Nee hij laat ze lakken
Vandaag geklust aan de fiets
30-40.000 denk ik. Ik had de boel vrijdag al open gemaakt en opnieuw van vet voorzien en dat verbeterde de boel wel iets, maar niet genoeg. Daarom toch gekozen alles te vervangen + het buitenste bodylager.
Die lagertjes kosten je niet bepaald de kop, zeker niet als de kogeltjes los koopt. Ik heb dat niet gedaan omdat ik lui was en het altijd wel handig is de kogelbanen op reserve te houden. Die willen namelijk nog wel eens breken.
Die lagertjes kosten je niet bepaald de kop, zeker niet als de kogeltjes los koopt. Ik heb dat niet gedaan omdat ik lui was en het altijd wel handig is de kogelbanen op reserve te houden. Die willen namelijk nog wel eens breken.
Dan rijd jij heel wat kilometers, want als ik mij niet vergis heb jij ook een zelfgespaakt Chinees carbon setje, toch.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Dat klopt, ik heb ze in 2014 al gekocht en dat is inmiddels toch 5 jaar geleden. Ik rijd gemiddeld 10k/jaar en in de winter soms met alu en deze winter met Chinees carbon. De rest is allemaal op de Bora’s gedaan. Momenteel rijd ik er ook weer op.
Chinese setje heb ik pas vorige winter gespaakt trouwens.
Chinese setje heb ik pas vorige winter gespaakt trouwens.
Ik vind trouwens 30-40.000 km helemaal niet verkeerd voor cup/conuslagers.! Zit zelf met een Chinees setje met goedkoopste Novatec naven bijna op 30.000 en heb pas één keer de voorwiellagers vervangen wat achteraf niet nodig bleek. De vervangingsfactor zal waarschijnlijk de versleten remrand worden.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Vandaag het balhoofstel van mijn Sensa aquila uit elkaar gehaald om van nieuw vet te voorzien. Wat me opviel dat de onderste lager zeer stevig op de vork zat. Zo maar gelaten en opnieuw ingevet en alles weer in elkaar gezet. De bovenste lager ging er overigens makkelijker uit en met een klemring er weer in.
Bij mijn Stevens aspin uit 2010 vaker gedaan. Daar kon ik de lagers gewoon uit het balhoofd halen, ontvetten, en weer invetten en terugplaatsen in het balhoofd.
Ik heb gelezen dat balhoofdlagers ook geperst worden. Dus vroeg me af of de onderste lager zo vast op de vork normaal is ? Of horen deze eigenlijk in het balhoofd te zitten ?
Bij mijn Stevens aspin uit 2010 vaker gedaan. Daar kon ik de lagers gewoon uit het balhoofd halen, ontvetten, en weer invetten en terugplaatsen in het balhoofd.
Ik heb gelezen dat balhoofdlagers ook geperst worden. Dus vroeg me af of de onderste lager zo vast op de vork normaal is ? Of horen deze eigenlijk in het balhoofd te zitten ?
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor.
Campa 9 speed cassette uit elkaar gehaald en helemaal schoon gemaakt voor de verkoop.
Stuurpen (75mm, 26 graden) vervangen voor een nieuwe (80mm, 6 graden) in het proces van langzaam aan steeds lager zitten (eerste rit van ruim een uur zonder problemen in mijn nek, mijn zwakke punt, volbracht).
Middelste kettingblad (triple, Deore), ketting en trapas lagers vervangen bij de hybride van mijn vriendin (kraak, piep, squeek.......)
Stuurpen (75mm, 26 graden) vervangen voor een nieuwe (80mm, 6 graden) in het proces van langzaam aan steeds lager zitten (eerste rit van ruim een uur zonder problemen in mijn nek, mijn zwakke punt, volbracht).
Middelste kettingblad (triple, Deore), ketting en trapas lagers vervangen bij de hybride van mijn vriendin (kraak, piep, squeek.......)
Lager hoort gewoon in het balhoofd te blijven, alleen de 'fork crown' (vorkkroon) blijft op de vorkbuis zitten.ceon schreef: ↑10 jun 2019 22:19 Vandaag het balhoofstel van mijn Sensa aquila uit elkaar gehaald om van nieuw vet te voorzien. Wat me opviel dat de onderste lager zeer stevig op de vork zat. Zo maar gelaten en opnieuw ingevet en alles weer in elkaar gezet. De bovenste lager ging er overigens makkelijker uit en met een klemring er weer in.
Bij mijn Stevens aspin uit 2010 vaker gedaan. Daar kon ik de lagers gewoon uit het balhoofd halen, ontvetten, en weer invetten en terugplaatsen in het balhoofd.
Ik heb gelezen dat balhoofdlagers ook geperst worden. Dus vroeg me af of de onderste lager zo vast op de vork normaal is ? Of horen deze eigenlijk in het balhoofd te zitten ?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Niet vandaag maar vrijdag.
Er zat al een tijdje een kraak in de fiets bij het naar beneden bewegen van het rechterpedaal.
Begonnen met de usual suspects: Steekassen, BB (zat er al meer dan 20.000km was dus sowieso aan vervanging toe, BSA86), bladboutjes, pedalen, cassette.
Kraakje bleef. Na wat testen, bleek het te komen uit de stuurpen/stuurbuis. Boeltje los gemaakt, zat er wat vuil tussen stuurpen en dustcap. Proper gemaakt en terug gemonteerd, kraakje weg, fiets terug helemaal stil vandaag.
Serieus werkje maar toch blij dat ik het gevonden heb
Er zat al een tijdje een kraak in de fiets bij het naar beneden bewegen van het rechterpedaal.
Begonnen met de usual suspects: Steekassen, BB (zat er al meer dan 20.000km was dus sowieso aan vervanging toe, BSA86), bladboutjes, pedalen, cassette.
Kraakje bleef. Na wat testen, bleek het te komen uit de stuurpen/stuurbuis. Boeltje los gemaakt, zat er wat vuil tussen stuurpen en dustcap. Proper gemaakt en terug gemonteerd, kraakje weg, fiets terug helemaal stil vandaag.
Serieus werkje maar toch blij dat ik het gevonden heb
De juiste naam is kroonlagerring (of crown race). De vorkkroon is voor zover ik weet het horizontale gedeelte waar de vorkpoten in vast zitten.Orlok schreef: ↑11 jun 2019 10:19Lager hoort gewoon in het balhoofd te blijven, alleen de 'fork crown' (vorkkroon) blijft op de vorkbuis zitten.ceon schreef: ↑10 jun 2019 22:19 Vandaag het balhoofstel van mijn Sensa aquila uit elkaar gehaald om van nieuw vet te voorzien. Wat me opviel dat de onderste lager zeer stevig op de vork zat. Zo maar gelaten en opnieuw ingevet en alles weer in elkaar gezet. De bovenste lager ging er overigens makkelijker uit en met een klemring er weer in.
Bij mijn Stevens aspin uit 2010 vaker gedaan. Daar kon ik de lagers gewoon uit het balhoofd halen, ontvetten, en weer invetten en terugplaatsen in het balhoofd.
Ik heb gelezen dat balhoofdlagers ook geperst worden. Dus vroeg me af of de onderste lager zo vast op de vork normaal is ? Of horen deze eigenlijk in het balhoofd te zitten ?