Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aanschaf 1e fiets, advies gevraagd i.v.m. lengte

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 02 aug 2015 11:04

Wanneer je met 197cm een fietsenwinkel binnenloopt en de baas zegt: '' ik heb precies de fiets die u zoekt'' dan bedoelt hij: ''ik heb alle maten torentjes en stuurpennen liggen om hem passend te krijgen'' Je kunt daar maar beter geen illusies over hebben.

Er zit iemand in Groningen die het heel zorgvuldig doet, zijn naam komt regelmatig voorbij. Anders zou ik naar Rose of Canyon gaan, je maat is op voorraad. Het is verder weg, even binnenlopen gaat niet maar ruilen zonder een vraag te stellen is ook wat waard.

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 02 aug 2015 21:40

bigfloor schreef:
Spaceship schreef:
bigfloor schreef:Canyon Endurace AL 6.0 voor 999€ in maat 3XL, de wielen verkopen (voor 100€ of zo) en Campagnolo Zonda of Fulcrum R1 wielen kopen
Zonda's zijn niet de wielen bij uitstek voor een zwaardere rijder, zeker niet boven de 100 kg. De TS kiest beter voor wielen met meer spaken.
Ik weeg nu 84kg, maar 3 jaar geleden 102kg. Toen reed ik al met Fulcrum R1's uit 2009 (gelijk aan Campa Zonda, op het na van het achterwiel), en die gaven toen (en ook nu) geen krimp hoor. Heb er zelfs een deel RVV mee gereden (in het donker=0% kans om de gaten tussen kasseien te ontwijken). Ook mijn nieuwe Fulcrum R1's uit 2013 doen het perfect, maar da's een makkie want nu 84kg.
Mooi maar jouw individuele ervaring waarin jij geen problemen kent is niet de maatstaf.
Tegen iemand van 105 kilo zeggen dat hij de budget wielen moet verkopen en het best Zonda's kan kopen is geen goed advies. Om zoveel mogelijk problemen te vermijden is het juiste advies wielen met meer spaken dan standaard. Niet moeilijk om te bedenken waarom dacht ik zo.

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 02 aug 2015 21:44

materialist schreef:Ik neem mijn Eurus wielen mee naar Parijs Roubaix dus waar je deze wijsheid vandaan hebt?
Je zit al een tijd op het forum en de vele topics en adviezen over wielen voor zwaardere rijders kan je niet ontgaan zijn. Waar haal JIJ het vandaan om nog een discussie te beginnen over wat het advies zou moeten zijn voor zwaardere rijders?

Wat jij persoonlijk doet, doet verder helemaal niet terzake . . .

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1118
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 03 aug 2015 00:04

Spaceship schreef:
bigfloor schreef:
Spaceship schreef: Zonda's zijn niet de wielen bij uitstek voor een zwaardere rijder, zeker niet boven de 100 kg. De TS kiest beter voor wielen met meer spaken.
Ik weeg nu 84kg, maar 3 jaar geleden 102kg. Toen reed ik al met Fulcrum R1's uit 2009 (gelijk aan Campa Zonda, op het na van het achterwiel), en die gaven toen (en ook nu) geen krimp hoor. Heb er zelfs een deel RVV mee gereden (in het donker=0% kans om de gaten tussen kasseien te ontwijken). Ook mijn nieuwe Fulcrum R1's uit 2013 doen het perfect, maar da's een makkie want nu 84kg.
Mooi maar jouw individuele ervaring waarin jij geen problemen kent is niet de maatstaf.
Tegen iemand van 105 kilo zeggen dat hij de budget wielen moet verkopen en het best Zonda's kan kopen is geen goed advies. Om zoveel mogelijk problemen te vermijden is het juiste advies wielen met meer spaken dan standaard. Niet moeilijk om te bedenken waarom dacht ik zo.
Vanuit het verleden, toen ik nog wat jonger was, alleen maar handgespaakte wielen gehad, meestal Mavic velgen MA40 of Open4CD, dubbel butted en 36 spaken, zowel met Campa C-Record180, Shimano Dura-Ace naven. Werkelijk allemaal aan gort gereden (met 75kg).
En ja, ook van verschillende wielenbouwers, dus ik ben wel ff klaar met die uitspraak: 36 spaken en handgebouwd, da's het enige goede wiel

