Pagina 225 van 273

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 29 dec 2022 14:26
door senior
pino schreef: 29 dec 2022 13:37 13456548-AF62-4DD3-BD5A-CE1742C366F3.jpeg

Gespen gesmeerd. Kunnen er weer 30 jaar tegenaan.
Ik heb liever dat mijn schoenen zo lang meegaan. :mrgreen:

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 31 dec 2022 01:17
door SantaSCSI
Eindelijk ertoe gekomen om de remmen van de gravelbike eens te ontluchten en de blokjes te vervangen. Ik hou van SRAM maar die DOT is toch een smeerlapperij. Al bij al heeft het weer een klein uur geduurd vooraleer beide remmen gedaan waren. Een nadeel: die nieuwe swisstop organic pads kwelen als de pest. Ongetwijfeld de hele straat wakker van de jankende voorrem.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 03 jan 2023 07:13
door TKMP
Laatste onderdeel wat mijn nieuwe koersfietje nodig had…. De bel
Ik heb een m5 gaatje in mijn bbb wahoo mount gezet en daar past de crane bel exact tussen

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 06 jan 2023 20:28
door kasper
Vandaag eindelijk de nieuwe drivetrain gemonteerd op de Kona Paddywagon singlespeeder en de achternaaf ge-repacked. 17t RVS kransje (Ali), SRAM 11s ketting en 40t narrow/wide kettingblad (Ali) gemonteerd met geile oil slick bladboutjes (Ali). Eergisteren nieuwe Griffos eronder gegooid. Die Griffos zijn tegenwoordig 33 mm ipv. 32 mm. Hmmm, ze waren altijd al bijna 33 mm dus dat hebben ze er nu ook maar opgezet. De tire clearance met de Griffos is krap. Heel krap, het loopvlak "streelt" de voorvork. Wordt vanzelf beter bij slijtage van de noppen. Achterband was zo nodig nog krapper die liep te veel aan bij 3.5 bar. 2.5 bar was OK (zonder problemen mee gereden vanmiddag). Maar, met de nieuwe aandrijflijn is de ketting 2 schakels langer waardoor het wiel verder naar achteren staat in het frame en daarmee heeft de band weer genoeg ruimte onder de achtervork brug. Met de oude Griffo had ik geen problemen, daar waren de noppen immers al afgesleten. Enfin morgen de MTB route van Gieten rijden op de Paddy, jippy.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 09 jan 2023 18:12
door Arjan
Gisteren het kettingblad 50 (50/34 Campa Chorus 11s) van mijn winterfiets vervangen. Na meer dan 23000 km zijn diensten te hebben bewezen waarvan de helft als winterfiets en hierbij slikken, regen, hagel, continue natte wegen, pekel en alle andere winterse ellende voor mij en samen met mij te hebben getrotseerd is het oude blad met verdiend pensioen.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 16 jan 2023 20:27
door TKMP
Vandaag de gazelle cm schoongemaakt er hing nog wat wind tussen de spaken.
Ook maar eens de linker crankarm vervangen voor een stages exemplaar met rekstrookje.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 21 jan 2023 20:19
door hayes
De SUP voorzien van nieuwe cassette, ketting, buitenblad en nieuw stuurlintje.
Hij blijft héél moeilijk van binnen naar buitenblad schakelen. Een nieuwe versnellingskabel zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Maar daar begin ik nog niet zelf aan.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 28 jan 2023 22:18
door Gabrie
thestudent schreef: 31 jul 2022 12:57 Je kan beter andersom bleeden. Ten minste bij shimano. Die nippelaansluiting is gewoon niks en olie erdoor duwen wil totaal niet. Behalve als het systeem helemaal leeg is. Dus ik laat olie eruit via het slangetje en dan zorg ik dat het trechtertje vol blijft. Wel eerst even de lucht uit het reservoir bij de remhendel halen.
Dat lukt meestal al door allleen het trechtertje aan te sluiten en een beetje te spelen met de remhendel en de hoek van t stuur. Als je zeker weet dat het reservoir luchtvrij is dan pas de bleed port open zetten en via het slangetje een paar keer door aan de rem te pompen olie doorvoeren. Goed zorgen dat de trechter vol genoeg is. De luchtbellen uit de remklauw komen er dan met oude olie mee uit. Gedurende het doorvoeren gaat de hendel helemaal tegen het stuur uiteraard. Als je de bleed port sluit en nog een keer pompt is het gewoon weer hard. En als het goed is gewoon zonder lucht.

