Advies nieuwe wielset + of -
Hallo allen,
Ik rijd momenteel met een wielset van DT-Swiss. R1900.
Dit set is redelijk zwaar maar loopt wel zeer goed. (1820 gram)
Nu wil ik rond de 300 a 400 euro uitgeven aan een nieuwe set. Indien veel beter voor meer geld eventueel meer.
Ik weeg circa 100KG.
Nu heb ik 2 wielsetjes op het oog.
Shimano WH-RS80 Carbon CL24 2011. (1516 gram) prijs 329 euro.
Fulcrum Racing 3. (1555 gram) prijs 370 euro.
Graag zal ik van jullie advies hebben in relatie tot:
Ga ik hier voordeel van hebben in vergelijking tot dt swiss?
Stijfheid?
Prijs kwaliteit?
Betrouwbaarheid in relatie tot mijn gewicht?
Bij voorbaat dank,
Mocht iemand nog een beter advies hebben hoor ik het graag.
Ik rijd momenteel met een wielset van DT-Swiss. R1900.
Dit set is redelijk zwaar maar loopt wel zeer goed. (1820 gram)
Nu wil ik rond de 300 a 400 euro uitgeven aan een nieuwe set. Indien veel beter voor meer geld eventueel meer.
Ik weeg circa 100KG.
Nu heb ik 2 wielsetjes op het oog.
Shimano WH-RS80 Carbon CL24 2011. (1516 gram) prijs 329 euro.
Fulcrum Racing 3. (1555 gram) prijs 370 euro.
Graag zal ik van jullie advies hebben in relatie tot:
Ga ik hier voordeel van hebben in vergelijking tot dt swiss?
Stijfheid?
Prijs kwaliteit?
Betrouwbaarheid in relatie tot mijn gewicht?
Bij voorbaat dank,
Mocht iemand nog een beter advies hebben hoor ik het graag.
Ik heb de DT 1900 zelf ook een tijdje gehad en ik heb ook met de Fulcrum Racing 3 (oftewel de Campa Zonda) wielen gereden. Ik voelde zeker verschil tussen beide wielen. De Fulcrum wielen versnellen gemakkelijker en ze zijn stijver. Ze zullen ook iets aerodynamischer zijn vanwege de hogere velgen en de plattere spaken, maar ik betwijfel of je dat zult merken. Ook zeker geschikt voor zwaardere mensen.
Ik heb de Shimano wielen nog nooit gereden, maar ik hoor er veel positieve verhalen over.
Ik heb de Shimano wielen nog nooit gereden, maar ik hoor er veel positieve verhalen over.
@Swijland
De Dt 1900 zijn 30mm hoog en de fulcrum r3 zijn 26mm dus wat earo betreft. Lijkt me jou verhaal niet helemaal te kloppen.
Mag ik vragen of je die stijfheid op basis van gevoel hebt vergeleken of dat je dit uit bepaalde testen hebt gelezen.
De Dt 1900 zijn 30mm hoog en de fulcrum r3 zijn 26mm dus wat earo betreft. Lijkt me jou verhaal niet helemaal te kloppen.
Mag ik vragen of je die stijfheid op basis van gevoel hebt vergeleken of dat je dit uit bepaalde testen hebt gelezen.
@ Floris dat snap ik maar swijland geeft aan dat daarom waarschijnlijk de fulcrums beter in aero zijn. Vandaar dat ik dat even vergeleken heb. Nu weer on topic. Zijn er nog meer mensen die een mening/advies hebben.
Vervangen of niet en zo ja, welke van bovenstaande sets.
Vervangen of niet en zo ja, welke van bovenstaande sets.
