Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Tour frame of race frame+achteruittraprem of freewheel?

DVS
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 mar 2015 19:07

DVS 16 jun 2015 16:48

Hallo allemaal!

Ik ben Daan, 27 jaar, woon in Tilburg en heb net mijn eerste 1000 km erop zitten op deze fiets:

Afbeelding

Deze fiets bevalt opzich prima, maar wil ook nog wat zelf bouwen voor in de stad.

Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken naar een geschikt frame. Ik weet dat ik framemaat 60 wil voor mijn singlespeed (voor de oplettende kijker, niet 58 zoals mijn racefiets). Ik had laatst een giant racefiets gekocht als donor maar kwam erachter dat er toch geen horizontale dropouts op zaten, ook al leek dat wel zo. Verkoper zei ook dat het zo was, maar toch maar terug gebracht...

Nu is mijn eerste vraag eigenlijk, kun je ook een tourfiets variant gebruiken als basis voor je singlespeed? Bijvoorbeeld de gazelle tour de france zag ik al langskomen op deze site. Is een dergelijk frame qua afmetingen hetzelfde als een raceframe? (zet dan natuurlijk wel racefiets onderdelen erop).

En mijn tweede vraag, het lijkt mij het fijnste om een wiel met terugtraprem te kopen en vooraan een handrem te monteren. Nou las ik een paar keer dat je frame krom kan trekken door een achteruittraprem omdat een raceframe daar niet voor bedoeld is. Is dit inderdaad bij alle frame's zo? Of zijn er bepaalde do's en don't in het monteren van deze soort remmen op bepaalde frames (welke frames zijn sterker dan de andere?)

En nog een laatste vraag eigenlijk. Ik koop het liefste een gazelle,batavus o.i.d. niet Frans omdat ik lees dat de franse frames vaak afwijkende maten hebben. Is dit bij alle franse merken zo? En ook in de jaren 90 frames? Of alleen jaren 80 en ouder? Zijn er nog meer merken/types frames die juist wel of niet geschikt zijn? Hoor het graag! Wil toch wel een goed frame gaan kopen binnenkort! Alvast bedankt.

Gr. Daan

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 jun 2015 17:10

Om al je vragen te beantwoorden zou je gemakkelijk een encyclopedie kunnen vullen. Welk merk, welke buis, welke schroefdraad enz, enz.
Je hebt al wat leerschool gehad. Ik hoop met wat tips bij te dragen aan een vervolg hiervan.
1. Het begrip tourfiets kent vele invullingen. Als je bedoelt een racefiets voor in de stad, zoals in de jaren 70 populair waren, nee die zijn uiteraard anders. Maar zoiets als een universeel maatsysteem bestaat ook niet en heeft ook niet bestaan.
2. Een remnaaf, zo heet dat, op een racefiets? Waarom zou je dat willen? In een racefiets zou je inderdaad de liggende achtervork krom kunnen trekken. In een fiets die ervoor ontworpen is, gebeurt dat niet. En dan denk ik aan een tourfiets, in een heel andere interpretatie als de jouwe.
3. Franse stalen frames uit de jaren 70 en 80 zijn heel sterk, maar dat geldt ook voor Batavus e.a. Ik zou me meer druk maken over hoe je een mooie rechte kettinglijn gaat realiseren. Dat kun je wel vergeten met een remnaaf in je achterwiel. Los dat vraagstuk eerst eens op.

DVS
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 mar 2015 19:07

DVS 16 jun 2015 17:25

Bedankt voor je reactie.

1. Ik begrijp dat het concept tourfiets anders is maar ik doelde een beetje op dit project:

https://www.flickr.com/photos/68654184@N04/9621849918/

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... ur#p918189

2. Hoe bedoel je een andere interpretatie van tourfiets? Een stadsfiets??

Ik zou een remnaaf willen omdat ik geen fixed as wil maar wel de looks gaaf vind van een enkele rem.

3. Oke goed punt. Maar ik wil voorkomen dat ik een of ander zeldzaam frame koop met rare maten zodat ik daarna lang bezig ben met onderdelen zoeken snap je? En eerste vraagstuk is vooralsnog het frame;)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 jun 2015 17:35

1. remnaven worden in stadsfietsen gebouwd. De link laat een mooie fiets zien, maar daarachter zit een verhaal vol valkuilen: uitvalmaten, schroefdraden, achternaven, enz. enz. En dan ook nog: wat mag het kosten: meestal erg weinig. (te weinig)
2. ik denk dat je je eerst beter kunt inlezen over te gebruiken materialen. Je kunt ook met de modernste achternaven nog een SS maken. Kwestie van 130mm naaf, met los kransje en spacers.
Kijk eens bij m-gineering.nl. Al vind ik het kettinglijn verhaal bij Marten nogal summier.
3. Pas nadat je het kettinglijn vraagstuk onder de knie hebt, weet je waar je op moet letten bij de keuze van het frame!!