ONTOPIC Mode:
De TS zou zijn lichaamsmaten eens in zo'n bekende online frame maat calculator kunnen stoppen en kijken wat daaruit komt. Of heel vriendelijk eens vragen of er iemand bij hem in de buurt woont met ongeveer zijn (geschatte) maat fiets, en dan even vragen om daar eens op te zitten ?
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1118
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 03 aug 2015 00:04

bigfloor schreef:
Spaceship schreef:
bigfloor schreef: Ik weeg nu 84kg, maar 3 jaar geleden 102kg. Toen reed ik al met Fulcrum R1's uit 2009 (gelijk aan Campa Zonda, op het na van het achterwiel), en die gaven toen (en ook nu) geen krimp hoor. Heb er zelfs een deel RVV mee gereden (in het donker=0% kans om de gaten tussen kasseien te ontwijken). Ook mijn nieuwe Fulcrum R1's uit 2013 doen het perfect, maar da's een makkie want nu 84kg.

Mooi maar jouw individuele ervaring waarin jij geen problemen kent is niet de maatstaf.
Tegen iemand van 105 kilo zeggen dat hij de budget wielen moet verkopen en het best Zonda's kan kopen is geen goed advies. Om zoveel mogelijk problemen te vermijden is het juiste advies wielen met meer spaken dan standaard. Niet moeilijk om te bedenken waarom dacht ik zo.
Vanuit het verleden, toen ik nog wat jonger was, alleen maar handgespaakte wielen gehad, meestal Mavic velgen MA40 of Open4CD, dubbel butted en 36 spaken, zowel met Campa C-Record180, Shimano Dura-Ace naven. Werkelijk allemaal aan gort gereden (met 75kg).
En ja, ook van verschillende wielenbouwers, dus ik ben wel ff klaar met die uitspraak: 36 spaken en handgebouwd, da's het enige goede wiel

ONTOPIC Mode:
De TS zou zijn lichaamsmaten eens in zo'n bekende online frame maat calculator kunnen stoppen en kijken wat daaruit komt. Of heel vriendelijk eens vragen of er iemand bij hem in de buurt woont met ongeveer zijn (geschatte) maat fiets, en dan even vragen om daar eens op te zitten ?
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 aug 2015 08:12

Bij 2,04m moet je gewoon het grootste hebben wat er in standaardmaten te krijgen is.

Alleen het aantal spaken zegt natuurlijk niet zo veel. Het gaat om de gebruikte materialen. Het is gewoon een feit dat meer spaken van dezelfde sterkte een sterker wiel opleveren.

De tip voor Klamer in Hoogezand van Materialist is dan wel weer een hele goede.
Campagnolo Ultra Dork

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 03 aug 2015 09:22

Spaceship denkt dat er significante betekenis van forum reacties uitgaat. Niets is minder waar. Als je de vele berichten ziet over de scheuren in de 4000s banden dan moet het wel een slechte band zijn. Snelle telling bij de start van de amateurs leert dat de helft met 4000s rijdt en bij de toer versie van LBL is het meer. Het is gewoon de meest verkochte band. Wanneer conti een mindere serie aflevert zien ze dat meteen terug op het forum daar is een forum ook voor.
Ik heb in 10 jaar 1 gebroken spaak gehad en dat kwam door een mega gat in Turkije. Ik weeg meestal rond de 92, het valt dus wel mee met de zwaardere rijder. De kleine maar zeer aanwezige brigade handgespaakt wil veel te snel naar handgespaakte wielen met veel spaken. Het hangt van de constructie van het wiel af, Campagnolo zet in op weinig spaken en veel gewicht, materiaal in de velg. Met duurzaamheid en aero hebben ze daarmee een winner

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 03 aug 2015 11:47

materialist schreef:Spaceship denkt dat er significante betekenis van forum reacties uitgaat. Niets is minder waar. Als je de vele berichten ziet over de scheuren in de 4000s banden dan moet het wel een slechte band zijn. Snelle telling bij de start van de amateurs leert dat de helft met 4000s rijdt en bij de toer versie van LBL is het meer. Het is gewoon de meest verkochte band. Wanneer conti een mindere serie aflevert zien ze dat meteen terug op het forum daar is een forum ook voor.
Ik heb in 10 jaar 1 gebroken spaak gehad en dat kwam door een mega gat in Turkije. Ik weeg meestal rond de 92, het valt dus wel mee met de zwaardere rijder. De kleine maar zeer aanwezige brigade handgespaakt wil veel te snel naar handgespaakte wielen met veel spaken. Het hangt van de constructie van het wiel af, Campagnolo zet in op weinig spaken en veel gewicht, materiaal in de velg. Met duurzaamheid en aero hebben ze daarmee een winner
Een hoop blabla weer en weinig logica ingebracht. Spaceship denkt dat er significante betekenis van forum reacties uitgaat. Schei uit met je onzin en verwrongen interpretaties. Maak niet wat anders van mijn woorden. Jij weet helemaal niet wat ik denk. Volgde jij mijn gedachten maar gewoon dan zou je niet zo hoeven spartelen. Ik schrijf nergens dat ik grote betekenis aan forum reacties geef. Ik schreef dat er al heel vaak discussies over zijn geweest en dat jij opgenomen zou moeten hebben in je hoofd welke weg wel en niet te gaan Je noemt je materialist maar dat kan niet duiden op grondige kennis omtrent materialen blijkt wel.

