Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen Costa Brava (omgeving Platja d'Aro)

Ruiter38
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 apr 2012 11:44

Ruiter38 30 jun 2015 22:03

Over enkele weken vertrek ik voor vakantie naar de Costa Brava. Wij verblijven in Calonge, een dorpje vlakbij Palamos en Platja d'Aro. Ik wil graag mijn racefiets meenemen, maar ik ben geheel onbekend in die omgeving en heb dus geen idee of daar goed gefietst kan worden.
Wie kent de omgeving daar beter en kan aangeven wat interessante routes zijn, waarbij ik de echt drukke kustwegen kan vermijden omdat ik niet van de fiets gereden wil worden.

Alvast bedankt voor tips, suggesties en adviezen!

Gr Marco

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 jun 2015 22:06

Helm verplicht buiten de bebouwde kom. €200 boete als je pech hebt.

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 01 jul 2015 14:51

Kijk eens op www.gpsies.com voor wat inspiratie ;-)
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Gebruikersavatar
Foonpet
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jun 2011 20:38

Gebruikersavatar Foonpet 01 jul 2015 17:46

Je kunt daar je hart ophalen er zijn legio mogelijkheden..

eysins
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2011 20:51

eysins 04 jul 2015 14:02

Weg gi 682 van st Feliu naar Tossa de mar is super.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 01 aug 2015 00:36

Ik zit hier toevallig ook, wel wat zuidelijker, maar het fietsen bevalt me beter dan al verwacht, niet vreemd dat hier veel Profs wonen.
Vanuit Calonge (een vd Campings) fietst elke dag een groep van 30 man tussen de 80 en 160 km, daar kun je blijkbaar gewoon mee. (Heb ik van horen zeggen)
Kustweg naar Tossa is idd mooi, maar druk, en gaat tot 100m hoogte zoiets.
Een beetje meer naar het achterland, klimmetjes zoals op Mallorca tot 500m hoogte, bv San Grau.
Ten westen van q tot 1700m, zoiets als de Vogezen.
Iets naar het noorden, de Pyreneeën tot boven de 2000m zeg maar zoiets als de Pyreneeën dus
Afbeelding

swannie
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 okt 2016 14:39

swannie 08 jun 2021 12:30

dit onderwerp eens naar boven halen. Als het goed is, vertrekken we binnen een 3 tal weken voor een paar weken naar Platja d'aro.
Op routeyou al wat gezocht, maar niet gevonden, dus probeer ik het hier maar:
Ik zoek wat gravelroutes van ginder van tussen de 30 en de 60 km.
Iemand die me gpx'en kan bezorgen of een site waar ik deze vinden kan?
alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 08 jun 2021 16:18

Ik ken die omgeving vrij goed!
Nadeel is dat de wegen over het vlakke die wat “gravelachtig” zijn vaak binnenweggetjes zijn langs boerderijen met vaak loslopende honden, koeien en mega veel insecten! Landschappelijk vaak ook niet al te schoon. Bovendien heeft de tramuntana, de altijd aanwezige, soms stormachtige wind in die hoek daar vrij spel.
In de nabije Pyreneeën moet je ongetwijfeld wel leuke routes kunnen vinden op internet, geitenpaadjes en dergelijke. Maar pittig klimwerk ook!
Do or don’t, there is no try

swannie
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 okt 2016 14:39

swannie 10 jun 2021 19:43

Thx voor je reactie. Het is een gezinsvakantie, dus zoek wel wat te fietsen, maar altijd ritjes van +- 2 uur, dus zoek wat gpx'en van ritjes van 50 à 60 km.
De Pyreneeën doe ik nog wel eens met m'n fietsmaten, al eens een coast-2-coast gedaan met de mtb daar ;-D

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 10 jun 2021 19:55

Misschien kun je hier iets mee:
https://m.facebook.com/ccplatjadaro/
Ik ben zelf niet zo van Facebook maar inside informatie kan altijd iets meer geven dan de standaard sites

En anders hier; https://www.outdooractive.com/mobile/en ... o/2510666/

Verder hebik alleen Spaantalige sites voor je maar als je daar iets vindt waarvan je denkt dat het past in jouw wens dan wil ik wel voor je vertalen. Laat maar weten. En anders, hele fijne zorgeloze vakantie gewenst! We zijn er allemaal wel aan toe denk ik. En het is sowieso een mooie streek met hele vriendelijke mensen daar dus dat komt wel goed ;)

Spaans:
https://es.wikiloc.com/rutas/ciclismo/e ... latja-daro
Do or don’t, there is no try

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 18 jun 2021 13:46

swannie schreef: 10 jun 2021 19:43 Thx voor je reactie. Het is een gezinsvakantie, dus zoek wel wat te fietsen, maar altijd ritjes van +- 2 uur, dus zoek wat gpx'en van ritjes van 50 à 60 km.
De Pyreneeën doe ik nog wel eens met m'n fietsmaten, al eens een coast-2-coast gedaan met de mtb daar ;-D
ik zou mij niet te druk maken om voorafbepaalde parcours te gaan rijden. Haal je ter plaatse ergens een gedetailleerde landkaart en vertrek en laat je verrassen. Sla hier en daar wat leuke baantjes in en zie waar je uitkomt. En de weg terug is meestal niet moeilijk, je rijdt zoveel mogelijk bergaf, komt aan de kust en volgt de kustweg ( liefst in de goede richting) naar je vakantieverblijf. Ter info nog: de kustweg van tossa de mar naar san feluy is super met tussendoor eventjes de weg verlaten met de beklimming naar het klooster van san grau.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 18 jun 2021 23:28

Die kustweg is inderdaad magnifiek!! En je kunt die helemaal tot de grens met Frankrijk volgen. Veel bochten, best wat klimwerk en vooral veel motoren! Maar geweldige uitzichten en leuke kustplaatsen om even te stoppen!!
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie