Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

toiletbezoek vòòr het fietsen

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 03 jun 2015 09:30

Goed, Ik zie op dit forumonderdeel een onderwerp over toiletbezoek. Dan doe ik ook nog een duit in het "potje" :mrgreen:.

Bij toertochten of cyclo's is de start vaak vroeg, ( 07.00 oid, dus vanaf 06.00 uur bezig met aan de start verschijnen) Of zitten we al vanaf 06.00 uur in de auto voor de heenrit. Helaas is mijn bioritme zo geregeld dat ik vanaf een uur of 8 de dringende behoefte voel om te poepen.

gezien de rijen voor de toiletten bij de start ben ik zeker niet de enige met dit probleem. Volgens mij heeft half west europa dit bioritme. Enige oplossing die ik tot nu toe kan verzinnen is doorrijden tot eerste of tweede stop waar de rijen voor de toiletten een stuk kleiner zijn. helaas betekent dit dat je zo'n 60 km met kramp in je dondertje rondrijd en het eerste deel van de tocht niet lekker fietst. Als ik thuis voor vertrek om 05.00 op de wc ga zitten helpt niet, want dan kan ik blijven zitten tot 07.30. Bioritme veranderen lijkt me niet zo simpel.

Is er iemand die hier het ei van columbus op heeft gevonden?
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1989
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 03 jun 2015 09:39

Dat is soms best wel lastig. Twee jaar terug reed ik de Teutoburgerwaldtocht en op de heenweg moest ik al ontzettend nodig. Ik ben toen eerste meteen naar de WC gefietst en heb me daarna ingeschreven haha.

Ik wacht liever 10 minuten in de rij dan dat ik een uur of meer niet lekker op de fiets zit.

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 03 jun 2015 09:47

Vroeg opstaan en een paar bakken koffie naar binnen werken. Vaak komt er dan wel het eea op gang :) voordat je naar de start rijdt.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8518
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 jun 2015 09:49

geertjeb schreef:Vroeg opstaan en een paar bakken koffie naar binnen werken. Vaak komt er dan wel het eea op gang :) voordat je naar de start rijdt.
En op de pot dan de laatste berichten op het forum doorlezen :lol:
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 03 jun 2015 10:16

Ja idd Nijkie, altijd wat te lezen meenemen. Desnoods het etiket van de WC eend fles.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 03 jun 2015 10:38

Over dit onderwerp staat iets in het boek Iron war, als ik me dat goed herinner. Bij een Ironman moet je ook vroeg starten en idioot vroeg op. Eén van de twee hoofdpersonen (ik weet niet meer welke) begint de wedstrijddag met een klein rondje hardlopen, fris uit bed, om 5 uur 's ochtends ofzoiets. Dan denk je: alsof-ie nog niet genoeg te lopen heeft later op de dag! Maar dat beetje beweging helpt z'n darmen op gang.

Naast sterke koffie heeft trouwens jus d'orange voor sommigen ook wel het beoogde effect.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 03 jun 2015 10:50

Thanks voor de over het algemeen serieuze reacties. Het risico bestaat altijd dat dit soort discussie verzand in onzin reacties.

Heeft één van jullie al eens geprobeerd om de dag van te voren iets in te nemen (laxeermiddel) waardoor je het probleem een dag eerder al "oplost"?
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 03 jun 2015 10:56

Géén laxeermiddel daags tevoren - risico dat dat soms nog een beetje "nawerkt" op D-Day...
Koffie, jus d'orange, een (heel) vroeg ontbijt, wat je eet maakt m.i. niet zoveel uit. Ik noem het "de darmen wakker maken" en bij mij helpt dat alvast.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 jun 2015 11:07

Géen laxeermiddel. Daarmee verdwijnt ook vocht dat je later die dag nog nodig hebt. En je stoelgang wordt er zegmaar een beetje onvoorspelbaar en onvoorstelbaar van.

Sommige ongemakken moet je soms maar op de koop toenemen. Dus effe wachten voor het toilet tot jij aan de beurt bent. Ik weet ook wel betere bezigheden dan wielerkleding aan en uittrekken in een plee die nog ruikt naar je voorgangers.

Bij lange tochten rijd ik met een camelback. Daar kun een paar natte toiletpapiertjes in kwijt. En dan maar ergens in de vrije natuur. Ook niet optimaal, maar wel vrij uitzicht en zonder nare geuren van anderen.

+1 voor:
Op tijd opstaan. De tijd nemen voor ontbijt. Koffie drinken voor je vertrekt van huis. Ik sta altijd 1 uur voor vertrek op. En ook zonder aandrang gewoon gaan zitten met een fietstijdschrift. Het werkt.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 03 jun 2015 11:27

De tijd nemen voor je thuis vertrekt, ik heb het idee dat ik mijn bioritme een beetje voor de gek kan houden. Dus op tijd opstaan wat eten(hetzelfde als normaal als ontbijt) , 2 bakjes koffie en ik kan bijna altijd. Ook als ik om 4 of 5 uur op moet. Maar wel ook dan de tijd nemen om je normale ochtendroutine af te werken.
Ach, ik zeg ook maar wat

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 03 jun 2015 11:55

Niet uit eigen ervaring, maar ik heb ooit van iemand begrepen die überhaupt last had om te gaan, dat een kiwi en een glas lauw warm water een prima middel was.

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 03 jun 2015 12:13

Sigaret brengt de boel ook op gang, en kauwgom.

Plaats reactie