Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hardlooptraining

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 23 jun 2015 22:07

EmPeHa schreef:Hou in ieder geval je aantal passen per minuut in de gaten. Hoe hoger je tempo, hoe minder kans op blessures. Ga richting de 180 per minuut. Dat wil niet zeggen dat je dan grote passen moet nemen, juist kleine passen is minder belastend.
En hoe meet ik de passen? Heb geen flauw idee hoe dit moet? Tellen? Moet ik er een speciale stappenteller voor kopen?
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 23 jun 2015 22:14

Weet niet of je een smartphone hebt? Dan kun je een app installeren die het gewenst aantal tikken aangeeft. Je moet dan proberen hetzelfde ritme aan te houden. Begin met een iets lagere frequentie en kijk of je dat bij houdt.
Even zoeken op bijvoorbeeld "metronoom". Je kunt bijvoorbeeld ook Metronoomonline.nl gebruiken.

edit: dit (pdf-bestand) is wel een goed verhaal.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 jun 2015 09:00

@Sweety2008
Volgens mij kom je met je opmerking over je schoenen met nog iets anders. Je hebt je diverse keren afgevraagd hoe het kwam dat je zo moe was. Maar je schijnt heel wat afgewandeld te hebben. Volgens mij heeft dat nooit in je opsomming gezeten van wat je allemaal doet.
Zit je wel eens rustig op een bank?

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 24 jun 2015 10:07

Jans schreef:@Sweety2008
Volgens mij kom je met je opmerking over je schoenen met nog iets anders. Je hebt je diverse keren afgevraagd hoe het kwam dat je zo moe was. Maar je schijnt heel wat afgewandeld te hebben. Volgens mij heeft dat nooit in je opsomming gezeten van wat je allemaal doet.
Zit je wel eens rustig op een bank?
Ja Jans ik zit ook rustig op de bank zondag omdat het zo'n slecht weer was de heel lang uitgeslapen en 's middags rustig op de bank gezeten. Ook gisteren alleen 's morgens gewerkt en dan verder niets meer gedaan behalve gelezen en later het avondeten voorbereid. Je ziet ik kan ook rustig op de bank zitten.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 24 jun 2015 10:14

Dan heb ik nog een vraag over mijn sportschoenen. Deze heb ik in april 2013 gekocht en in november 2013 moest ik ze al repareren.
Afbeelding

In normale schoenen heb ik maat 38 en deze zijn maat 40. Zou het daaraan hebben gelegen dat ze zo snel stuk zijn gegaan. Heb ze aan laten meten in een sportzaak in Duitsland moest ook een paar keer op een neer rennen enz. Een bekende van mij heeft deze in het blauw en zij heeft dit maar aan een schoen, zij heeft haar schoenen in een sportzaak in Nederland gekocht. Ik denk toch bijna dat dit een materiaalfout is van dit merk.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 24 jun 2015 10:29

Het is normaal dat je loopschoenen 1 of 2 maten groter zijn. Als je 2 tot 3 keer in de week loopt is het normaal om je schoenen na 1 - 1,5 jaar te vervangen. Een schoen heeft zo'n 48 uur nodig om terug in vorm te komen. De meeste lopers hebben dan ook meerdere paar schoenen zodat je kunt afwisselen. Zo gaan je schoenen langer mee en wennen je voeten niet teveel aan één type schoen.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 24 jun 2015 12:28

Deze waren al na 7 maanden zo.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 jun 2015 13:12

Mijn wandelschoenen gaan altijd bij de hiel kapot. Lijkt gewoon te liggen aan de manier waarop ik loop. Mijn voordeel is, dat dat nog een keer te repareren is. Ik ben bang dat het niet zozeer aan de kwaliteit ligt(ook wel wat natuurlijk, maar dat jouw tenen afwijkend zijn, of afwijkend bewegen. Maar als dit zo snel is dan zou ik terug gaan naar de winkel.
Ik heb met Beversport goede ervaring met mijn wandelschoenen. (Hanwag)

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 24 jun 2015 16:28

Ik heb me vamiddag bij Bruna een boek gekocht over hardlopen.
"Runner's world De complete hardloopgids voor beginners"
van Olivier Heimel hoofdredacteur runners world.
Is eigenlijk meer een heel dikke tijdschrift. Ga er straks maar eens in lezen misschien heb ik er iets aan.
Ghost Nivolet 6LC

arnold
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 24 jun 2015 22:08

Sweety2008 schreef:Dan heb ik nog een vraag, ik zie menige hardlopers ook bij warm weer lopen maar ze hebben niets te drinken bij. Hoe doen ze dit hardlopen zonder drinken bij temperaturen boven de 25 graden? Oké oo de racefiets heb ik dan 2 bidons bij ze zijn dan ook niet allemaal leeg als ik thuis kom. Naar gisteren heb ik op de loopband een half uur getraind en daar toch een driekwart bidon van 500 ml leeg gedronken. Was blij dat ik water bij me had. Maar ik denk met looen buiten is het ook heel onhandig om de hele tijd een bidon in de hand te houden.
Ik loop al sinds jaar en dag hard en heb daar vorig jaar fietsen bijgevoegd. Ik wilde geen vijf keer in de week meer lopen en mijn loopkilometers terugbrengen naar 50-60 per week na drie marathons was ik er klaar mee. Fiets tegenwoordig twee keer per week en loop vier keer per week hard. Redelijk tempo 42:30 over 10 kilometer en 1:35 over een halve marathon.
Maar als de temperatuur 25 graden of hoger is loop ik nooit of heel vroeg in de ochtend. Tot afstanden van 30 km drink ik eigenlijk nooit een druppel en eten doe ik niet. Drinken is bij normale weersomstandigheden bij loopjes van 2 uur totaal niet nodig. Dat is wetenschappelijk aangetoond. Al dat gedrink op afstanden tot 21 km is gepromoot door de fabrikanten van energy-drankjes.

Tot slot: ga niet binnen op een loopband lopen, buiten lopen is niet alleen gezonder vanwege de buitenlucht maar het is ook nog eens beter voor de conditie en spierontwikkeling. Binnen op een loopband lopen doet een beetje hardloper door de bank genomen niet
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 jun 2015 22:16

Totaal ONEENS met het drinkverhaal: je verliest in 2 uur zoveel vocht, dat MOET je aanvullen. Ik vind dit serieus een erg slecht en dom advies.
Less is bore

arnold
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 24 jun 2015 22:19

Sweety2008 schreef:Dan heb ik nog een vraag over mijn sportschoenen. Deze heb ik in april 2013 gekocht en in november 2013 moest ik ze al repareren.
Afbeelding

In normale schoenen heb ik maat 38 en deze zijn maat 40. Zou het daaraan hebben gelegen dat ze zo snel stuk zijn gegaan. Heb ze aan laten meten in een sportzaak in Duitsland moest ook een paar keer op een neer rennen enz. Een bekende van mij heeft deze in het blauw en zij heeft dit maar aan een schoen, zij heeft haar schoenen in een sportzaak in Nederland gekocht. Ik denk toch bijna dat dit een materiaalfout is van dit merk.
Repareren? Ik zou nieuwe kopen. Als je een neutrale loper bent voldoen de nike pegasus of nike vomero perfect. Ook niet echt duur.
Ga gewoon naar een goede hardloopwinkel en laat je niet direct de duurste hardloopschoenen aansmeren. Dure schoenen zijn over het algemeen veel comfortabeler dan de wat goedkopere modellen. Maar als je twee keer in de week een afstandje van maximaal 10 km loopt dan voldoen de goedkopere modellen prima
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

Plaats reactie