Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano stopt met tripples

bikerke
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 19 jul 2015 18:18

Een triple is/was de beste keuze voor de "wielertoerist", en moet goed schakelen. Zelfs de Tiagra.
Maar wat wel is, alles verslijt, en om de 2 jaar kan je ook beter alle kabels vervangen.
Doe je dit dan blijft ook een Tiagra goed schakelen.
Sweety2008 schreef: Daar ben ik nog niet over uit of het een dubbel of compact word.
Een compact is dubbel hé, en op de huidige crankstellen kan je naar hartenlust tandwielen wisselen.
Zelf reed ik op alle mogelijke crankstellen, (momenteel compact 11sp) maar de triple heeft
toch mijn voorkeur.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 19 jul 2015 18:20

@mao hoe bedoel je tussen twee voorbladen?
Ik gebruik bijna alleen het grote blad en achter pak ik dan het derde of vierde kleine blad (heb de tandjes nu niet geteld). Als ik me heel goed voel gebruik ik het allerkleinste blad.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 jul 2015 18:34

Als je alleen het grote blad gebruikt, dan begrijp ik al helemaal niet waarom je dan problemen hebt met het kleine blad, maar die discussie is al eerder met je geweest, waarom je zonodig zwaar moet trappen. Dus je hebt ook geen problemen met die 2 voorbladen, je gebruikt toch alleen het grote.
Misschien overwegen om maar één voorblad te nemen? Kan dat ook niet meer mis gaan.
Maar je hebt nu al zoveel mensen gezien die er wat van vinden, maar je had het beter niet hier kunnen vragen omdat je allang besloten hebt dat je een dubbel wilt hebben. Argumenten hebben geen waarde voor je.
En diverse mensen die hier gereageerd hebben zullen er minimaal net zoveel van afweten als je FM.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 19 jul 2015 18:42

Ik gebruik het kleine blad alleen als ik bij een rotonde of stoplicht weg moet rijden omdat het anders toch te zwaar is om op het grote blad te rijden. Dus zo helemaal zonder middelste blad zou niet lukken.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 19 jul 2015 18:45

@bikerkje mijn fiets is nu 5 maanden oud en ik denk dat er nog niet zoveel aan versleten is. Oké achter is een nieuwe band op gekomen en de remblokken zijn ook weer nieuw geloof ze zijn nu precies 4 weken oud.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 19 jul 2015 18:51

@Jans natuurlijk hebben de argumenten een waarde voor mij maar ik mag toch wel zeggen hoe ik er tegen aan kijk. Verschillende dingen zijn dus het overwegen waard zo laat ik door een fietsenmaker mijn tiagra groep eens nakijken. Misschien moet er toch na bijna 4000 km een kompleet nieuw crankstel erop omdat de tandwielen versleten zijn en daarom de ketting overslaat. Daar laat ik dan een vakman naar kijken.
Maar dinsdag weet ik dus meer (maandag is de fietsenzaak gesloten).
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5298
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 19 jul 2015 18:55

Het lijkt mij niet dat er een nieuwe crank op moet na 4000km. En waarom heb je nieuwe remblokken nodig na 5 maanden? De ketting zou wel versleten kunnen zijn. Zijn de kabels al eens nagekeken? Misschien moet de boel gewoon opnieuw afgesteld worden. Richt je daar eerst maar eens op.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 jul 2015 18:59

Dus je ketting slaat ook al over. Ik vraag me af wat je allemaal met die fiets uitvoert.
Misschien dat Tiagra gebruikers weten of dat na 4000km al normaal is, maar ik denk het niet. Hooguit een ketting vervangen en daarvoor zou ik maar eens op Youtube gaan kijken hoe dat moet. En dat je er niet zoveel van begrijpt blijkt wel dat je het er over hebt dat er een compleet nieuw crankstel op zou moeten. Ik denk dat je een makkelijke prooi bent voor een FM.

Corny121
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 30 jul 2014 13:27
Locatie: Zoetermeer

Corny121 19 jul 2015 19:03

Indien Tiagra ketting zeker vervangen. En wat afstelwerk. Eventueel wat bekabeling, maar verder moet het wel goed komen. Aldus een op zich tevreden Tiagra gebruiker na vele kilometers..
Of je koopt een nieuwe groep.. ;)
#HoeMoeilijkKanHetZijn

bikerke
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 19 jul 2015 19:05

Sweety2008 schreef:@bikerkje mijn fiets is nu 5 maanden oud en ik denk dat er nog niet zoveel aan versleten is.
Dat hangt natuurlijk ook af van je km's.
Veel zal er nog niet versleten zijn, dus normaal gezien moet je tiagra goed schakelen.
Al kan een fiets wel iets minder schakelen als alle kabels langs binnen lopen.
En doe uw knieën een plezier en leer op uw midden blad te rijden.
En als uw tandwielen versleten zijn moet ge daarom wel geen nieuw crankstel nemen,
tandwielen vervangen is genoeg.
Al is 4000km wel weinig om versleten te zijn. En mocht dit toch het geval zijn,
met uw cassette en ketting te vervangen zal je er al zijn.
Voor enkel de ketting te vervangen zal je wel al te laat zijn.
En dat merk je niet maar moet je meten.
Wel is het natuurlijk zo dat je van voor en vanachter niet op hetzelfde moment op de grootste tandwielen moet rijden.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 jul 2015 19:18

Sweety2008 schreef: Heb trouwens ook gehoord dat men de Shifter zodanig af kan stellen dat de ketting niet meer op het kleinste kettingblad komt misschien is dit eerst maar een optie.
iets gehoord, maar niet waar de klepel hangt. :)
De shifter kun je niet afstellen, enkel de derailleur.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 19 jul 2015 20:08

klimmer schreef:
Sweety2008 schreef: Heb trouwens ook gehoord dat men de Shifter zodanig af kan stellen dat de ketting niet meer op het kleinste kettingblad komt misschien is dit eerst maar een optie.
iets gehoord, maar niet waar de klepel hangt. :)
De shifter kun je niet afstellen, enkel de derailleur.
Oke dan heb ik dit denk ik verkeerd begrepen.
Ghost Nivolet 6LC

Plaats reactie