Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen Costa Brava (omgeving Platja d'Aro)

swannie
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 okt 2016 14:39

swannie 21 jun 2021 19:38

top! Bedankt voor de info!

Krab66
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2022 13:59

Krab66 23 jun 2022 10:50

Ik ga eind augustus die kant op wat adviseren jullie mij.
Racefiets of MTB?

Ik zat vorig jaar in L'Estartite met de racefiets maar dat was niet de beste keus....

Alvast bedankt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 jun 2022 16:31

Oh ik vond Estartit prima op de race, wat vond je het probleem?

laurens87
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 26 jun 2022 20:26

Krab66 schreef: 23 jun 2022 10:50 Ik ga eind augustus die kant op wat adviseren jullie mij.
Racefiets of MTB?

Ik zat vorig jaar in L'Estartite met de racefiets maar dat was niet de beste keus....

Alvast bedankt.
Zelf paar keer dichter bij Girona en Roses gezeten. De racefiets is echt prima, maar het schijnt er ook fantastisch MTB-en (best technisch ook) te zijn. Genoeg gravelpaden ook, dus voor de MTB heb je ook rustigere mogelijkheden.
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

swannie
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 okt 2016 14:39

swannie 27 jun 2022 12:41

mtb'en is er idd fantastisch maar wel heel technisch! Ik neem dit jaar m'n racefiets mee en laat de mtb thuis.
Als er hier nog iemand zit en racefiets meeheeft mag altijd pb sturen in juli. Wij rijden er om de 2 dagen.
Ook mtb'ers in de regio Platja mogen altijd een pb sturen, er wordt ook om de 2 dagen aan Ridaura gestart met de mtb (de andere dagen dus).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 jun 2022 13:19

MTB'en is daar heel leuk.

Maar bedenk je in zuid europa twee dingen in het hoogseizoen.
Het is dan echt (te) heet voor de MTB, minder koelwind op de technische stukken en vaak weinig mogelijkheden voor de wind.
35 graden op de weg is nog te doen, maar met de MTB vind ik dat niet. Zweet in je ogen met een technische afdaling.

Punt twee, ga niet alleen. Het is niet de UHR waar 300 man per dag voorbij komen.

Om die twee redenen neem ik zelden de MTB mee naar zuid Europa.

Maargoed wat was het probleem is estartit?
Behalve harde wind en de eerste 3km over een drukke weg was het voor de rest fantastisch

Gebruikersavatar
ducadosdaaz
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 aug 2018 19:47

Gebruikersavatar ducadosdaaz 06 jul 2022 13:03

Ik ben net 2 weken terug uit Spanje, ongeveer de regio die aangegeven werd in de OP. Ik heb er een week gefietst samen met mijn broer. De eerste en laatste dag waren kortere gravelritten. De overige dagen hebben we op de weg afgelegd.

600 km en 7000 hoogtemeters gedaan op 7 dagen. Normaal gezien gingen we nog een rit doen naar Vallter 2000 (skigebied) maar dat is er uiteindelijk niet meer van gekomen. De benen waren al redelijk gesloopt. Dit was voor ons beiden de eerste keer dat we zoveel in een week gefietst hebben...

We verbleven in San Marti d'Empuries (omgeving L'escala, San Pere Pescador, Roses,...). Alle ritten hebben van daaruit gedaan m.u.v. van eentje waar we in La Bisbal zijn gestart. Magnifieke ritten gedaan! Het enige nadeel is dat je soms eens langs wat drukkere wegen moet fietsen... Maar ik heb de indruk dat de Spaanse automobilist meer rekening houdt met fietsers dan in Nederland en België. En eens je van de drukkere wegen ben, kom je toch echt wel op magnifieke plaatsen terecht!

Rit 1: korte gravelrit richting Montgo (30 km) - goeie bandenkeuzen is wel vereist, grof terrein!
Rit 2: vanuit La Bisbal een rondje langs de kust (109 km - 1500 hm)
Rit 3: vanuit San Marti naar Darnius (stuwmeer Boadella) en terug (98 km - 660 hm)
Rit 4: vanuit San Marti naar Banyoles, de Rocacorba op en terug (111 km - 1760 hm) (Brandon Mcnulty van team UAE driemaal gekruist op de Rocacorba)
Rit 5: vanuit San Marti naar Port de la Selva, Cadaques en Cap de Creus en terug (114 km - 1500 hm)
Rit 6: vanuit San Marti naar Girona en op de Els Angels (91 km - 900 hm)
Rit 7: vanuit San Marti een gravelritje (50 km - 250 hm)
Strava1.jpg
Strava2.jpg
Als er interesse zou zijn voor de GPX-bestanden, laat maar iets weten!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 07 jul 2022 18:01

Mooie en voor mij bekende gebieden 👍🏼
Vraagje: heb je veel last van de wind gehad? Normaal toch wel een lastpost in deze regio in dit seizoen.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
ducadosdaaz
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 aug 2018 19:47

Gebruikersavatar ducadosdaaz 12 jul 2022 13:27

Er stond alle dagen wel wat wind en soms was het echt beuken... maar dat is natuurlijk ook een goeie training ;-)

Maar gelukkig stond er geen tramontana (of tramuntana in het Catalaans)! Dan zou het bijzonder pittig geweest zijn... Ik heb dat daar in juli al meegemaakt op het strand. Niet te doen gewoon... je werd er letterlijk gezandstraald!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 15 jul 2022 20:10

Haha ja die tramuntana hakt er wel in daar.
Ik kom daar vaak in het voorjaar en dan is die wind echt heftig hoor! Soms ben ik er ook in het najaar maar meestal is de wind dan eigenlijk een mild brieske. (Meestal vanuit zee trouwens dus niet “over de bergen”)
Heerlijke streek om te fietsen trouwens (zie mijn avatar)
Do or don’t, there is no try

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 16 jul 2022 02:06

swannie schreef: 27 jun 2022 12:41 mtb'en is er idd fantastisch maar wel heel technisch! Ik neem dit jaar m'n racefiets mee en laat de mtb thuis.
Als er hier nog iemand zit en racefiets meeheeft mag altijd pb sturen in juli. Wij rijden er om de 2 dagen.
Ook mtb'ers in de regio Platja mogen altijd een pb sturen, er wordt ook om de 2 dagen aan Ridaura gestart met de mtb (de andere dagen dus).
Omdat je je mtb meeneemt hoef je toch nog niet zonodig de meest technische parcours te gaan opzoeken? Gewoon beetje banden met minder profiel dan gewoonlijk en je kun nog redelijke snelheden halen en zowel op asfalt , beton, kassei, gravel of onverharde wegen gaan fietsen. Eventuele wegen in slechte staat zijn ook makkelijker te rijden. En , als je nog geen schijfremmezn hebt op de koersfiets heb je die wschlk wel al bij je MTB.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

swannie
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 okt 2016 14:39

swannie 16 jul 2022 22:46

Hangt er van af met wie je gaat fietsen é, ik ht en de rest dikke fullies 😝
Me deze zomer al rot geamuseerd op de racer hier, uiteraard met schijfremmen!
Morgen mee met de locals van Calonge, ben benieuwd 😀
Maandag of dinsdag hebben we een rit gepland rond Girona van een 175km met 3000hm.
Volgend jaar breng ik ook de gravelbike mee, al massa’s mooie gravelwegen en gravelfietsen gespot!

Plaats reactie