Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aanschaf 1e fiets, advies gevraagd i.v.m. lengte

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 aug 2015 11:02

Veel meer dan onze persoonlijke ervaringen en aanbevelingen van de fabrikant kunnen we hier ook niet neerzetten. De som van al die persoonlijke ervaringen vormt dan die "algehele consensus" waar Spaceship het over heeft.

Het is aan de lezer om de juiste informatie uit al die ervaringen te filteren. Ben je een zwaargewicht dan volg je advies voor een wielset van andere zwaargewichten. ben je een mindere klimmer dan heb je weinig aan de persoonlijke ervaringen van een echte berggeit en ben je een koukleum dan kun je beter het kledingadvies van andere koukleumen opvolgen.

Er zijn hier maar weinig echte experts die echt veel kennis hebben op een bepaald gebied. Ik vind het dan juist wel prettig dat mensen alleen hun persoonlijke ervaringen posten en niet de "algehele consensus" op het internet overtypen als zijnde hun eigen wijsheid. Al is het maar zodat de "algehele consensus" een beetje met zijn tijd blijft meegaan.

Het is wel zonde dat één regeltje over een setje wielen het topic weer zo uit de bocht laat vliegen. Dat ligt toch echt voor een groot deel aan het "communicatietalent" van Spaceship maar ik denk ook dat wij niet zo moeten happen en het topic gewoon inhoudelijk moeten voortzetten.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 aug 2015 11:18

@Spaceship,
Ik kan me niet van de indruk ontdoen maar jij bent hier echt al enkele malen voorbij gekomen onder een andere forumnaam.
Je hebt elke keer waarschijnlijk de intentie om het "deze keer" beter te doen maar je slaagt er in om telkens iedereen naar beneden te halen en jezelf als de grote kenner naar voor te schuiven.

On Topic:

Zonda wielen kunnen perfect.

Zelf samengestelde wielen met goede onderdelen en een goede bouwer is ook te overwegen.
- Naven (Mich Primato)
- Spaken met messing nippels (Sapim CX Ray)
- Velgen met 32 of 36 gaten met eyelets (Ambrosio Excellence)
- Een goede wielbouwer.

Dan ben je voor minder dan 300 Euro klaar.

Dit is niet de lichtste wielset maar je kan er wel probleemloos heel veel kilometer mee rijden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

SandeR.
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 jul 2014 18:57

SandeR. 04 aug 2015 13:02

Ten eerste iedereen bedankt voor de reacties.


@ Ernie,
Voor die twee heb ik eerder gekeken, dan zou ik moeten kijken welke mij beter past.
Canyon is hoger / Rose is langer en aangezien dit mijn eerste fiets is en ik nog lang geen hele
De moeite van de fiets uitpakken is het zeker niet, alleen ik als leek ervaar het zelf als prettig wanneer ik in dit proces (aankoop en erna) wat bijstand krijg van de FM bv. Zoals de eerste beurt etc.
Zelf een 1e beurtje doen zou ik zelf wellicht wel kunnen, zo leer ik er wel meer van natuurlijk. Tevens kan ik als die geleverd is even langs de fietsenmaker om hem juist af te laten stellen. Ik moet eerlijk toegeven dat het toch allemaal wel erg ´´lastig´´ is als die keuzes en mogelijkheden.
Misschien een hele rare vraag hoor, maar jij schrijft dat meer spaken van dezelfde strekte een beter wiel opleveren. Lijkt me logisch, maar is dat niet altijd het geval dan ? Zijn er dan wielen met om en om een sterkte spaak en om en om een iets mindere sterke spaak ?

@ Speedybiker2,
Wat is jou BBL als ik mag vragen ?
Mijn maten zijn:
Inseam: 103 cm
Trunk: 68 cm
Forearm: 42 cm
Arm: 79,5 cm
Thigh: 68,5 cm
Lower leg: 66 cm
Sternal notch: 169 cm
Total height: 205 cm
(Gewicht 105 kg)


@ Bigfloor,
Zie mijn maten hierboven.
Dat is een goede tip, ik ga eens kijken of ik die kan vinden hier in de buurt.
Nieuwkoop, Nieuwveen, Ter Aar, Alphen aan den Rijn iemand van mijn lengte en ook een grote racefiets waar ik wellicht eens kennis mee mag maken ? 8-)

@Saxbiker,
Nee hoor, ik ben niet afgehaakt. ;)
Heb alles gelezen afgelopen dagen, maar kwam er nog niet aan toe om dit hele bericht te typen.


Voor wat betreft de wielen, bedankt voor jullie ideeën en meningen daar ga ik me maar nog eens verder in verdiepen.

Zoals Materialist en Ernie ook al aangeven, ga ik Klamer uit Hoogezand maar eens bellen en vragen wat hij voor mij kan betekenen. Helaas is de website redelijk beknopt, weet iemand of ik met mijn budget a €1000 mag iets meer zijn daar terecht kan ? Of zit ik dan echt te laag voor een knappe fiets daar ? Al denk ik wel dat het zeker de moeite zal zijn om er is een keer naar toe te rijden.
Laatst gewijzigd door SandeR. op 04 aug 2015 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Saxbiker
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 aug 2015 01:59

Saxbiker 04 aug 2015 13:18

Voor €1000,- zit je bij Klamer echt aan de bodem.
Maar hij adverteerder ook vaak op Marktplaats met echt scherpe aanbiedingen.
Hij doet dit onder de naam A&J.

