Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hardlooptraining

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 15 jun 2015 11:36

TumTumTum schreef:
Sweety2008 schreef:Dus ook door het fietsen en het wandelen heb ik toch een goede conditie opgebouwd lijkt mij.
Ja en dat is meteen de grootste valkuil voor veel fietsers die beginnen met hardlopen. Ze gaan te hard en te lang door want ze hebben al een redelijke conditie.

De belasting van spieren en gewrichten is heel anders dan bij fietsen en daar moet je lichaam aan wennen, dat moet je dus langzaam opbouwen. Gewoon met een beginners schemaatje beginnen dus. Je bent op hardloopgebied immers ook een beginner.

Ik ben een paar jaar geleden ook begonnen met dat schema van Evy en dat ging prima. Alhoewel ik niet zo erg hou van hardlopen met een walkman omdat die dingen constant uit je oor wiebelen.
Dat lesje heb ik ook maar weer eens geleerd zeg, meteen van leer met bijna 8km hardlopen, dat heb ik moeten bekopen na 1,5 jaar fietsen en 1,5 geen voetbal training.

Week lang last gehad van het lijf :oops:
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 15 jun 2015 12:22

Sweety2008 schreef:Ik wilde naast het fietsen ook met hardlopen beginnen en nu mijn vraag moet ik ook met een beginnersschema beginnen of kan ik al iets verder gaan dan 1 minuut rennen 3 minuten wandelen? Ik wandel met mijn man al heel veel in het weekend. Dus ook door het fietsen en het wandelen heb ik toch een goede conditie opgebouwd lijkt mij.
Je conditie (hart en longen) is wel goed, maar je gewrichten zijn niet aan de belasting gewend. Dat moet je heel rustig opbouwen.
Bij elke hardlooppas komt er een gewicht van meer dan 400kg op je benen. Als je te hard van stapel loopt, krijg je een overbelastingsblessure op een van je gewrichten.

eclypse
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2015 17:56

eclypse 18 jun 2015 18:22

Velen maken idd de fout te snel te veel te doen. De trend is immers dat er km's gemaakt zouden moeten worden. En zo zie je dus veel mensen rondlopen met een vreselijk techniek die binnen no-time geblesseerd raken. Sluit je aan bij een opstapgroep van een atletiekvereniging of zoek een plek waar het Start-to-run programma draait. Daarbij is -als het goed is- veel aandacht voor techniek en lichte intervalvormpjes. Succes.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 18 jun 2015 22:03

Het allerkrankzinnigste is nog wel dat hardlopen tegenwoordig hetzelfde schijnt te zijn als marathonlopen. Als je alleen maar 5 of 7 km loopjes doet hoor je er niet echt bij. Ik kan me herinneren dat je vroeger ook mensen had die aan hardlopen deden (toen ik nog op mijn kinderfietsje rondjes scheurde) en die deden een paar keer in hun leven een marathon...soms.
Nu moet je er minstens 4 per jaar doen anders ben je niet echt aan het hardlopen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37653
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 jun 2015 22:14

Wat een onzin. Zo ervaar ik het absoluut niet. Waarom zou de 10km geen hardlopen zijn?
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 18 jun 2015 22:23

Ik ben het volledig met Daniël eens, je moet doen waar je zelf toe in staat bent, of gelukkig van wordt. Niet wat de buurman er van vindt.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 18 jun 2015 22:26

Tja, ik heb andere ervaringen. Misschien kom ik krankzinnigere mensen tegen dan jullie. Niet dat ik er door laat bepalen wat ik wel en niet doe.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 18 jun 2015 22:44

Ik wil daaraan nog toevoegen dat een marathon lopen tegenwoordig wel iets heel anders is dan in de jaren tachtig/negentig. Toen was het eigenlijk "not done" om mee te doen als je niet onder de drie-en-een-half uur bleef. Nu ben je al een marathonloper als je na zes uur over de streep gestrompeld komt.

Ik weet niet welke mentaliteit de beste is.

Overigens is over de gehele linie het niveau van de lopers drastisch gedaald (in ons land). Er lopen wel véél meer mensen, dat wel.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 18 jun 2015 23:21

Ja daarom is het niveau gedaald. Onder andere omdat er veel meer vrouwen lopen, daar gaat de gemiddelde snelheid van de hele populatie lopers door omlaag, dat is op zich niet vreemd natuurlijk.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 19 jun 2015 00:49

Volgens de statistieken zijn er de laatste jaren met name (veel) minder marathonlopers die onder de 3 uur lopen (zie NOS-artikel). Kennelijk een uitstervend ras, de ‘sub 3u’-atleten. Mag ik ook wel oppassen met mijn 2u59'25''. 8-)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37653
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jun 2015 07:53

Subtiel patsen Buzz ;)

Wat sommigen mensen tegenwoordig bezielt om 4.45 of langer over een marathon te gaan doen snap ik niet. Oke, je bent gefinished maar met het rennen(!!) van een marathon heeft het niets te maken.
Knap dat ze het mentaal aan kunnen maar erg ongezond.
Als ik het ooit ga doen zorg ik dat ik (vrijwel) zeker weet dat het onder de 4 uur zal zijn, liefst 3.45.
Beetje hetzelfde met de mensen die om 18.00 enorm boos zijn dat ze de Alpe niet meer op mogen bij La Marmotte; dan had je genoeg moeten trainen om op tijd te zijn!!! (En vaak denk ik er dan 'sukkel!' achteraan).
Less is bore

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 19 jun 2015 10:07

Een marathon lopen langer dan 4:30 heeft niks meer met HARDlopen te maken.
Getrainde snelwandelaars doen het sneller.

Plaats reactie