Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hardlooptraining

tommasini
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 mei 2004 22:57

tommasini 25 jun 2015 20:14

Je reactie slaat nergens op. Heb je mijn laatste post wel gelezen ?.
Kijk b.v. eens naar de uitslag van de Prestatie en Recreatie Run (in het algemeen goed getrainde niet-licentiehouders) van de Parelloop Brunssum maart 2015: http://evenementen.uitslagen.nl/2015/parelloop/
50 min over 10 km is joggerstempo, heeft niets met goed getraind zijn te maken. Dit is leuk als je, b.v. naast het fietsen af en toe eens gaat lopen. Een goed getrainde recreatieloper is voor mij iemand die al enkele jaren gericht traint (dus met duurlopen, intervaltraining, enz.), minimaal 3 - 4 keer in de week. Als je dan max. 50 min. over 10 km haalt, zou ik mijn schoenen onmiddellijk in de open haard gooien.
Ik was in mijn tijd een goed getrainde recreatieloper, mijn PR's staan in mijn vorige post vermeld en geloof me, vergeleken met veel andere recreatielopers, was ik toen maar een middelmatige loper.
Laatst gewijzigd door tommasini op 25 jun 2015 20:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 25 jun 2015 20:25

Even Tommasini bijvallen: 50 minuten per 10km is gewoon niet heel hard, een uur erover doen is gewoon traag. Toch zal dat ongeveer mijn snelheid zijn als ik nu weer zou beginnen met rennen. Ondanks dat ik bij lange duurtrainingen op de fiets wel zonder moeite een (echt) gemiddelde van 30+ fiets.
Hardlopen is gewoon een heel andere discipline waar je weer op praktisch nul begint.

Of je bij twee uur sporten moet drinken? Hangt nogal van je vochtverlies af lijkt me. Persoonlijk lijkt drinken me wel verstandig. Eén of twee procent verlies aan gewicht door vocht heeft al een flink effect op de prestatie.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

kogelenberg
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36

kogelenberg 25 jun 2015 20:40

Ik heb zeker je laatste posts gelezen. Een langzame jogger doet 10 voor een duurloop en dat is heel normaal. En 50 min voor een normale recreant een heel acceptabele tijd. Wil niet zeggen dat je wellicht harder wilt maar voor iemand die recreatief loopt 3 X per week is 50 geel goed haalbaar en 45 erg snel. En dan hangt het ook nog heel erg af van je gestel. Ik weeg bijvoorbeeld 92 kilo bij 1.92. Ben niet veel te zwaar ( kilo of 4) . Ik loop met gemak een halve maar niet sneller dan 1:58. Dat heeft onder ander met mijn hartslag te maken. Maar goed het gaat niet om mij. In zijn algemeenheid is een 50 minuten voor 10 km volledig normaal en het is volstrekt onzin om dat af te doen alsof iemand die dat haalt debiel is.

kogelenberg
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36

kogelenberg 25 jun 2015 20:44

53x11 schreef:Even Tommasini bijvallen: 50 minuten per 10km is gewoon niet heel hard, een uur erover doen is gewoon traag. Toch zal dat ongeveer mijn snelheid zijn als ik nu weer zou beginnen met rennen. Ondanks dat ik bij lange duurtrainingen op de fiets wel zonder moeite een (echt) gemiddelde van 30+ fiets.
Hardlopen is gewoon een heel andere discipline waar je weer op praktisch nul begint.

Of je bij twee uur sporten moet drinken? Hangt nogal van je vochtverlies af lijkt me. Persoonlijk lijkt drinken me wel verstandig. Eén of twee procent verlies aan gewicht door vocht heeft al een flink effect op de prestatie.
En ben het helemaal met je eens dat een uur over 10 km traag is en 50 niet heel hard. Dat beweerde ik ook niet. Overigens loop ik in een loopgroep getraind door Nederlandse kampioenen die wel een beetje weten wat ze doen en ook mijn schema's bepalen en die van anderen. En daar zit flink verschil in de looptijden voor 200, 400 en 1000 interval.

tommasini
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 mei 2004 22:57

tommasini 25 jun 2015 20:50

Tja, in mijn hardlooptijd was mijn gewicht 67 kg bij 1,82 mtr. Ik denk dat je voor snelle tijden toch wel wat aan de zware kant bent. En zoals ik ook al schreef: voor iemand, die het lopen er bij doet naast het fietsen, is dat helemaal niet slecht. Als je gericht traint zou je na verloop van tijd toch wat sneller moeten kunnen.

