Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hardlooptraining

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 08 aug 2015 15:19

Sweety2008 schreef:
RVV schreef:Vandaag voor de derde keer meegedaan aan de Zeven van Zevenhuizen. 2 jaar geleden liep ik 12,8 km/h gem. Vorig jaar 14,2 km/h gem. En vandaag 14,9 km/h gem. Een erg technisch parcours met 32 bochten en bijna 2 kilometer onverhard. Compleet afzien maar een mooi resultaat. 6e geworden in mijn leeftijd categorie met een tijd van 28.10. 26e van de totaal 321 deelnemers. De "jonkies" zijn wel heel erg snel maar Met mijn 44 jaar dik tevreden!


https://www.strava.com/activities/363527160
Super, goed gedaan gefeliciteerd.
Dank je wel!

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 08 aug 2015 16:28

Kwam in de zaterdageditie van de Telegraaf nog dit artikel tegen het ging onder andere om hardloopschoenen.

"Men denkt als men begint, je meteen op speciale hardloopschoenen moet lopen. Maar zeker als je nog niet langdurig loopt, kan dit prima op een paar gewone sneakers. Hardloopschoenen worden pas belangrijk als je echt lang en vaak gaat rennen."

Ben volledig eens met dit artikel.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 08 aug 2015 16:48

Ik zou het afraden.. De semi wetenschappelijke benadering van de running industrie neem ik ook met een grote korrel zout, maar lopen op de eerste de beste sneakers die helemaal niet voor het hardlopen zijn ontwikkelt is vragen om blessures. Menig beginnende hardloper heeft zichzelf in de vernieling gelopen op schoenen die slechte tot geen demping gaven.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 aug 2015 16:58

En ze had nog geen blessure.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 08 aug 2015 17:03

Sweety2008 schreef:Kwam in de zaterdageditie van de Telegraaf nog dit artikel tegen het ging onder andere om hardloopschoenen.

"Men denkt als men begint, je meteen op speciale hardloopschoenen moet lopen. Maar zeker als je nog niet langdurig loopt, kan dit prima op een paar gewone sneakers. Hardloopschoenen worden pas belangrijk als je echt lang en vaak gaat rennen."

Ben volledig eens met dit artikel.
Ja, fietsen kun je ook op een driewieler. Wat een kul van die gast.

Als je de beschikking hebt over zachte bospaden, gras oid dan zou het kunnen ja maar zou ik het nog steeds niet aanraden. Waarom problemen niet voorkomen als het kan?

Anders is het zeker af te raden. Die sneakers rollen niet lekker af (om maar te zwijgen van het gebrek aan demping op de hiel) en dus lopend op een harde ondergrond klapt je voorvoet op de grond.
Dat wil je niet en dus gaan je onbewust je voorste scheenbeenspier (Tibialis Anterior) aanspannen. Die ligt in een nauw compartiment en door met slecht schoeisel op een harde ondergrond te lopen kan dat weer resulteren in tibialis anterior syndroom.

Erger nog. Als mensen net gaan hardlopen (en het nooit eerder gedaan hebben) dan is de motoriek vaak zeer matig en beweegt alles maar niet in de goede richting en slecht gecoördineerd. Dit alles draagt nog meer bij aan het bovenstaande en dan heb ik niet eens gehad over het overgewicht waarmee menigeen begint aan hardlopen.

Eerst afvallen middels minder belastende inspanning en dan pas gaan hardlopen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 aug 2015 17:26

@Zorro, je hebt niet alles gevolgd, maar afvallen hoeft ze niet meer.

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 08 aug 2015 17:37

Op zich kan ik me nog wel wat voorstellen bij dat artikel. De eerste 2 weken als je blessure vrij bent en vooral wandelt en af en toe een minuutje loopt in een rustig dribbeltempo (dus niet >10km/uur) denk ik dat je met alle soorten schoenen wel uit de voeten kan. Vind je het dan leuk, is het hard tijd om een paar fatsoenlijke schoenen te kopen. En toch zou ik eerder bezuinigen op de rest van de kleding.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 08 aug 2015 17:39

Jans schreef:@Zorro, je hebt niet alles gevolgd, maar afvallen hoeft ze niet meer.
Wel alles gevolgd al gaat het van de hak op de tak. Dat over overgewicht en beginnen met hardlopen was meer algemeen bedoeld.
monique70 schreef:Op zich kan ik me nog wel wat voorstellen bij dat artikel. De eerste 2 weken als je blessure vrij bent en vooral wandelt en af en toe een minuutje loopt in een rustig dribbeltempo (dus niet >10km/uur) denk ik dat je met alle soorten schoenen wel uit de voeten kan. Vind je het dan leuk, is het hard tijd om een paar fatsoenlijke schoenen te kopen. En toch zou ik eerder bezuinigen op de rest van de kleding.
Ik ken het artikel niet en is ook niet online te vinden. Och, mocht hardlopen niet bevallen dan kun je de hardloopschoenen nog altijd gebruiken om te wandelen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 aug 2015 17:51

Zorro schreef:Ik ken het artikel niet en is ook niet online te vinden. Och, mocht hardlopen niet bevallen dan kun je de hardloopschoenen nog altijd gebruiken om te wandelen.
Ik gebruik mijn vorige hardloopschoenen ook gewoon nog, bijv. als ik wat verder moet lopen.
(Daar bedoel ik dus wandelen, slenteren me.)
Het is ook niet te volgen wat er geschreven wordt. Wat je zegt van de hak op de tak. Een paar weken geleden zei ze dat ze eerst hardloopschoenen aan ging schaffen, en nu zegt ze dat ze ook vindt dat sneakers goed genoeg zijn. (Net of de kwaliteit van sneakers gelijk zijn).
Misschien is het wel wat dat er behalve een hardlooptopic ook een topic komt met de naam: "Sweety, vraagt adviezen, maar doet er vervolgens niets mee". :o

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 08 aug 2015 18:00

Ik gebruik op dit moment de asics GT-2000 in de kleur zwart. Ik heb de schoenen in april 2014 gekocht voor onder andere op de loopband en zo.
Afbeelding

De bovenzijde heb ik al moeten repareren maar verder lopen ze nog prima.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 08 aug 2015 18:07

superrose schreef:
Sweety2008 schreef:Op dit moment zijn nog overal vakanties de hardlooptrainingen starten pas in september weer. Dus moet ik nog even wachten.

Oh cool je gaat dus wel? Dat is dan top, waar ga je?
Ik twijfel nog over Orion of Scopias.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 09 aug 2015 20:39

Vanmiddag heerlijk rustig gewandeld met mijn man was wel heel erg benauwd. Later had ik dan toch weer pijn aan mijn voet en thuis meteen de deegroller gepakt en mijn voet erover heen laten rollen.

Morgen naar de huisarts eens kijken wat hij zegt.
Ghost Nivolet 6LC

Plaats reactie