Hoi,
Kan iemand mij vertellen hoe ik eenvoudig kan zien wat de max. grote van het tandwiel achter is.
Ik heb een Ultegra groep met op dit moment 23 tanden als grootste tandwiel.
Toen ik de fiets kocht zat er een 25 tanden cassette op.En voor zit compact op, 50-34.
Wil graag groter ivm klimmen in de bergen.
Wat is het grootste wat ik kan monteren? is 27,28 en of zelfs 30 mogelijk?
Is een 105 of Tiagra cassette ook te monteren? Deze zijn goedkoper en het is toch alleen maar voor de vakantie tochten.
Ik lees hier en daar iets over de lengte van de kooi! Wat is dat en hoe moet je die meten. Hoe groot moet deze zijn voor een 28 of 30 tandwiel?
Ik hoor graag van jullie.
greetz,
groter tandwiel achter
Een 28 kan altijd. Zowel met korte kooi als lange kooi. Hoe langer het derailleur achter is, des te groter is het verschil dat hij kan overbruggen door te draaien.
Als je iets leest wat je niet snapt, dan is de zoekfunctie een goede hulp. Google weet bijna alles
Als je iets leest wat je niet snapt, dan is de zoekfunctie een goede hulp. Google weet bijna alles
Met Ultegra 6700 derailleur kun je ook tot 32t of 34t. Zoals ook al in ander topic aangegeven, de lengte van de kooi zegt niets over het bereik, alleen over het opvangen van het verschil in kettinglengte. Om die reden is het zeker aan te raden een GS derailleur bij grote cassettes te gebruiken. Het type nr staat onder op de derailleur. Als het voor tijdelijk is, dan voldoet een Sora RD 3500 GS derailleur prima, door Cube gemonteerd in combinatie met 34t cassette. Trouwens, voor langer dan tijdelijk ook, indien je niet al te ijdel bent.
De lengte van de kooi meet je van asje tot asje. GS varieert van 70-85mm.
De lengte van de kooi meet je van asje tot asje. GS varieert van 70-85mm.
Kan ik ook een 28 of 30-casette installeren op een sram red 10speed van 2012. (als ik er even mag tussenkomen) omdat het bij mij over sram gaat en niet shimano.Ik neem aan dat het bij mij over een korte kooi gaat. thanks..
SRAM en Shimano zijn bijna compatible, in dit geval dus ja.