Lichte wielen rijden natuurlijk heerlijk. Rij zelf velgen vergelijkbaar met de RS80 (de DA uitvoering; weeg 80 kg). Maar waar ik met mijn 2 kg setje gewoon door gaten kon rijden, zonder dat de velg een krimp geeft, ben ik me er danig van bewust dat die velgjes van minder dan 400 gram dat zeker niet aankunnen. Stijf: genoeg. Sterk: mwah. Ik denk niet dat je jarenlang probleemloos kan rijden met deze lichte velgen. Als je advies zou inwinnen bij kenners (Bikeboosting en zo), zouden ze deze velgen zeker afraden.
Qua aerodynamica scoren de Shimano velgen altijd bijzonder goed, vaak de beste van de lagere velgen. In de laatste Tour test scoorde de R3 echter ook heel behoorlijk; helaas geen vergelijkbaar Shimano wiel in de test (wel de RS30, maar die is 30mm hoog). Het zal hoogstens 2 Watt schelen bij 50 per uur (niet relevant dus).
Qua aerodynamica scoren de Shimano velgen altijd bijzonder goed, vaak de beste van de lagere velgen. In de laatste Tour test scoorde de R3 echter ook heel behoorlijk; helaas geen vergelijkbaar Shimano wiel in de test (wel de RS30, maar die is 30mm hoog). Het zal hoogstens 2 Watt schelen bij 50 per uur (niet relevant dus).
Ponsteen,
Bedankt voor je onderbouwing. Ik vind het nu wel erg moeilijk worden. Ik wil natuurlijk niet dat wanneer ik limburgs mooiste fiets moet stoppen omdat men wielset het begeeft.
Maar wil graag dat gewicht in de wielen besparenn als ik daar echt wat van ga merken. Vooral met versnellen en bult op. Ik heb zelf enkel met de volgende wielsetje gereden.
Easton vista en circuit.
Mavic aksium en nu met DT Swiss r1900. Van al deze wielsetjes lopen de dt swiss duidelijk het beste. Vandaar de vraag ga ik verbetering merken als ik overstap op de rs80 of r3.
Natuurlijk is de rs80 50mm ook een optie als dit meer brengt.
Hoor graag.
Bedankt voor je onderbouwing. Ik vind het nu wel erg moeilijk worden. Ik wil natuurlijk niet dat wanneer ik limburgs mooiste fiets moet stoppen omdat men wielset het begeeft.
Maar wil graag dat gewicht in de wielen besparenn als ik daar echt wat van ga merken. Vooral met versnellen en bult op. Ik heb zelf enkel met de volgende wielsetje gereden.
Easton vista en circuit.
Mavic aksium en nu met DT Swiss r1900. Van al deze wielsetjes lopen de dt swiss duidelijk het beste. Vandaar de vraag ga ik verbetering merken als ik overstap op de rs80 of r3.
Natuurlijk is de rs80 50mm ook een optie als dit meer brengt.
Hoor graag.
Tja, de de R1900 is set die als bijzonder stijf en sterk uit de testen komt (die mij bekend zijn). Wielen als de R3 en RS80 zijn een stukje minder robuust. Misschien dat andere forumleden iets kunnen aanbevelen met meer spaken (32 bijv.) en toch een lichter totaalgewicht (je komt dan vermoedelijk bij de handgemaakte sets uit). Zoiets als een DTswiss r465 velg met 32 spaken en een redelijke navenset. Dat is echter zo ongeveer wat je hebt, ook qua gewicht.
Maar goed: ik denk dat je met een Fulcrum R3 velg zult merken dat deze een stukje stijver is dan een Aksium velg en vooral lichter. Die paar slagjes die je in je wiel zou kunnen rijden, kun je ook voor lief nemen, toch? Ze gaan echt niet doormidden breken.
Maar goed: ik denk dat je met een Fulcrum R3 velg zult merken dat deze een stukje stijver is dan een Aksium velg en vooral lichter. Die paar slagjes die je in je wiel zou kunnen rijden, kun je ook voor lief nemen, toch? Ze gaan echt niet doormidden breken.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5383
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Volgens mij is die R1900 een prima set wielen. Ik zou doorsparen tot er echte verbeteringen te halen zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!