Is ook logischer omdat eventuele vervuiling en rommel in de olie veelal onderin zit.
Ik las een oude reactie van jou, maar snap 'm niet helemaal.
Ik heb een GRX set en de remhendel komt tot aan t stuur. Trechtertje op de remhendel gezet en toen onderin met spuit geprobeerd olie erbij te duwen maar dat gaat enorm zwaar. Denk het zelfde probleem als waar jij op reageerde. Alleen snap ik jouw oplossing niet helemaal.

Laat ik nou eerst t systeem helemaal leeglopen (sinds 2019 niet vernieuwd). Dan onderkant nippel dicht draaien en bovenop een vol trechtertje zetten en die langzaam het systeem in laten lopen tot er niks meer bij kan? Is dat de methode?

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 28 jan 2023 22:29
door thestudent
Oke. Je zet eerst een volle trechter erop. Als je speelt met de remhendel dan komt er meestal al wat lucht vanuit de shifter in je trechter omhoog. Dus dat doe je het liefst eerst. Daarna zet je de bleedport een stukje open met t slangetje eraan en iets om t in op te vangen(zakje). En dan pomp je met de remhendel de vloeistof uit de trechter richting de caliper. Gewoon blijven pompen met de remhendel. Op dat moment gaat telkens de remhendel richting t stuur. Als t goed is pomp je dan oude olie je opvangzakje in inclusief lucht. Als er alleen schone olie uitkomt zonder luchtbellen, bleedport sluiten en nog twee keer pompen. Als t goed is heb je dan gewoon druk.

Maar het moet wel altijd mogelijk zijn om met de spuit olie door te spuiten. Misschien moet je even met een elastiekje de remhendel inknijpen terwijl jij met de spuit olie vult richting de trechter, dan gaat t makkelijker.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 28 jan 2023 22:33
door Gabrie
thestudent schreef: 28 jan 2023 22:29 Oke. Je zet eerst een volle trechter erop. Als je speelt met de remhendel dan komt er meestal al wat lucht vanuit de shifter in je trechter omhoog. Dus dat doe je het liefst eerst. Daarna zet je de bleedport een stukje open met t slangetje eraan en iets om t in op te vangen(zakje). En dan pomp je met de remhendel de vloeistof uit de trechter richting de caliper. Gewoon blijven pompen met de remhendel. Op dat moment gaat telkens de remhendel richting t stuur. Als t goed is pomp je dan oude olie je opvangzakje in inclusief lucht. Als er alleen schone olie uitkomt zonder luchtbellen, bleedport sluiten en nog twee keer pompen. Als t goed is heb je dan gewoon druk.

Maar het moet wel altijd mogelijk zijn om met de spuit olie door te spuiten. Misschien moet je even met een elastiekje de remhendel inknijpen terwijl jij met de spuit olie vult richting de trechter, dan gaat t makkelijker.
Dank !!! Heb 'm nu helemaal leeg laten lopen. Morgen vroeg proberen of ik 'm zo weer gevuld krijg. Kwam idd nogal wat troep nog uit.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 29 jan 2023 09:12
door thestudent
Ik raad eigenlijk niet aan om m leeg te laten lopen. Dat is ook niet nodig. De oude olie komt er simpelweg als eerst uit. Maar je krijgt m wel vol hoor.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 29 jan 2023 09:39
door Gabrie
thestudent schreef: 29 jan 2023 09:12 Ik raad eigenlijk niet aan om m leeg te laten lopen. Dat is ook niet nodig. De oude olie komt er simpelweg als eerst uit. Maar je krijgt m wel vol hoor.
Het leeglopen was al gebeurd door de frustratie van allerlei dingen proberen :-)