Tis echt wel een autoriteit op fietsgebied die je perfect kan adviseren (ook als je niet bij hem koopt )

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 aug 2015 13:19

Ik bedoel niet verschillende spaken in één wiel maar dat je de vergelijking moet maken met spaken van dezelfde sterkte. Een wiel met 36 van de allerlichtste spaken kan slapper zijn dan 28 van de sterkste.

De prijs zal inderdaad iets hoger uitkomen dan die 1000 euro neem ik aan.

Herman Braun in Spijkenisse is iets meer in de buurt bij jou maar dan wordt je frame echt op maat gemaakt en zal nog wel wat meer kosten.
Campagnolo Ultra Dork

SandeR.
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 jul 2014 18:57

SandeR. 04 aug 2015 13:31

Ik moet eigenlijk af van het idee dat ik voor € 1000 een fiets heb, er zijn wel goede voor dat geld alleen met mijn lengte dus niet :) Dan maar iets meer investeren in een echt goede fiets voor mijn lengte.

@ Ernie,
Nu snap ik hem, thanks.
Laatst gewijzigd door SandeR. op 04 aug 2015 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 04 aug 2015 14:00

Ik heb toch wel het idee dat een fiets van Canyon of Rose voor iemand van jouw postuur wel een van de betere keuzes zou zijn. Ik zeg niet de beste, maar overall gezien wel een goede. Een 1e servicebeurt moet je niet doen afschrikken. Ik heb nooit echt begrepen wat ze met zo'n servicebeurt doen behalve kijken of je geen losse spaken heb.
Mocht je graag een servicebeurt laten uitvoeren kan dit ook met een Canyon bij de fm op de hoek. Alleen kost het je misschien een klein bedrag. Een fiets op maat is misschien wel onnodig veel duurder.

berndw
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 jul 2015 22:18

berndw 04 aug 2015 18:37

SandeR. schreef:Ik moet eigenlijk af van het idee dat ik voor € 1000 een fiets heb, er zijn wel goede voor dat geld alleen met mijn lengte dus niet :) Dan maar iets meer investeren in een echt goede fiets voor mijn lengte.

@ Ernie,
Nu snap ik hem, thanks.
Ik geloof niet dat je deze conclusie kan trekken. Wat is een 'goede' in jouw ogen. Dit is wel erg kort door de bocht

SandeR.
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 jul 2014 18:57

SandeR. 04 aug 2015 18:58

@ G.B. lux Dream,
Ik ga me orienteren op Rose / Canyon en Klamer.
Een op maat gemaakte fiets als 1e fiets is wellicht een beetje to much. Stel dat ik het straks niet leuk genoeg vindt...
Kan altijd na een paar jaar inderdaad weer eens verder kijken.

@ berndw,
Bedoel meer dat ik dacht nou voor max 1000 euro heb ik wel een fiets. Maar dat blijkt toch wat lastiger te zijn ivm mijn lengte waar ik niet aan had gedacht. ( op de canyon na, tot nu toe) begrijp me niet verkeerd :)

Saxbiker
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 aug 2015 01:59

Saxbiker 04 aug 2015 19:35

Goed bij elkaar bedacht.

Een bezoekje aan de wondere wereld van Albert Klamer is zowiezo een belevenis op zich :D

Hij begint een beetje dovig te worden wat soms hilarische momenten oplevert.

19e en 21e eeuw gemoedelijk verenigd in 1 winkel/magazijn/pakhuis/museum 8-)

berndw
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 jul 2015 22:18

berndw 04 aug 2015 19:43

SandeR. schreef:@ G.B. lux Dream,
Ik ga me orienteren op Rose / Canyon en Klamer.
Een op maat gemaakte fiets als 1e fiets is wellicht een beetje to much. Stel dat ik het straks niet leuk genoeg vindt...
Kan altijd na een paar jaar inderdaad weer eens verder kijken.

@ berndw,
Bedoel meer dat ik dacht nou voor max 1000 euro heb ik wel een fiets. Maar dat blijkt toch wat lastiger te zijn ivm mijn lengte waar ik niet aan had gedacht. ( op de canyon na, tot nu toe) begrijp me niet verkeerd :)
Sorry, ik zie dat je wel echt lang bent. Ik haalde je even in de war met een ander topic van iemand van mijn eigen lengte (1.95). Dan is een fiets nog ruim onder dat bedrag te krijgen.
Alleen denk ik dat je met enig zoekwerk toch wel een eind komt hoor met 1000 euro. Beetje geduld en een beetje geluk hebben. Veel fietsenzaken bellen of ze nog een grote fiets hebben staan (mt64 ofzo) en dan uitproberen. Want zoals al velen hebben gezegd, alleen de frame-maat zegt niet zoveel, de geometrie verschilt per fiets.

-edit- en het gaat nu al 3 pagina's alleen over wielen. Ik zou zeggen laat lekker de wielen eronder zitten die eronder zitten en kijk of je het leuk vindt. Het lijkt me sterk dat ze er na 1000km mee ophouden.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3105
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 04 aug 2015 19:54

Jan Janssen heeft ook grote frames en prijzen voor een complete fiets van rond de 1000 euro. Kijk naar de vuelta of de Tour de France

Plaats reactie