt, sti rubber teruggerold en de binnenkabel er doorheen proberen te wurmen, 5min lopen friemelen ermee en toen kwam er weer beweging in. Blijkbaar kan het uiteinde van de binnenkabel, waar het 'tonnetje' aan zit soms vast raken in de shifter, waardoor het hele mechaniek blokkeert
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

h-vdb
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2015 23:04

h-vdb 17 jul 2015 15:53

Ik kom net van bij de fietsenmaker (grootvader kon er niks aan doen). Blijkbaar is het toch de shifter zelf die stuk is... Begrijp nog steeds niet hoe dit zo plots met beide fietsen op hetzelfde moment is kunnen gebeuren...
Heb ik iets verkeerd gedaan tijdens het afhalen van de wielen (dit kan toch bijna niet)?

In ieder geval, niet erg prettig om mijn verlof in te zetten :(

Ter info: ik kan de shifter wel nog helemaal naar rechts duwen, zit dus niet vast. Maakt echter geen klikgeluid meer.

Plaats reactie