Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pijn in onderrug

fox40
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2015 19:21

fox40 26 mei 2015 19:39

Hallo,
Ik ben net nieuw op dit forum. Dus ik weet niet helemaal of deze vraag hier thuis hoort of bij een ander onderwerp.
Ik racefiets sinds een aantal weken. Maar ik blijf last hebben van pijn in de onderrug. Mijn zadel staat op de goede hoogte ingesteld. Ik denk zelf dat het probleem komt doordat mijn stuur te hoog staat. Die staat namelijk net onder mijn zadel ingesteld. Ik hoor graag van jullie of dit het probleem kan zijn van mijn rugpijn of dat het toch gewoon iets anders is. Zoals groeipijn of iets omdat ik 17 jaar oud ben.
Met vriendelijke groet,
Fox40

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 26 mei 2015 19:49

Hoe lang houdt de rugpijn aan?

Heb je namelijk alleen last van je rug aan het einde van een rondje fietsen en is de boel wat stijf de dag nadien dan kan het goed zijn dat de spieren in de onderrug niet sterk genoeg zijn.

Is de pijn van serieuzere aard dan kan het zijn dat de afstelling toch niet helemaal goed is. Hoe lager het stuur hoe groter de krachten in de onderrug worden dus dan zul je eerder meer last gaan krijgen.

Wie heeft je verteld dat het zadel op de juiste hoogte staat? Een te hoog/te laag zadel kan namelijk ook problemen geven.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 26 mei 2015 19:55

Hoi en welkom op dit forum! Ja, je vraag hoort eigenlijk thuis in het subforum Training, voeding en blessures. Als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt (ik heb even simpel op 'pijn in onderrug' gezocht), zul je zien dat er al het nodige over dit onderwerp gediscussieerd is: pijn in onderrug. Maar je kunt je zoekcriteria natuurlijk ook een beetje aanpassen om nog specifieker te zoeken.
Helaas kan ik je zo niet een direct antwoord op je vraag geven, alhoewel ik zelf ook met pijn in de onderrug te maken heb (gehad). Maar ik ben zelf al bijna 69 en dan is het 'gewoon' slijtage en een kwestie van de juiste geometrie voor je frame en dus een goed zitpositie zien te vinden. Dat laatste geldt natuurlijk ook voor jou, maar het kan bij een jeugdig iemand ook met heel andere factoren te maken hebben, zoals je zelf al een beetje aangeeft. Wellicht krijg je op je vraag van andere forumleden nog de nodige (deskundige) reacties.
60 x Ventoux

fox40
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2015 19:21

fox40 26 mei 2015 21:46

Gerboon schreef:Hoe lang houdt de rugpijn aan?

Heb je namelijk alleen last van je rug aan het einde van een rondje fietsen en is de boel wat stijf de dag nadien dan kan het goed zijn dat de spieren in de onderrug niet sterk genoeg zijn.

Is de pijn van serieuzere aard dan kan het zijn dat de afstelling toch niet helemaal goed is. Hoe lager het stuur hoe groter de krachten in de onderrug worden dus dan zul je eerder meer last gaan krijgen.

Wie heeft je verteld dat het zadel op de juiste hoogte staat? Een te hoog/te laag zadel kan namelijk ook problemen geven.
Ik krijg pijn in mijn onderrug tijdens het fietsen. Ik moet dan even pauzeren en even gaan staan en daarna gaat het weer. Maar dan komt het weer een tijdje later terug en moet ik weer even pauzeren.

