Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hardlooptraining

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 jul 2015 09:16

@RVV Ik hoop toch dat je de intentie van dit topic meegekregen hebt. Sweety moet eerst nog leren hardlopen.
En zomaar een vraag, als tri-atleten vallen, breken ze dan bijna nooit iets? De kans dat ze vallen is natuurlijk vele malen kleiner omdat ze niet een een peloton zitten.
Ander probleem is dat wanneer wielrenners gaan hardlopen ze een redelijke kans zullen hebben blessures op te lopen waar ze op de fiets ook heel veel last van zullen hebben. Dus of het voor wielrenners (en dan bedoel ik wedstrijdrenners) zo goed is betwijfel ik toch.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 30 jul 2015 12:08

Jazeker ik begrijp de insteek van Sweety wel, alleen geeft ie zelf aan het is of dit of dat. Maar met een andere insteek hoeft het een niet ten koste te gaan van het ander. Je kunt ook een uurtje fietsen (in plaats van 3,5 uur op de fiets zitten), even rusten en eerst 10 minuten hardlopen. Wat het grote voordeel is, is dat je spieren goed warm zijn het hardlopen gaat daardoor een stuk makkelijker als je vanuit het niets gaat hardlopen. Natuurljk moet Sweety rustig opbouwen dat advies had ik al eerder gegeven in dit topic. Kijk als Sweety alleen maar wil fietsen is dat ook prima. Maar hij zegt zelf steeds dat hij ook graag erbij wil hardlopen. Dan moet je dat op een bepaalde manier invullen en de afwisseling is juist ideaal. Ook voor hardlopers die willen gaan fietsen.

Of wedstrijdrenners moeten gaan hardlopen? Ik denk het niet omdat hun belang is om hoog te eindigen in wedstrijden los gezien van blessures zullen ze namelijk iets langzamer worden op de fiets door het hardlopen. Een wedstrijd hardloper moet om die reden ook niet gaan fietsen omdat hij dan ook langzamer zal lopen.

Het hangt vooral van je prioriteiten af.

Waar ik op doel zijn niet de wedstrijdrijders maar de hele grote onderlaag van recreant wielrenners die best kunnen doorfietsen maar geen criterium aspiraties hebben. (Ben ik ook niet duidelijk in geweest). Veel recreant fietsers leggen duizenden kilometers per jaar af op de fiets. Jaar in jaar uit.. Dat gaat flink ten koste van je botdichtheid. Brosse botten zijn veel gevoeliger voor breuken dan sterke dichte botten. Gezien het feit dat als je op leeftijd komt de botdichtheid elk jaar afneemt zou er beter aan doen om dit verval tegen te gaan. Juist lopen zoals wandelen en hardlopen gaan dit verval tegen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 jul 2015 12:39

@RVV als Sweety doet wat jij zegt dan verbrandt ze niet voldoende calorieën (ze is vooral bezig minder dan 50kg te wegen) Dus zou ze het liefste alleen lopen als het geen fietsweer is, maar dan wel gelijk een flinke tijd, en afstand. Zolang ze niet wil investeren in opbouwen gaat dat dus niet lukken.
Wat je zegt over lopen is duidelijk, het is voor je botopbouw beter dan fietsen. Jammer genoeg vind ik wandelen niet leuk en hardlopen lukt niet. Dus dan toch maar af en toe wat wandelen.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 30 jul 2015 22:04

RVV schreef:
superrose schreef:
Grappig we zijn het best vaak met elkaar eens! Rico en Miranda van Velzen op Facebook ;-)

heeeeee!!!! En we zien elkaar ook overal
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 31 jul 2015 07:53

:-)

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 31 jul 2015 08:05

Zondag ga ik weer met mijn man een flink stuk wandelen ook omdat hij hartpatient is een wandelen mag hij van de dokter.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 31 jul 2015 11:29

@Jans ik moet toch zeker zelfs weten als ik onder de 50 kg wil blijven. Op dit moment lukt het mij helaas niet zal ook wel met mijn leeftijd (53 jaar) en de overgang te maken hebben.
Dus na de vakantie weer eens goed opletten met eten.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 jul 2015 11:45