DVS
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 mar 2015 19:07

DVS 18 jun 2015 10:47

Misschien is dit iets?

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =mympBuyer

Iemand enig idee wat voor bottom bracket erin zit? En of daar een nieuwe crank voor te krijgen is om als singlespeed te gebruiken?

Ga zaterdag bij dit frame kijken. Maar twijfel wel een beetje of deze niet te veel geroest is enzo.. Ga alles wel strippen en stralen en poedercoaten maar dan nog.. Wat denken jullie?? Hoor het graag!

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... emmen.html

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 jun 2015 13:09

Die Gazelle raad ik je af. Kijk eens naar de remmen. Buitennissig materiaal. Ziet niet uit op een SS.
Aangezien de Gitane voorzien is van Shimano crankstel e.d. mag je aannemen dat er gewoon BSA schroefdraad inzit. De trapassen daarvoor zijn nog gewoon te koop. BB-UN55, in verschillende lengtes. Alle crankstellen voor ss passen daarop. Je kunt ook het crankstel van een kleiner buitenblad voorzien. Ziet eruit als bcd 130mm. Of het binnenblad gebruiken. SS bladboutjes gebruiken of zelf maken. De uitvalmaat zal iets van 122 of 126mm zijn. Ziet eruit als een schroefpignon. Dus enkel freewheel opschroeven of moderne naaf/wiel gebruiken. In het laatste geval moet je frame (laten) uitbuigen tot 130mm.

DVS
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 mar 2015 19:07

DVS 18 jun 2015 16:58

Bedankt voor je advies! Ik ga dan toch maar eens informeren naar de framemaat bij de achteras van die Gitane. Misschien is die al 130mm.. Je hoort het wel!

DVS
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 mar 2015 19:07

DVS 18 jun 2015 17:16

Oke net mail terug gehad. Tussen achterpadden gewoon 13cm. Klinkt als een goede basisfiets toch? Alleen kwestie van mooie lak op het frame en wat mooie onderdeeltjes erbij! Ik ga maar eens een afspraak maken voor bezichtiging!:)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 jun 2015 17:30

Succes en plezier met de klus!

DVS
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 mar 2015 19:07

DVS 22 jun 2015 17:20

Zo! Ik heb de gitane fiets van de advertentie gekocht! Ben er best tevreden mee. Is een goede basis denk ik!

Dit is em dus:

Afbeelding

Heb geprobeerd om de verchroomde voorvork op te poetsen maar is niet te doen.. Ben al aan de slag geweest me staalwol, aluminium en cola haha! Is te verroest waardoor er geen chroom meer op zit.



Afbeelding

De andere kant is best mooi maar dit is niet echt best..

Ik weet niet zo goed wat ik met de velgen moet doen. Zijn mavec velgen die wel recht zijn volgens mij. Zit wel een deukje in. De spaken zijn vooral aan de voorkant niet heel roestvrij en ook de oogjes in de velg zijn beetje roestig. Is dit gevaarlijk? Kan ik deze velgen nog gebruiken? Of nieuwe spaken erin laten zetten? Of beter gewoon helemaal nieuwe wielen? Het is wel enigzins een budget project maar het moet wel veilig zijn natuurlijk.. Wat raden jullie aan?

Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 jun 2015 07:52

Mavic is het merk. Oogjes? de bussen! Roestvrij maken en vaseline erop. Veilig? Ja. De vraag is of een wielvlechter wel een opdracht aanneemt om nieuw wiel te vlechten op deze velg. Hij kan immers de bussen niet vervangen en met oud en nieuw spul vlechten, daar houden wielbouwers niet van. Voorlopig even aanzien, anders wordt de klus sowieso duur.
Voor chroom bestaat chroompoets. Staalwol is echt verkeerd. Als chroom gaat bladderen is het afgelopen. Kennelijk maar tweelaags verchroomd: verkoperen, vernikkelen en dan pas verchromen. Zit eeuwig!

DVS
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 mar 2015 19:07

DVS 23 jun 2015 16:30

Oke bedankt! Ik ga maar eens met die roestige oogjes aan de slag dan! Gewoon nu wel met staalwol aan de gang? Kan op aluminium velg geen kwaad toch? Geeft wel lichte krasjes maar die poets ik er nog wel uit toch? Kan ik eventueel de spaken die beetje los zitten wat aandraaien? Of gaat dan heel de velg scheef staan...

Plaats reactie