Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hardlooptraining

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 31 jul 2015 15:04

Sweety2008 schreef: kun jij je wel indenken waarom ik zo met kalorien verbranden, eten of beter gezegd niet eten en sporten bezig ben.

Mensen die nooit dik waren snappen dit allemaal niet.
Oke, ik ga geen foto's van mezelf laten zien. Maar ik kan een bijna vergelijkbaar plaatje laten zien. Dus ja, ik weet wat het is om dik te zijn. Ja en ik weet hoe om moeilijk het is om af te vallen en vooral om op gewicht te blijven. En ik weet ook dat sporten en afvallen een van de grootste uitdagingen is die bestaat.
Laatst gewijzigd door monique70 op 31 jul 2015 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8340
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 jul 2015 16:10

Dan nog maar een keer:
Ik was minder zwaar dan jij Sweety, maar woog wel 74kg met een lengte van 1.56m. Ik ben tussen mijn 58e en 60e ongeveer 16kg afgevallen. (Dus vraag ik me af waar die verhalen van komen dat je dat op latere leeftijd niet meer lukt, maar misschien ben ik die uitzondering). Ik wilde er ook bij hardlopen, maar rustig opbouwen ten spijt, mijn voet/enkels willen dat niet.
Ik weeg dus 58kg en op dit moment wil er niets meer af. Maar 2-3 keer fietsen is voor mij genoeg. En vanwege de hoogtemeters is een 80km per keer genoeg. En het hoeft ook niet altijd 80 te zijn, het waren er vanmiddag 50 en daar kan ik ook prima mee leven.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 01 aug 2015 00:08

Sweety2008 schreef:@Jans ik moet toch zeker zelfs weten als ik onder de 50 kg wil blijven. Op dit moment lukt het mij helaas niet zal ook wel met mijn leeftijd (53 jaar) en de overgang te maken hebben.
Dus na de vakantie weer eens goed opletten met eten.

weet je dat het voor ons vrouwen belangrijk is om gewichtstoename tijdens de overgang te accepteren en niet te veel af te vallen. Het hormoon wat in je eierstokken wordt aangemaakt zakt doordat die eierstokken minder doen, maar het wordt ook in je vet aangemaakt, daarom worden we iets voller. Het lichaam reguleert de veranderingen in onze hormonen iets en zodoende is het minder heftig voor ons lijf en beschermd de natuur ons tegen bijkomende klachten.
Houdt dit in dat we de boel maar moeten laten lopen? Nee, dat niet, maar wel dat we ook juist in deze periode niet te heftig op ons gewicht moeten zitten.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 01 aug 2015 09:37

Vooral niet overdrijven met dieten, zeker niet als je veel sport.
Gewoon een gezonde voeding nastreven. Wil je extra kilo's kwijt? Ga 1 à 2 x per week een uur zwemmen, weinig risico's op blessures. Sinds enkel jaren probeer ik iedere dag afwisselend te sporten zonder te overdrijven in presaties: fietsen, lopen of zwemmen en achteraf nog wat eenvoudige yogaoefeningen. Ik beleef er echt plezier aan en heb me nooit zo goed gevoeld als nu, moet soms extra porties eten om op mijn min. gewicht te blijven :)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8340
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 aug 2015 09:54

@gene Je kunt me veel vertellen, maar door 1 of 2 keer per week een uurtje zwemmen raak je echt geen kilo's kwijt, zeker niet als je al veel zwaarder geweest bent.
En als je dat aan Sweety adviseert, terwijl ze al heel veel trainingsarbeid verricht, dan kijkt me dat niet echt het juiste advies, of ze zou het moeten doen "in plaats van".

Graziano
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 aug 2014 15:13

Graziano 01 aug 2015 10:07

Vlgs mij zegt Gene dat ze iedere dag sport met minimaal 1 à 2 x per week zwemmen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8340
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 aug 2015 10:41

@Pinacast Misschien, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Maar het is lastig om te begrijpen wat voor iemand is "zonder te overdrijven". Als je je leven al veel gesport hebt dan is een loopje van 10 km misschien heel ontspannen, terwijl dat voor een andere een enorme inspanning is.
En een uurtje ontspannen zwemmen is natuurlijk helemaal niet verkeerd, maar als iemand die toch al teveel doet ook nog eens gaat proberen een uur zo hard mogelijk te zwemmen...
Maar een dag in de week niet sporten is ook helemaal niet erg, goed zelfs. Je doet op zo'n dag toch nog genoeg. Het huishouden en de boodschappen moeten ook gedaan worden, neem ik aan.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 01 aug 2015 11:04

Zwemmen in een binnenbad kan niet vanwege de chloorlucht en mijn astma krijg dan echt geen lucht meer. In Duitsland is The blue Lagone maar op dit moment is me hwt water daar een beetje te koud. Ik hou het op dit moment bij fietsen vanmiddag ga ik weer de temperatuur is ideaal.
Ghost Nivolet 6LC

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 01 aug 2015 19:19

Fietsen is ook mijn "hoofdsport" van maart tot november. Ik doe oa 50 km naar mijn werk en dat is zowat mijn basistraining voor het fietsen. En dan op zondag en woensdag een
80-100 km rit met de fietsmaten. Maar fietsen is een eenzijdige sport en daar krijg je het buikvet (dat zich vooral bij 50+ manifesteert) niet mee weg. Wekelijks gaan zwemmen heeft tal van voordelen: niet enkel gewichtsverlies meer bv ook sterkere rug- en buikspieren, ademhaling wordt beter, je armen worden eens getraind ...

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8340
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 aug 2015 20:01

@gene Het is voor mij helemaal nieuw wat je hier zegt over buikvet. Ik geloof het ook niet. Dat fietsen een éénzijdige sport is daar ben ik het wel mee eens, maar overal wordt duursport aangeraden om, ook, buikvet kwijt te raken. Vet plaatselijk kwijtraken door oefeningen lukt jammer genoeg niet.
Ik vraag me ook af of je van zwemmen echt zoveel sterkere rug- en buikspieren krijgt. Volgens mij doen core-stability oefeningen veel meer.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 01 aug 2015 20:19

Core stabiliteit is idd een meer gerichte training maar weinigen houden zulke oefeningen vol omdat het nogal saai is.Borst- en rugcrawl is een goed alternatief. Duursport is, zoals je schrijft, een middel om (buik)vet kwijt te spelen en dus lopen en zwemmen gaan hier toe bijdragen, wschl meer dan fietsen omdat het doorgaans intensiever beoefend wordt. Voor mij is 1 u lopen of zwemmen het equivalent van 3 u fietsen.
Ik zie maar al te vaak wielertoeristen met een dik buikje. :)
Laatst gewijzigd door gene op 01 aug 2015 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 aug 2015 20:23

Jans schreef: Ik vraag me ook af of je van zwemmen echt zoveel sterkere rug- en buikspieren krijgt. Volgens mij doen core-stability oefeningen veel meer.
Ja krijg je. Maar vooral als je zwemtraining doet, of al een aardige techniek hebt. Ga je 2x per week een half uur in een schoolslagje onder een 45 graden hoek in t water dobberen, zullen je core spieren niet al te veel bijleren.

Core stability oefeningen werken natuurlijk goed, die zijn heel gericht. Voorwaarde is natuurlijk de goede uitvoering er van. Nadeel is dat het saai is, en op zichzelf meestal geen sportbeleving geeft, maar dat is slechts mijn mening ;-).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie