tips & tricks bij afdalen
-
twofourtwo
- Forum-lid
Hey,
Ik ben op zoek naar tips ivm afdalen.
Zowel op mijn skates als op mijn fiets had / heb ik een hekel aan afdalen. In die zin dat ik op de fiets geen zin heb in hele hoge snelheden tijdens het afdalen. Wat zijn de tips om zo veilig mogelijk af te dalen met het oog op andere fietsers die wel sneller gaan?
(Volgende week heb ik een trip voorzien in Frankrijk en ik denk dat er mensen sneller gaan afdalen dan mij en ik heb geen zin om een gevaar te zijn voor de andere. Snelheden 50+ km/h heb ik geen zin in.)
Thanks
Ik ben op zoek naar tips ivm afdalen.
Zowel op mijn skates als op mijn fiets had / heb ik een hekel aan afdalen. In die zin dat ik op de fiets geen zin heb in hele hoge snelheden tijdens het afdalen. Wat zijn de tips om zo veilig mogelijk af te dalen met het oog op andere fietsers die wel sneller gaan?
(Volgende week heb ik een trip voorzien in Frankrijk en ik denk dat er mensen sneller gaan afdalen dan mij en ik heb geen zin om een gevaar te zijn voor de andere. Snelheden 50+ km/h heb ik geen zin in.)
Thanks
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!
Géén latex binnenbanden en niet continue blijven remmen, maar beetje pompen.
"Grandma was slow, but she was old!"
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
-
campasuper
- Forum-lid
Een remparachute meenemen.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
-
stillekracht
- Forum-lid
- Van start gaan met goed materiaal. Binnenbanden monteren die nieuw zijn, dus niet geplakt. Verse buitenbanden, die echter al wel zijn ingereden (nieuw zijn ze wat glad). Zorgen dat je remblokken nog goed zijn. Reserve blokken meenemen. Zowel balhoofd als wielen controleren op speling en zo nodig speling verwijderen.
- Onder in de beugel rijden (meeste controle over de fiets + beste greep op de remmen)
- De weg zien te lezen. Dus goed vooruit kijken en een goede lijn rijden.
- Opletten dat je niet door te grote kuilen rijdt en over losliggende steentjes rijdt.
- Op je eigen weghelft blijven.
- Niet slepend remmen, maar kortstondig hard remmen. Dit om een te hoge temperatuur van je velg en hierdoor binnenband te voorkomen (dan kan hij klappen)
- Dus ook niet achter auto's blijven hangen, waardoor je teveel moet remmen. Gewoon er langs, of even stoppen.
- In de bocht je pedaal aan de buitenbocht naar beneden en daar je gewicht op zetten. Hiermee verlaag je je zwaartepunt naar beneden.
- Bij hoge snelheden en hobbelig wegdek je frame tussen je knieën inklemmen.
- Helm op (met riempjes vast) en handschoentjes aan.
- Onder in de beugel rijden (meeste controle over de fiets + beste greep op de remmen)
- De weg zien te lezen. Dus goed vooruit kijken en een goede lijn rijden.
- Opletten dat je niet door te grote kuilen rijdt en over losliggende steentjes rijdt.
- Op je eigen weghelft blijven.
- Niet slepend remmen, maar kortstondig hard remmen. Dit om een te hoge temperatuur van je velg en hierdoor binnenband te voorkomen (dan kan hij klappen)
- Dus ook niet achter auto's blijven hangen, waardoor je teveel moet remmen. Gewoon er langs, of even stoppen.
- In de bocht je pedaal aan de buitenbocht naar beneden en daar je gewicht op zetten. Hiermee verlaag je je zwaartepunt naar beneden.
- Bij hoge snelheden en hobbelig wegdek je frame tussen je knieën inklemmen.
- Helm op (met riempjes vast) en handschoentjes aan.
-
raleighrick
- Forum-lid
Knieen tegen de bovenbuis (mits dit mogelijk is)! Geeft mij een iets stabieler gevoel met afdalen.
- Remmen vóór de bocht, niet erin!
- verhouding voor- achterrem 70/30
- oefenen, oefenen, oefenen...
- overwin je angst... door oefenen kan dat, en als je een keer op je plaat gaat in een bocht kan het weer even duren voor je weer hard omlaag durft...
klimmen is een kunst, afdalen ook
- verhouding voor- achterrem 70/30
- oefenen, oefenen, oefenen...
- overwin je angst... door oefenen kan dat, en als je een keer op je plaat gaat in een bocht kan het weer even duren voor je weer hard omlaag durft...
klimmen is een kunst, afdalen ook
Wat mij vooral geholpen heeft:
- kijken in de bocht waar je naartoe wilt en niet kijken waar je eventueel over de reling zou kunnen kieperen als je de bocht niet houdt.
- amerongse berg (= vertrouwd terrein) als een malle naar beneden fietsen om te wennen aan hoge snelheid in de beugels en lawaai in je oren
- knietje van je frame weg in de bocht (a la motorrijder), maakt voor mij het hangen makkelijker
- kijken in de bocht waar je naartoe wilt en niet kijken waar je eventueel over de reling zou kunnen kieperen als je de bocht niet houdt.
- amerongse berg (= vertrouwd terrein) als een malle naar beneden fietsen om te wennen aan hoge snelheid in de beugels en lawaai in je oren
- knietje van je frame weg in de bocht (a la motorrijder), maakt voor mij het hangen makkelijker