Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon, Cube, Focus, Merida,..? +/-1500 euro

Welke fiets zou jij kiezen?

Canyon Endurace 7.0 SL
8
47%
Cube Agree GTC Race
5
29%
Focus Cayo Evo 2.0 2014
1
6%
Merida Scultura CF 905 Team Lampre
0
Geen stemmen
Anders, namelijk..., omdat...
3
18%
 
Totaal aantal stemmen: 17

IgX
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2015 19:54

IgX 10 mei 2015 14:04

Hallo allen,

Naast mountainbiken ben ik nu op zoek naar een racefiets voor op de weg. Voornamelijk vlak/heuvelachtig maar wil 'm ook eens mee kunnen nemen naar hoger gelegen Nederland en het buitenland (bergverzetje erop?).

Een goede afweging van sportief en comfortabel vind ik belangrijk. Ik wil af en toe flink door kunnen zetten, maar ook zonder klachten lange tochten kunnen maken.

Wat vind ik belangrijk?:
1. Prijs/kwaliteit
2. Comfort
3. Sportiviteit (race)

Budget voor een fiets: +/- 1500 euro

Een comfortracer heeft de voorkeur, maar bang for buck vind ik het belangrijkste. Als dat betekent dat ik in moet leveren op comfort maar daar dan wel weer meer sportiviteit en kwaliteit voor terug krijg dan geniet dat de voorkeur. Met bikefitting kies ik dus altijd voor de comfortabele zit.

Ik ben een aantal mooie exemplaren tegengekomen (allen compact) en wordt op dit moment gekweld door de keuze dilemma. De fietsen staan hieronder en de prijzen zijn na eventuele onderhandeligen (indien dit mogelijk was):

Canyon Endurace CF 7.0 SL - 1599 euro - https://www.canyon.com/nl/roadbikes/bike.html?b=3693

Cube Agree GTC Race - 1599 euro - http://www.cube.eu/nl/bikes/road-race/a ... nred-2015/

Focus Cayo Evo 2.0 model 2014 - 1599 euro - http://www.focus-bikes.com/nl/nl/bikes/ ... vo-20.html

Merida Scultura CF 905 Team Lampre - 1599 euro - http://www.merida-bikes.com/nl_nl/bikes ... e-703.html

Canyon:
+: comfort/prestatie frame met UCI certification, full ultegra 6800, carbon zadelpen
-: geen bikefitting en local service

Cube:
+: LBS, full ultegra 6800, 120 euro aan accessoires
-: Large rear derailleur, geen carbon zadelpen

Focus:
+: LBS, UCI certified frame, Bike Of The Year in Cycling Plus magazine (Bikeradar)
-: FSA crankset, geen carbon zadelpen

Merida:
+: Bikeshop, looks (mooi frame), carbon zadelpen
-: Bikeshop niet local, FSA crankset

Op de focus en cube heb ik al gereden en ik moet eerlijk zeggen dat ik het lastig vind om te bepalen welke ik nu prettiger vind rijden. Ik ben bang dat zoiets pas na een langere tocht duidelijk wordt. Maar beiden zijn sportief georiënteerde frames die na bikefitting zo zijn afgesteld dat de uitkomst kwa zit ongeveer hetzelfde hoort te zijn.. (wellicht dat ik daarom weinig verschil merk?). Wel merkte ik dat het schakelen voor bij de cube vlekkeloos ging en bij de focus tijd/moeite kostte. Volgens de LBS is dat omdat de focus nog niet helemaal goed is afgesteld (lijkt me een valide reden), maar toch.. het laat een bepaalde indruk achter.

De Canyon wordt wat lastig om uit te proberen en de Merida staat niet bepaald in de buurt (is het het waard om voor de Merida naar verderop te rijden om een testrit te doen?)

Ik denk dat de Canyon wel de beste afmontage biedt en daarnaast is de geometrie ingericht op comfort met zo goed mogelijk behoud van sportief. Mijn voorkeur neigt dan ook naar de Canyon. Het enige wat ik jammer vind is dat er dan geen bikefitting uit kan worden gevoerd, wat ik toch wel belangrijk vind om blessures aan gewrichten en/of rug te voorkomen.

Nu hoop ik dat jullie wellicht met wat sterke argumenten mijn dilema kunnen ombuigen tot een definitieve keuze.

What would you choose with this budget and why?

Onwijs bedankt!
Laatst gewijzigd door IgX op 10 mei 2015 14:40, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 mei 2015 14:14

Als je zowel de Endurance CF als de Focus Cayo in je lijstje hebt staan heb je nog wel wat werk te verrichten om tot een betere selectie te komen. De Canyon is een comfortracer en de Focus heeft juist een heel sportieve geometrie. Bedenk eerst wat voor fiets je wilt i.p.v. een selectie te maken op uiterlijk en prijs.
Campagnolo Ultra Dork

IgX
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mei 2015 19:54

IgX 10 mei 2015 14:34

Ernie, begrijpelijk en helemaal mee eens. Ik heb mijn post aangepast n.a.v. je feedback.

1. prijs/kwaliteit
2. comfort
3. sportiviteit

Een comfortracer (2.) heeft de voorkeur, maar bang for buck (1.) vind ik het belangrijkste. Als dat betekent dat ik in moet leveren op comfort (2.) maar daar dan wel weer meer sportiviteit (3.) en kwaliteit (1.) voor terug krijg dan geniet dat de voorkeur. En service is wat mij betreft ook een stukje kwaliteit.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 mei 2015 15:39

Als je op zoek bent naar een comfortracer moet je een comfortracer kopen. Prijs/kwaliteit is aardig maar als je er na een half jaar achter komt dat je toch liever een andere fiets had gekocht ben je alsnog duur uit. Als het over de geometrie gaat zijn comfort en sportiviteit elkaars tegenstellingen dus je moet gewoon kiezen. Aangezien je comfort hoger plaatst zou ik daar voor gaan.

De Canyon is dus de ideale fiets voor jou, zeker omdat hij niet zo'n gigantisch lange balhoofdbuis heeft als sommige andere comfortracers. Heb je toch liever een fiets van een fietsenmaker dan zul je wat meer uit moeten geven en/of genoegen moeten nemen met 105. Bedenk wel dat lang niet alle fietsenmakers een fatsoenlijke meting uitvoeren dus ook dan loop je het risico niet met de juiste afstelling uit te komen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 11 mei 2015 13:53

Comfort staat op 1. dus is het inderdaad logisch dat je dan in dat segment gaat kijken.

Hier is een zeer nuttig topic hieromtrent met reeds een opsomming van meerdere modellen : http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=74348

Prijs/kwaliteit is Canyon een hoogvlieger. Als de looks van Canyon je bevallen, kan je hier geen foutkoop mee doen. Wel heel erg opletten qua levertermijn. Kan nogal eens serieus oplopen, verwacht dus geen fiets binnen dit en 14 dagen :)
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Plaats reactie