Je blijft maar van je eigen individuele situatie uitgaan en per definitie is dat dus geen goede referentie om een onafhankelijk advies te geven. Je moet breder kijken. Daarbij je banden praatje is niet terzake doende en leid af van het echte onderwerp. Ik begrijp echt niet waarom mensen van zulke bekende informatie toch perse weer een discussie moeten maken.
Laatst gewijzigd door Spaceship op 03 aug 2015 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 03 aug 2015 12:33

bigfloor schreef:
Vanuit het verleden, toen ik nog wat jonger was, alleen maar handgespaakte wielen gehad, meestal Mavic velgen MA40 of Open4CD, dubbel butted en 36 spaken, zowel met Campa C-Record180, Shimano Dura-Ace naven. Werkelijk allemaal aan gort gereden (met 75kg).
En ja, ook van verschillende wielenbouwers, dus ik ben wel ff klaar met die uitspraak: 36 spaken en handgebouwd, da's het enige goede wiel
En wederom ga je uit van je eigen individuele ervaringen.
Je passeert daarbij het feit dat er een x-aantal wielen zijn met meerdere spaken die bekend staan als bombproof en waarbij talloze mensen heel tevreden over zijn. Robuuster gebouwde wielen met een hoger draagvermogen.

Waar het omgaat :
Je geeft ADVIES aan iemand van 105 kilo.
Daarbij Zonda's als -eerste, enige en goede keus- aanbevelen is en blijft kul.
Je kunt best Zonda's kopen/uitproberen/whatever als je een zwaardere rijder bent maar per definitie zijn het geen wielen bij uitstek voor iemand van 105 kilo. Als je een lijstje met aanbevolen wielen zou maken voor het gewicht van 105 kilo dan horen Zonda's daar zelfs helemaal niet in thuis.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 03 aug 2015 13:10

Grapjas, je kunt wel zoveel lawaai maken maar alles op een forum zijn individuele ervaringen. Enneh ...wij zijn met zn tweeën))

Kom maar met die ''bekende'' informatie.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 aug 2015 14:48

Ik dacht toch dat een forum iets is om (persoonlijke) ervaringen te delen?
Maar dat Spaceship andere ideeën heeft, is wel duidelijk.

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 03 aug 2015 15:20

Jans schreef:Ik dacht toch dat een forum iets is om (persoonlijke) ervaringen te delen?
Maar dat Spaceship andere ideeën heeft, is wel duidelijk.

Nee ik heb geen andere ideeën. Mijn ideeën zijn niet de afwijkende hier maar de ideeën van Bigfloor en Materialist zijn afwijkend.

Bigfloor geeft hier een advies.
Dat advies is niet juist en ik vind dat je mensen moet beschermen tegen verkeerd advies. Wat begrijpen jullie daar niet aan? Zonda wielen kunnen ten hoogste een mogelijkheid zijn lager op je keuze lijstje, maar never nooit niet als enige en beste optie gegeven worden voor iemand van 105 kg. Als aanbeveling gewoon misplaatst.



Ik weet niet hoe groot jullie wereld is maar discussies over wielen voor zwaardere rijders vind je niet alleen hier maar op elk nationaal en internationaal wielerforum. Hoe vreemd is het dat jullie die discussies niet lijkt te kennen? Die discussie is niks nieuws en bovendien heeft die duidelijke en bekende uitkomsten.

Het idee dat de genoemde Zonda wielen een aanbeveling zouden zijn voor zwaardere rijders druist in tegen de algehele consensus.

Ik zie verder geen enkele reden die discussie hier weer overnieuw te starten omdat er twee zijn met warse gedachten omtrent een onderwerp waar de uitkomst toch eigenlijk wel klip en klaar van is.

Plaats reactie