Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 06 nov 2022 21:30

Tja, ik heb vandaag eens mijn campa-ketting gemeten nadat ik in de beschrijving las dat ik de ketting moet vervangen als deze op 6 schakels 132,6mm meet.... Nu weet ik dat ik al veel te lang door ben gereden maar ik schrok wel even: 133,4mm. Dus ja, nu nog ketting wisselen? Of toch maar doorrijden tot het bittere eind (dus eigenlijk na de winter) en dan alles meteen vervangen. Ik vermoed dat als ik nu de ketting nog wissel deze toch gaat doorslaan op de cassette. En aangezien de Campa-ketting geponst wordt is even simpel proberen er niet bij. In de beschrijving staat dan wel dat een ketting maximaal tweemaal mag worden geponst maar ik weet niet of ik dat wel wil.

De ketting op de Look ook meteen gemeten maar die zit nog onder de 132mm. Die ga ik dus wel in de gaten houden en tijdig vervangen.
Ride bikes, not tanks!

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 06 nov 2022 21:46

Is het niet makkelijker om een simpele kettingslijtagemeter aan te schaffen? Meten is dan een fluitje van een cent
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 06 nov 2022 22:06

Zoals ik begrijp is een kettingslijtagemeter niet het juiste stuk gereedschap om een 12spd ketting van Campa op te meten. Dus vandaar. Want zo'n ding ligt natuurlijk wel in mijn gereedschapskist. Meten met een schuifmaat is eigenlijk net zo'n fluitje van een cent trouwens.

Jammer trouwens dat de losse vervangingskransen voor 12spd nogal duur zijn. Want normaal vervang ik alleen de meest gebruikte kransen. Maar in dit geval komt de prijs van alle middelste kransen zo dicht bij de prijs van een nieuwe cassette dat dat uiteindelijk de keuze zal zijn mocht er wel iets vervangen moeten worden.
Ride bikes, not tanks!

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 06 nov 2022 23:07

Lcsmet schreef: 06 nov 2022 17:31 Met een versleten ketting wil je echt niet doorrijden.
Voor je het weet zijn ook je voorbladen en cassette eraan
Weet ik, gaat ook maar om 1 rit om een rondje poetsen te sparen.
Vreemd eigenlijk, volgens mij zit deze ketting er pas 4000km op. Maar gravelbike en dus meer vuile omstandigheden dan race. Of dat nu 2000km minder oplevert?
Dogma F

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 nov 2022 14:46

Ramon73 schreef: 06 nov 2022 23:07 .........Vreemd eigenlijk, volgens mij zit deze ketting er pas 4000km op. Maar gravelbike en dus meer vuile omstandigheden dan race. Of dat nu 2000km minder oplevert?
4000 km in vuile omstandigheden lijkt mij zelfs veel.
Ik vervang mijn ketting meestal rond de 2500-3000 km.
I know myself like no one else
Nothing to defend

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 07 nov 2022 19:22

Ramon73 schreef: 06 nov 2022 23:07 Weet ik, gaat ook maar om 1 rit om een rondje poetsen te sparen.
stel dan ook geen vraag alsof je iets anders overweegt?

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 08 nov 2022 10:03

BartNL schreef: 07 nov 2022 19:22
Ramon73 schreef: 06 nov 2022 23:07 Weet ik, gaat ook maar om 1 rit om een rondje poetsen te sparen.
stel dan ook geen vraag alsof je iets anders overweegt?
Die stelt Ramon73 ook niet.
Jij veronderstelt wat anders.
BartNL schreef: 06 nov 2022 15:03
Ramon73 schreef: 05 nov 2022 19:51 Na mijn rit vandaag ook ketting gecontroleerd.....die zit ruim boven .75. En niet eerder gemerkt. Jammer dat ik de ketting al schoon gemaakt heb. Nog 1 rit rijden ermee, of toch maar wisselen?
wanneer je meting klopt verniel je met de versleten ketting je cassette en daarna de tandwielen. Het is maar net hoe erg je dat vindt of hoe kostbaar die slijtage onderdelen zijn ;)

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 08 nov 2022 10:31

Niet vandaag maar gister de remkabel van het fietsje van het zoontje van de buren vernieuwd.
Zat nog met een paar staal draadjes in het klemmetje.
Tevens het jongetje mee laten klussen aan zijn fietsje en vond dat leuk om te doen, wie weet...
...

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 08 nov 2022 11:59

Theo V schreef: 08 nov 2022 10:03 Die stelt Ramon73 ook niet.
Jij veronderstelt wat anders.
inderdaad veronderstel ik dat Ramon73 toch gaat rijden met de idee dat het geen kwaad kan. Naar mijn idee tegen beter weten in en dan kun je beter niets vragen omdat de antwoorden zullen zijn zoals ze nu zijn.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5810
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 08 nov 2022 16:37

Vandaag even een nieuw Enduro lager in het achterwiel de Fulcrum Wind 40C geperst. Wat een slecht afgedicht lager zat er origineel in zeg. Nieuwe gelijk voorzien van wat marine vet om zo de winterdagen wat beter door te komen. Goede SKS lagers zijn overweg, en die bewaar ik dan wel voor het voorjaar.

Nieuwe onderdelen voor de nieuwe build druppelen ook langzaam binnen. Nu nog even wachten op de frames die als het goed is deze week beide binnen zijn, en dan te beslissen welke eerst op te bouwen :roll:

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5810
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 09 nov 2022 20:57

Vandaag de onderdelen grotendeels van de Holdsworth afgehaald en schoongemaakt. Leuk klusje en alles ziet er weer fris uit. Ook het C Bear lager van de crank even schoongemaakt en opnieuw gevet met Ceramicspeed vetje.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 nov 2022 16:21

Vandaag een crank vervangen op een fiets en de vorige crankbladen hergebruikt. Bleek dat sommige bladboutjes toch een andere maat haden; in de verzameling bladboutjes zitten zoeken....
En daar vond ik toch wel niet de 2 reserve rubbertje van mijn renncompressor fietspomp.... die had ik in de week nog gezocht omdat jet huidge rubber tekenen van zwakte begon te vertonen...

Plaats reactie