Ik heb zelf even gegoogled voordat ik deze vraag op dit forum had geplaatst. Wat een oorzaak zou kunnen zijn. Daar kwam als mogelijk oorzaak uit dat het zadel niet goed stond ingesteld. Vervolgens ben ik verder gaan zoeken hoe je het zadel moet afstellen. Daar kwam meerdere keren uit dat je knie licht gebogen moet zijn als je op het zadel zit en het pedaal helemaal naar beneden is.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 27 mei 2015 10:22

fox40 schreef:Ik krijg pijn in mijn onderrug tijdens het fietsen. Ik moet dan even pauzeren en even gaan staan en daarna gaat het weer. Maar dan komt het weer een tijdje later terug en moet ik weer even pauzeren.
Beginnen met fietsen is niet altijd leuk. Als je pijn aan je rug hebt en deze trekt weer weg zodra je stopt is er meer dan waarschijnlijk niets aan de hand. Als je pijn blijft houden (tot de volgende dag) moet je achter je oren krabben en een keer de huisarts bezoeken.
Waarschijnlijk is het gewenning. En als dat klopt duurt het steeds langer voor je van de fiets af moet om de pijn weg te laten trekken.
Google nog even op 'core stability'. Buikspieroefeningen zijn voor iedereen zinvol, maar niet iedereen doet het.

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 27 mei 2015 14:25

Helemaal eens met Nee Nee: planken! En dit soort dingen: http://www.brevet.cc/core-exercises-for-cycling/

jeroennl
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 16 mei 2009 19:02

jeroennl 27 mei 2015 14:27

Als ik pijn in mijn rug krijg op de fiets weet ik dat het weer tijd is voor buik- en rugspier oeferningen in de sportschool.

Core stability oefeningen helpen ook, maar met die apparaten een flink aantal herhalingen doen werkt bij mij beter.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 27 mei 2015 14:34

fox40 schreef:
Gerboon schreef:Hoe lang houdt de rugpijn aan?

Heb je namelijk alleen last van je rug aan het einde van een rondje fietsen en is de boel wat stijf de dag nadien dan kan het goed zijn dat de spieren in de onderrug niet sterk genoeg zijn.

Is de pijn van serieuzere aard dan kan het zijn dat de afstelling toch niet helemaal goed is. Hoe lager het stuur hoe groter de krachten in de onderrug worden dus dan zul je eerder meer last gaan krijgen.

Wie heeft je verteld dat het zadel op de juiste hoogte staat? Een te hoog/te laag zadel kan namelijk ook problemen geven.
Ik krijg pijn in mijn onderrug tijdens het fietsen. Ik moet dan even pauzeren en even gaan staan en daarna gaat het weer. Maar dan komt het weer een tijdje later terug en moet ik weer even pauzeren.

Ik heb zelf even gegoogled voordat ik deze vraag op dit forum had geplaatst. Wat een oorzaak zou kunnen zijn. Daar kwam als mogelijk oorzaak uit dat het zadel niet goed stond ingesteld. Vervolgens ben ik verder gaan zoeken hoe je het zadel moet afstellen. Daar kwam meerdere keren uit dat je knie licht gebogen moet zijn als je op het zadel zit en het pedaal helemaal naar beneden is.
deze methode is natuurlijk ook nog een beetje huis-tuin-en-keuken
het lijkt me ook sterk dat de rugpijn komt van een stuur die te hoog staat (dat zou juist comfortabeler moeten zijn).

heb je op andere momenten ook last van je rug? ben je heel lang?

fox40
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2015 19:21

fox40 27 mei 2015 19:49

Bedankt in ieder geval voor het advies van de core stability oefeningen. Dat ga ik zeker doen.
Ik heb verder eigenlijk nooit last gehad van mijn rug. Ik ben wel vrij lang namelijk 1,90m(ongeveer).

Denken jullie dat het nog handig is om naar een fietsenzaak toe te gaan?
Om te kijken of mijn zadel goed staat ingesteld.

Gebruikersavatar
Serge du Temps
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 09 sep 2013 22:49

Gebruikersavatar Serge du Temps 27 mei 2015 21:12

Klinkt bekend, begin dit jaar ook ineens last (fiets al een aantal jaar). Vriendin is fysio, dus die zag direct wat het probleem was -> zwakke core.
Ik gebruik nu deze oefeningen, http://www.bikeradar.com/commuting/gear ... sts-41207/

In het begin elke dag gedaan en nu puur onderhouden door ze 3x per week te doen. Kost maar 15min en geen last meer.

Plaats reactie