Ik heb vandaag een deuk in mijn voorvelg gereden. Er zat een flink gat in het wegdek en ben daar met mijn voorwiel vol in gereden. Vervolgens merkte ik bij het remmen dat er een bult op mijn remvlak zat. Dat remde niet echt prettig, met name in afdalingen. Bij nadere inspectie dus een deuk in mijn velg gevonden van ongeveer 1 cm breed.
Is hier nog wat aan te doen? Of is de velg afgeschreven? Het zijn al vrij oude velgen waarvan de remvlakken al behoorlijk ingesleten zijn, maar ik gooi niet graag iets weg, dus wilde graag even informeren.
Deuk in aluminium velg
Nog een geluk dat je niet eerder in dat gat gedoken bent. Er is niets aan te doen. Safety first.
Stel de gemeente aanspakelijk. Wie niet waagt die niet wint.
Het was in Wallonie, dus gemeente aansprakelijk stellen is lastig. Als ik de remblokken wat lager zet, dan remt het wel weer fatsoenlijk denk ik.klimmer schreef:Nog een geluk dat je niet eerder in dat gat gedoken bent. Er is niets aan te doen. Safety first.
Wat is het risico als ik er dan toch mee door rijd? Ik gebruik het wiel alleen voor trainen en woon-werk verkeer.
Risico hangt uiteraard af van de mate van beschadiging van de velg. Als deze, op een optische deuk na, structureel nog in orde is, dan zal het meevallen. Maar als de velg (buiten het zicht) gescheurd is, kan dat leiden tot een val, eventueel na een klapband. ik zou voor veiligheid kiezen.
Carrera Veleno evo: Sram Red, CSC 50mm
Winspace SLC 2.0: Sram Red/Force, Mavic Cosmic 45mm
Winspace SLC 2.0: Sram Red/Force, Mavic Cosmic 45mm
remblok lager zetten is tijdelijke oplossing. ik heb ditzelfde gehad (ook gebonk bij remmen, bleek deuk te zijn), blokken lager gezet en een paar maanden later scheurde de velg, net onder de deuk. als je velg dunner is (want ingesleten), zal dit sneller gebeuren. omspaken dus!