Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hardlooptraining

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 06 aug 2015 08:39

Sweety2008 schreef:Heeft iemand van jullie ervaring met hardlopen op blote voeten?
Op het strand loop ik wel hard op blote voeten. Maar ik loop ook gewoon veel op blote voeten. Ik rij als het niet te koud is auto met blote voeten etc etc.

Hardlopen op hard zand vind ik echt heerlijk! Gister stuk gewandeld op het strand met blote voeten. Heerlijk!

kogelenberg
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36

kogelenberg 06 aug 2015 09:13

hardlopen op blote voeten is de snelste manier om hele nare blessures te krijgen. Vooral een hype in Amerika (blootsvoets of op vibram 5 fingers). Op blote voeten lopen kan je alleen als je een hele goede looptechniek hebt. Volledig op je voorvoet landen. De enige demping die je kan creëeren is op je voorvoet landen. Op je hak sloop je al je gewrichten want dan is er geen enkele demping meer. En voorvoetlanding moet je leren en, jawel daar is hij weer, leren lopen op welke manier dan ook doe je in een clubje met een goede trainer en heel langzaam opbouwen.

Ik liep lange afstanden (21 km) maar nu even niet meer, ben zwaarder maar wel weer aanheft beginnen. Net 3 km rustig tempo gelopen. En pas volgende week ga ik opschalen. En dan heb ik nog een behoorlijke loopachtergrond de afgelopen 6 jaar.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 06 aug 2015 10:00

Op het gras op blote voeten lopen is prima om techniek op te pikken, zo dwing je jezelf om op de voorvoet/midvoet te landen. Doe je schoenen aan heb je overal demping, goeie of slechte techniek, je gaat niet snel last krijgen omdat de schoen de schokken opvangt. Zonder schoenen zou je nooit op je hak landen.

Maar buiten om techniek op te doen zou ik het niet meteen aanraden ... het is inderdaad perfect om blessures op te doen. In Afrika lopen er veel op blote voeten maar die zijn dat daar vanaf hun 0 jaar aan gewend en lopen bijna alleen maar op van die zanderige paden. Het lijkt me zoiets van 'In Afrika lopen ze het hardst en doen ze het zo, dan gaan wij het ook zo doen'

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 06 aug 2015 10:09

Hielspoor en op blote voeten gaan lopen: NEE!!!
Sweety zou je niet eens gewoon zelf gaan nadenken wat je nu echt wilt en raad vragen bij een goede trainer/fysio/dietist of wat dan ook in plaats van de zeker goed bedoelde adviezen hier te volgen. Op een forum leest niet iedereen alles. Je krijgt nu antwoord op je vraag of mensen ervaring hebben met het lopen op blote voeten. Waarschijnlijk hebben die niet gezien dat je hielspoor hebt. Bij hielspoor moet je overigens niet hardlopen, tot het volledig genezen is! Nog een heel goed bedoeld advies van iemand die ook al zijn hele leven met overgewicht vecht, bouw je inspanning op iedere nieuwe sport opnieuw, anders loop je blessures op (zoals hielspoor) waardoor je alleen maar weer minder kunt sporten.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 06 aug 2015 15:02

@ophetkantje de hielspoor heb ik al nu 10 jaar dus die is niet door het hardlopen ontstaan maar door een staand beroep, ik was vroeger verkoopster in een winkel. Ook omdat ik vroeger altijd op hoge hakken liep plus mijn overgewicht tel op je winst.
Voor mijn hielspoor in de linker voet heb ik shockwave therapie gehad en daar hat ik dus baat bij rechts heeft het totaal niet geholpen mijn huisarts zegt al als fysiotherapie en zo niet helpt ga ik onder het mes. Dus even afwachten en anders ga ik toch de operatie doen.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 06 aug 2015 15:21

1).Ik haal het nog een keer uit elkaar. Hielspoor en hardlopen (zeker op blote voeten) niet doen. Wordt het alleen maar erger van. Eerst oplossen dan pas hardlopen.
2) Te vlug te veel willen om welke reden dan ook (bijvoorbeeld overgewicht) niet doen, werkt blessures in de hand(bijvoorbeeld hielspoor(wat jij dus door een andere reden hebt, maar ook shinsplint, tendinitis enz) Nadeel van veel van deze blessures is dat je er meestal voor moet rusten (lees niet sporten) om te herstellen, dus dan ben je alleen maar verder van huis.

Ik snap dat je niet weer wilt aankomen, maar te vlug te veel willen (zeker met een gebrek aan techniek) gaat je niet helpen!
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 06 aug 2015 17:18

Wat een topic.. Gewoon een klucht lijkt het wel.. Nu weer op blote voeten terwijl er niet serieus word geregeerd op advies.. Ik haak af.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 06 aug 2015 21:30

Was alleen een vraag hoe anderen erover denken. Ik ga dus niet op blote voeten hardlopen maar houd me nu precies aan mijn schema. Gaat dit de eerste week niet goed plak ik er nog een week aan en dan ga ik pas verder met de volgende stap en niet eerder!!!!!!!!!!
Ghost Nivolet 6LC

kogelenberg
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36

kogelenberg 06 aug 2015 22:03

RVV schreef:Wat een topic.. Gewoon een klucht lijkt het wel.. Nu weer op blote voeten terwijl er niet serieus word geregeerd op advies.. Ik haak af.
Ik ook

koekiesbakker
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 nov 2014 12:04

koekiesbakker 07 aug 2015 00:51

Sweety2008 schreef:Gaat dit de eerste week niet goed plak ik er nog een week aan en dan ga ik pas verder met de volgende stap en niet eerder!!!!!!!!!!
Als het de eerste week niet goed gaat op die manier, moet je er dus mee stoppen en er vooral niet nog een week mee doorgaan. Laat staan een week erna aan de volgende stap willen beginnen.

Verder was ik nog benieuwd; had je 4 augustus 7.97 gemiddeld gelopen over de hele 3.97 km of alleen over de 10x1 minuut hardlopen? Want als het het eerste is, dan betekent dat dat je dus bv 10x2 minuut 5 km/u gelopen hebt en 10x1 minuut 14 km/u?

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 07 aug 2015 08:08

Dit waren de gemiddelde waarden.
Ik heb de app van Akkupedo die heeft dit zo geregistreerd. Geen idee of dit goed of slecht is. Maakt ook niet uit is een begin.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 aug 2015 08:14

Dat is slecht dus, want dat betekend dat je nog steeds niet rustig aan doet, maar die ene minuut gewoon vol gas gerend hebt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie