Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

schroefgaatje bidonhouder kapot

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 10 jul 2015 18:28

Hallo allemaal,

Ik heb een carbon frame van pedalforce, een Amerikaans postorderbedrijf.
Het is een prima frame, het enige probleem is dat een tijdje terug het busje is afgebroken waar een schroefje van de achterste bidonhouder in gaat.
Nu is het gewoon een gat zonder schroefdraad, en kan er dus geen bidonhouder in.

Ik heb niet echt goede ervaringen met fietsenmakers hier in Utrecht (fiets een week kwijt zijn voor iets wat nooit langer dan 10 minuten kan duren, wiel laten richten door het zoontje van de baas etc.), bovendien kon de dichtstbijzijnde fietsenmaker het niet repareren. Dus bij voorkeur wil ik het nu gewoon zelf fixen.

Met een beetje rondgoogelen zou het op te lossen zijn met een blindklinkpopnagel en een daarbij behorende tang.
Maar ik kon niet echt vinden of dit ook zo simpel is met een carbon frame, hoeveel kracht oefen je bijvoorbeeld uit op het frame met zo een tang, en loop je geen risico je frame te kraken?

Er zit trouwens nog wel een metalen ringetje in het frame, kan ik daar ook nog wat mee?

Mijn vraag is dus; kan ik dit makkelijk zelf oplossen? en weet anders iemand een fietsenmaker in Utrecht die dit soort dingen een beetje snel kan oplossen?

En omdat jullie altijd van foto's houden:
Het busje:
Afbeelding

De ring die nog in het frame zit:
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 jul 2015 19:00

Gemakkelijk oplossen? Nou, nee, tenzij je de hele gereedschapset koopt. Iedere beetje fietsenmaker heeft die wel en die schroefbussen zijn er in verschillende maten en in alu en rvs. die ring die nog vast zit moet en kan eruit. Peuteren dus.
Snel kan ik ook niet aanraden. In De Meern zit een goede fietsenmaker. Naam ben ik kwijt.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 10 jul 2015 19:27

klimmer schreef:Gemakkelijk oplossen? Nou, nee, tenzij je de hele gereedschapset koopt. Iedere beetje fietsenmaker heeft die wel en die schroefbussen zijn er in verschillende maten en in alu en rvs. die ring die nog vast zit moet en kan eruit. Peuteren dus.
Snel kan ik ook niet aanraden. In De Meern zit een goede fietsenmaker. Naam ben ik kwijt.
van Zuijlen?
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 jul 2015 19:51

nee, Leeuwis Tweewielers, (zegt Google... :oops: ) bij de brug over de Leidsche Rijn.

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 10 jul 2015 21:03

Probeer het anders even bij Cycleworks op de weerdsingel, heb ik goede ervaringen mee.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2253
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 10 jul 2015 21:57

Ed & Willem Bever zeggen: tie-wrapje erom, in dit geval een witte.

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 11 jul 2015 08:36

Dat of zeer sterke lijm. Dan zou het wel mooier zijn om het complete busje, dus met deel dat nog in het frame zit, er opnieuw in te lijmen.

binkie4
Forum-lid
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 dec 2007 21:06
Locatie: Rotterdam

binkie4 11 jul 2015 22:21

Popnagel?

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 12 jul 2015 11:04

Je bent op zoek naar een klinkmoer ipv een blindklink popnagel. Om een klinkmoer te monteren heb je een speciale tang nodig.http://ecx.images-amazon.com/images/I/8 ... L1500_.jpg
Als je geen tang hebt is er een "nood"oplossing. Neem een bout met dezelfde schroefdraad als de klinkmoer. draai hier een moer op, leg op die moer een sluitring.
Vet de ring aan beide kanten in. draai de klinkmoer op de bout. De bout moet zo lang zijn dat hij door de klinkmoer heen steekt.).
Steek de klinkmoer in het gat (zorg wel dat je een klinkmoer hebt die bijna klem in het gat zit, met de juiste lengte)
Houd de bout vast en draai de moer aan totdat de klinkmoer goed vast zit. Bout eruit en.....

http://www.rivet-expert.com/wp-content/ ... bbeld2.png
Done!

Succes!

bikerke
Forum-lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 12 jul 2015 12:46

deoudegek schreef:Je bent op zoek ENZ.......................
Inderdaad, dit is de manier om het treffelijk te herstellen.
En van carbon moet je niet bang zijn om er zelf iets aan te doen hé.
Gewoon uw gezond verstand gebruiken.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 12 jul 2015 16:03

deoudegek schreef:Je bent op zoek naar een klinkmoer ipv een blindklink popnagel. Om een klinkmoer te monteren heb je een speciale tang nodig.http://ecx.images-amazon.com/images/I/8 ... L1500_.jpg
Als je geen tang hebt is er een "nood"oplossing. Neem een bout met dezelfde schroefdraad als de klinkmoer. draai hier een moer op, leg op die moer een sluitring.
Vet de ring aan beide kanten in. draai de klinkmoer op de bout. De bout moet zo lang zijn dat hij door de klinkmoer heen steekt.).
Steek de klinkmoer in het gat (zorg wel dat je een klinkmoer hebt die bijna klem in het gat zit, met de juiste lengte)
Houd de bout vast en draai de moer aan totdat de klinkmoer goed vast zit. Bout eruit en.....

http://www.rivet-expert.com/wp-content/ ... bbeld2.png
Done!

Succes!
Dit is precies wat ik gedaan heb.
Ik was even bij Snel langs geweest, die legde het ook zo uit, en gaf me meteen zo een klinkmoer mee.
Het enige wat ik nog nodig had was een vijltje om het gat passend te krijgen.

Volgens mij zijn dit het soort moeren wat je nodig hebt:
https://www.conrad.nl/nl/bralo-klinknag ... 78101.html

Plaats reactie