Dat je onder de 50kg wilt blijven is je eigen keuze, prima, niks mis mee. Maar als je dat alleen maar wilt doen met onverantwoord met je lichaam bezig zijn, advies vragen en vooral anders doen, en jezelf als niet loper willen vergelijken met mensen die al heel lang bezig zijn, dan heeft het helemaal geen zin om je van advies te dienen.
Dat was wat ik RVV duidelijk wilde maken. Je wilt niet verantwoord hard gaan lopen, maar je wilt alleen calorieën verbruiken.
Heb ik me toch weer laten verleiden te reageren :oops:

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 31 jul 2015 13:33

Nou, ik heb de moeite genomen om het hele topic te lezen.

Wat een onzin af en toe.

@ Sweety: Als je 53 bent zou je toch moeten weten wat je wilt. Je spreekt jezelf om de post tegen; Ik ga lopen. week later, ik begin wel in september. week later, vananvond ga ik lopen. enz..... Ik ga drie keer per week, week later ga je met de hond, week later ga je 1 keer per week, week later ga je 2 keer achter elkaar.

Het spijt me, maar dit slaat werkleijk nergens op. Als je 53 bent en je sport vrij veel zou je toch echt beter moeten weten wat goed voor je is. Het is allemaal echt geen Rocket Science.
Als je 5 x per week op de fiets wil zitten kun je niet erbij lopen (voor de gemiddelde mens met baan en relatie). Wil je wel lopen dan vervang je 2 fietstrainingen door rustige looptrainingen, PUNT.

Hoe lang kun je hier over door emmeren. MAKE UP YOUR MIND!!
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 31 jul 2015 14:42

@Jans als je vroeger zo uitzagAfbeelding

En nu zo
Afbeelding

kun jij je wel indenken waarom ik zo met kalorien verbranden, eten of beter gezegd niet eten en sporten bezig ben.

Mensen die nooit dik waren snappen dit allemaal niet.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 31 jul 2015 14:50

Ja ik snap het wel. Ik heb geen overgewicht maar ken genoeg mensen die daar wel tegen vechten. Ik hoop alleen dat je ook plezier hebt gewoon in het sporten zelf want anders wordt het wel een hele taaie strijd.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 jul 2015 14:56

Sweety2008 schreef:@Jans als je vroeger zo uitzag [...]

kun jij je wel indenken waarom ik zo met kalorien verbranden, eten of beter gezegd niet eten en sporten bezig ben.

Mensen die nooit dik waren snappen dit allemaal niet.
ah, dus al die topsporters die op hun voeding letten, die snappen het niet? Of alleen de topsporters die wel eens dik waren geweest?

en hoe zit het met de gewichtsklasse sporters (judoka's, roeiers, etc...) die snappen het zeker ook niet?

Waar het volgens mij om gaat.,. in veel van de reacties die steeds gegeven worden is dat je er aan de ene kant ontzettend mee bezig bent. Dat is niet te ontkennen, is ook zeker niet af te keuren! want je hebt er veel resultaat mee geboekt. ECHTER, met dat je er veel mee bezig bent, en je nog altijd heel veel adviezen vraagt, handel je niet aan de hand van die adviezen...
En dat laatste maakt de reacties los zoals ze zijn in dit topic.

Prima als je iets vraagt.., prima als je van 100 adviezen er 98 in de wind slaat en maar 2 gebruikt die in jouw ogen voor jouw situatie het beste lijken. Maar constant erop terugkomen, problemen zien en maken, geven weinig behoefte van eerder welwillende forumgebruikers om nog serieus op vervolgvragen in te gaan.

Volgens mij komt het er kort op neer:
- Sport naar behoefte en wat je leuk vindt
- Doe het vooral rustig aan, en bouw het op (rustig aan doe is sowieso goed als hoofddoel is om vet te verbranden).
- staar je niet blind op het getal op de weegschaal. 49kg, 50kg, 51kg... belangrijker is of je je goed voelt. En het kan best zijn dat dat pas <50kg is. Maar dat kan ook best met een paar kg meer. Het is zelfs zo dat je met minder vet en meer spieren naar verhouding zwaarder wordt! Terwijl je wel je vetpercentage verbeterd hebt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie