Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Welk smeermiddel gebruik jij ?

Welk smeermiddel gebruik jij?

Boeshield T9
123
14%
Squirt Lube
332
37%
Progold Prolink chain lube
13
1%
Morgan blue olie
76
9%
Brunox Lube
1
0%
Shimano Fles Smeermiddel
57
6%
Cyclon Course 
68
8%
Pedros Ice Wax
19
2%
Neoval-bikeoil
16
2%
Andere
182
21%
 
Totaal aantal stemmen: 887

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 jun 2022 19:36

hond schreef: 17 jun 2022 14:00 Ik gebruik sinds kort ook Squirt, maar vind dat de smerende werking heel snel verdwenen is.
Ik heb het gebruikt voor mijn eerste ketting nu op een compleet nieuwe aandrijfset. Eerste keer nieuwe ketting ontvet door hem paar keer door een doek met wasbenzine te halen. Daarna squirt erop (ik druppel het erop terwijl ik de ketting ronddraai).

Maar als ik een rit heb gereden dan lijkt de smering weg en maakt de ketting merkbaar meer herrie. Dus doe ik er weer opnieuw squirt op. Rijdt daarna weer heel soepel en stil voor een uur of 2. Doe ik wat verkeerd? Of is dit gewoon de eigenschap van Squirt dat je het heel veel moet gebruiken.

Hiervoor gebruikte ik gewone kettingolie, daar gebruik ik maar een paar druppels van verdeeld over de hele ketting en hoef ik veel minder vaak te smeren. Nadeel is wel dat de ketting heel snel vies en zwart ziet waardoor ik de fiets veel vaker moet poetsen.
Idd, alleen als je de ketting door een oliebad laat lopen zal je m.i. geen geratel meer horen. maar ja 't is een racefiets en heeft geen cardan aandrijving.

Nou rijd ik al heel wat jaren met Squirt smering en heb niet het idee ook maar enig geratel te horen na twee uur fietsen. Elke 2 à 300 km druppel ik het e.e.a. op de ketting. Af en toe de buitenkant ff schoonmaken met een doek met lampenolie. Een flacon Squirt kost om en nabij de € 10,00 en ik doe er een jaar cq. 10.000 km mee. Waar praten wij in godsnaam over met al onze bolides van € 5000 of meer.! :roll: :lol:

Btw, een nieuwe ketting heb ik nooit ontvet, gewoon gebruiken en na ong. 500 km met Squirt indruppelen zonder allerlei poespas met schoonmaakmiddelen etc.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 17 jun 2022 21:22

Ik doe het zo omdat het van jouw gelezen had :winkthumb:

Daarvoor vond ik Squirt ook wat teveel gedoe en werkte het niet zo goed. Ik heb al verschillende kameraden op dezelfde manier aan Squirt geholpen. Het is geen gedoe en (bijna) even goed als zo'n kookpot met echte wax.
Afbeelding

microkid
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 mar 2022 16:44

microkid 21 jun 2022 20:08

Grappig dat zovelen enthousiast zijn over Squirt. Ik heb het geprobeerd maar vond het een ramp. De ketting ging al snel weer lawaai maken, en er zaten her en der kleine wax spetters op de fiets. Gebruik nu al een paar jaar Muc-Off C3 Dry Ceramic lube, heerlijk :)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 jun 2022 20:55

Ik vind squirt niet de beste was. Daarnaast merk ik dat op ketting die rond de 0.5 slijtage komen het lastiger is ze stil te houden.
Squirt laat ook veel troep achter.

Dynamic en morgan blue zijn beter.

Als je geluid hoort wil het niet zeggen dat het slijt.
Slijtage is denk ik ongeveer de helft in vergelijk met olie, dus de was verdient zich altijd terug.

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 22 jun 2022 00:53

Ik heb jaren Finishline Ceramic Wet gebruikt. Smeert prima, maar trekt wel een hoop troep aan. Omdat ik nagenoeg altijd droog reed, heb ik een uitstapje gemaakt naar MucOff Dry. Hier was ik minder over te spreken. Smering was minder, klontjes in het flesje soms en het bleef kort zitten. De ketting bleef wel schoner.

Sinds anderhalf jaar ben ik veel gaan MTBen. Daar gestart met Morgan Blue Wax. Dit houdt de ketting mooi schoon in vieze omstandigheden (typisch voor MTB natuurlijk), smeert goed, geen klonten en blijft langer zitten dan MucOff. Uiteraard wel korter dan Wet. Op de race en TT ben ik daarom nu ook overgestapt op Morgan Blue.

Nadeeltje is wel dat het sneller op gaat. Dat zal denk ik met Wax te maken hebben. Na iedere herfst en winterrit moet je weer smeren.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 22 jun 2022 08:56

hond schreef: 17 jun 2022 14:00 Ik gebruik sinds kort ook Squirt, maar vind dat de smerende werking heel snel verdwenen is.
Ik heb het gebruikt voor mijn eerste ketting nu op een compleet nieuwe aandrijfset. Eerste keer nieuwe ketting ontvet door hem paar keer door een doek met wasbenzine te halen. Daarna squirt erop (ik druppel het erop terwijl ik de ketting ronddraai).

Maar als ik een rit heb gereden dan lijkt de smering weg en maakt de ketting merkbaar meer herrie. Dus doe ik er weer opnieuw squirt op. Rijdt daarna weer heel soepel en stil voor een uur of 2. Doe ik wat verkeerd? Of is dit gewoon de eigenschap van Squirt dat je het heel veel moet gebruiken.

Hiervoor gebruikte ik gewone kettingolie, daar gebruik ik maar een paar druppels van verdeeld over de hele ketting en hoef ik veel minder vaak te smeren. Nadeel is wel dat de ketting heel snel vies en zwart ziet waardoor ik de fiets veel vaker moet poetsen.
Helemaal verkeerd..

Nieuwe ketting deftig ontvetten. Ik laat die een tijd weken in ontvetter, dan nog eens met een doek met ontvetter erover en dan heel goed afspoelen en goed afdrogen.

Dan doe je 3 lagen squirt op. Na iedere laag laat je het eerst enkele uren drogen. Het is de bedoeling dat je een deftige laag opgebouwd hebt voor je begint te fietsen.

De meesten die niet tevreden zijn over squirt en wax in het algemeen is omdat ze het de eerste keer helemaal verkeerd aanbrengen. (staat ook in de handleiding hoe het moet)

Ik rij nu 4 jaar met squirt en voor de zomer en droge omstandigheden is er voor mij niets beter en onderhoudsvriendelijker. Mijn kettingen gaan 8000 km mee. En ik smeer iedere week eens mijn ketting met squirt (om de 250-300 km)

Als het echt goed door regent heb je na een half uur wel een krakende ketting, daarom gebruik ik op de winterfiets Morgan Blue olie.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 jun 2022 09:17

Djemz schreef: 22 jun 2022 08:56
Als het echt goed door regent heb je na een half uur wel een krakende ketting, daarom gebruik ik op de winterfiets Morgan Blue olie.
Eens met heet eerste deel! Los dan even of je squirt, morgan blue of dynamic was gebruikt.

Als het regent gaat het inderdaad wel kraken, maar dat wil niet zeggen dat het niet smeert, slecht is of slijt.
Ik zou juist in slecht weer geen olie gebruiken, dan blijft alles plakken en slijten juist je (dure) tandwielen

Ik vraag me nog el af of smeren per 2 a 300km goed is of bv ook na een kort ritje van 60 om bij te smeren en voldoende was in de ketting te houden.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 22 jun 2022 13:31

Ik zit met Squirt na 3500 buiten km, en 5600 binnen km nog steeds onder de 0.4mm op m'n ketting. Ik moet er wel bij zeggen dat ik echt nooit in de regen rij. De enige keer dat die ketting water ziet is tijdens het poetsen, en als er een keer een boer z'n sproeiers bagger afgesteld heeft of iemand z'n tuin cq de weg aan het sproeien is. En kwa smeren doe ik vooral als ik er aan denk wat gemiddeld zo tussen de 300-500km per smeerbeurt zal zijn. En kwa geluid vind ik het nog heel erg meevallen. Ik ken mensen waarbij een ketting die nog geen 1500km oud is meer lawaai maakt.

Recentelijk tijdens een aanbieding een nieuwe 500ml fles besteld voor iets van 30 euro, dus ik kan de komende jaren weer vooruit.
Afbeelding

xenius
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:43

xenius 24 jun 2022 16:57

Ik ben nu Peaty's all weather lube is aan het proberen iemand goede ervaring mee? Het ruikt allesinds wel heel goed ;)

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 24 jun 2022 22:14

Nu al een kleine 2000km met Morgan Blue Dry Wax.
Enkel gebruikt tijdens droog weer.
Bevalt me wel momenteel. Zo om de 200km doe ik een nieuw laagje erop.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 jun 2022 07:26

Ja die vind ik ook goed. Smeert net zo als squirt, maar laat veel minder troep achter.
Daarnaast veel minder tot niet gevoelig voor temperatuur.

marcellie
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2022 10:44

marcellie 28 jun 2022 10:46

Ik overweeg over te stappen naar squirt met mijn nieuwe fiets. Nu spoel ik standaard na elke rit mijn fiets, ketting en cassette af met water om het vuil een beetje af te spoelen. Hoe zit dit met squirt? Niet meer doen aangezien ik dan de wax laag verwijder? En hoe wassen jullie je fiets dan? Met afspoelen komt er altijd wel water op de ketting / cassette etc toch?

Plaats reactie