kogelenberg
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36

kogelenberg 25 jun 2015 20:54

Ok dan zijn wij het eens. Maar er zit een enorme nuance in wat jij zegt. Ik zie mijzelf als een behoorlijk fanatiek sporter maar ik ben groot en stevig gebouwd. En heb dus enorm veel meer kcal te verstoken op dezelfde afstand of op hetzelfde tempo als jij. In mijn snelste periode woog in 87 kilo en begonnen mense zich af te vragen of ik ernstig ziek was.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 25 jun 2015 21:32

kogelenberg schreef: Maar goed het gaat niet om mij. In zijn algemeenheid is een 50 minuten voor 10 km volledig normaal en het is volstrekt onzin om dat af te doen alsof iemand die dat haalt debiel is.
Jij zegt het wat netter, maar inderdaad. Ik vind 10 km/uur hardlopen ook niet snel, maar ik viel over de nauwelijks verholen minachting waarmee werd gesteld dat 14 km/uur normaal is en iedereen die dat niet haalt een biertoerist die niet genoeg traint.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 jun 2015 22:30

Mijn man een goedgetrainde 63 jarige man, die naast het fietsen zo'n 2x per week loopt en dat al jaren. 1.73m en 57kg loopt ook "maar" 11,8 km/u gemiddeld. Aan de bovenstaande gegevens dus niet het model bierbuik. Ook hier weer alles over één kam geschoren.
@Sweety Ik ben heel rustig begonnen, Over 3km 45s lopen, 1.15 wandelen, dat heel langzaam proberen op te bouwen. Ik heb dat bijna 2 jaar geprobeerd. Ook wat langere afstanden, tot 7 km Tussendoor nog "even" mijn enkel gebroken, zonder dat ik gezwikt ben. Na verloop van tijd ging de pijn in mijn benen over, echter daar kwamen problemen in mijn voeten voor terug. Om kort te gaan, ik heb die 3km achter elkaar nooit gelopen.
Voor de critici, ik ben heel erg sportief: turnen, wundsurfen, tennissen, badmintonnen heb ik in mijn leven gedaan, maar hardlopen lijkt het niet te worden. Fietsen lukt zelfs in de bergen tegenwoordig.

tommasini
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 mei 2004 22:57

tommasini 25 jun 2015 22:41

De term bierbuiktoerist heb ik zelf niet bedacht, maar werd door iemand anders in een ander topic gebruikt voor iemand die met een gem. snelh. van 22-23 km/u rondtoert (als ik me goed herinner). Dus beduidend lager dan de hier regelmatig genoemde snelheden van 30 - 32 km/u (zie o.a. het topic: "Vandaag gefietst in 2015"). 30-32 km/u op de fiets is voor mij vergelijkbaar met een (na jaren training behaalde ?) loopsnelheid van 14 km/u (maar ik kan het mis hebben). Dus als je dan de vergelijking doortrekt naar een loopsnelheid van 10 km/u, kom je op mijn oneerbiedige uitspraak. Het was in elk geval niet mijn bedoeling om iemand te beledigen.

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 25 jun 2015 23:11

Sweety2008 schreef:Kom net terug van het hardlopen naja hardlopen was meer strompelen. Na 15 minuten ging het niet meer de pijn in beide schenen en bovenop beide voeten was niet te harden. Maandag heb ik voor het laatst op de loopband getraind en daar was het 's avonds al begonnen en nu is het echt erg. Ik heb buiten gelopen en niet alleen op asfalt maar ook op zachte ondergrond. Ik denk dat ik dit maar achterwege laat en mij weer op het fietsen concentreer op de racefiets heb ik veel minder problemen. Oké af en toe een stijve nek maar niet zo'n pijn als nu. Heb net ibuprofen ingenomen maar als het laat in de avond nog zo zeer doet pak ik nog diclofenac kan ik tenminste slapen.
Ik vraag mij toch af waarom je (schijnbaar) niets tot weinig doet met de tips die je hier worden gegeven. Je bent veel te hard van start gegaan met lopen waardoor je -als je niet oppast- een vervelende langdurige blessure kan oplopen. Dit zeg ik niet alleen n.a.v. topic, maar ook in je eerdere topics over het fietsen lijk je weinig tot niets met het advies te doen. Dat is uiteraard je goed recht, maar vraag dan niet om advies denk ik dan.
Mocht je toch met lopen doorgaan, pluk dan een 5km startersschema van internet (evy bijv.) en volg dat op, incl. rustdagen. Kost wat geduld voor je een beetje afstand loopt, maar voorkomt echt een hoop blessureleed en vergroot dus het plezier.

kogelenberg
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36

kogelenberg 25 jun 2015 23:18

+1

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 jun 2015 23:20

+2

Plaats reactie