Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 20 jun 2022 11:39

Zaterdag voor het eerst geklust aan press-fit lagers. Krakend geluidje bij staand aanzetten.... Snelspannner, bladboutjes en pedalen gecheckt, geen resultaat. Blijft over: Bracketlagers. Mijn Sensa Giuliaero is de eerste fiets met press-fit lagers, dus even nadenken: Fietsenmaker of toch zelf doen? Aangezien ik tot nu toe eigenlijk alles zelf doe moest ik ook maar eens aan de perslagers beginnen. BBB gereedschapsetje en Shimano BB92 lagers besteld.

Wel spannend.... Ik had al een paar yt-filmpjes bekeken en het uitslaan van de oude lagers was volgens één van de filmpjes "a gut-wreching activity".... :shock:

En inderdaad, er moest echt hard gemept worden om de oude lagers er uit te krijgen. Ik was wel een beetje benauwd dat ik bij een mispeer met de hamer een gat in mijn frame zou slaan, goed mikken dus....

Het inpersen van de nieuwe lagers was een fluitje van een cent. Tip: Niet in 1 keer doen, maar stukje voor stukje en tussentijds controleren of de kunststof huls recht zit en dus niet geplet wordt tussen de lagerschalen. Ask me how I know..... Gelukkkig had ik de oude huls bewaard......

Ook weer gelukt.... Het BBB-setje is van prima hobbykwaliteit en mijn bracket kraakt niet meer......

DrvC
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:14

DrvC 05 jul 2022 13:50

Ik heb speling op mijn Look keo blade pedaal. Ik wilde hem daarom helemaal open maken om te kijken waar het mis gaat.. dit is mij helaas niet gelukt.
Ik krijg de endcap er niet af. Weet iemand hoe je die los krijgt? Met de vorige Look pedalen kon ik er makkelijk met een mesje tussen.. Of moet ik eerst het linker deel (zie afbeelding) losdraaien?
Schermafbeelding 2022-07-05 om 13.45.16.png

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 jul 2022 16:00

DrvC schreef: 05 jul 2022 13:50 Ik heb speling op mijn Look keo blade pedaal. Ik wilde hem daarom helemaal open maken om te kijken waar het mis gaat.. dit is mij helaas niet gelukt.
Ik krijg de endcap er niet af. Weet iemand hoe je die los krijgt? Met de vorige Look pedalen kon ik er makkelijk met een mesje tussen.. Of moet ik eerst het linker deel (zie afbeelding) losdraaien?

Schermafbeelding 2022-07-05 om 13.45.16.png
https://www.youtube.com/watch?v=iQsRGr6R6bo
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

DrvC
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:14

DrvC 05 jul 2022 22:03

Orlok schreef: 05 jul 2022 16:00
https://www.youtube.com/watch?v=iQsRGr6R6bo
[/quote]

Ja dit is dus een andere end cap dan die op mijn pedalen zit en dit werkt dus niet met de stanleymes..

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jul 2022 10:44

Ja kan ze niet uit elkaar halen, de nieuwere (vanaf ongeveer 2019). wegwerppedalen van plus 200 euro.
Ik rijd weer shimano.

Bij mij liepen ze rauw na 6k. En na 2 jaar en 1 maand wilde look geen garantie meer geven.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 06 jul 2022 15:37

Dus jij hebt wel de pedalen zoals op het plaatje? Met die dop in plaats van het 'kapje' in de video?

Hoe dan ook, het is ooit in elkaar gezet dus het moet ook uit elkaar kunnen. Al zal je wel moeten kijken dat je natuurlijk niets kapot maakt wat niet te vervangen is. Maar wat wasbeer2006 zegt dat ze niet geserviced kunnen worden lijkt mij niet helemaal juist. Als gebruiker van 3 paar van deze pedalen zal ik eens kijken welke soort ik heb. Ik ben trouwens niet anders gewend dat er een beetje speling op zit. En met speling heb ik al duizenden kilometers weggetrapt.
Ride bikes, not tanks!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jul 2022 09:00

Haha, ja alles kan uit elkaar.

Nouja dat vertelde ze bij look dat deze niet uit elkaar kunnen.
Had nog netjes een tool gekocht, want ik dacht dat het ook kon, dus gemailt.

Aan de buitenkant zit een dopje, 1 heb ik eruit gekregen, maar daar kan je niets doen. de binnenste dop krijg je ook niet los.
Het risico van een pedaal uit elkaar halen wat eigenlijk niet kan is dat ie een keer van de as schiet, is me bij XTR een keer gebeurt (dat was overigens een productie fout) en dat is niet echt heel fijn, gelukkig gebeurde het terwijl ik wilde uitklikken.

DrvC
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:14

DrvC 07 jul 2022 09:30

leon1 schreef: 06 jul 2022 15:37 Dus jij hebt wel de pedalen zoals op het plaatje? Met die dop in plaats van het 'kapje' in de video?
Ja mijn pedalen zijn die met dop ipv kapje! Dat kapje was ik gewend bij mijn vorige pedalen.

De speling is ook op 1 pedaal en geeft ook een vervelde tik. Het lijkt alsof er iets aangedraaid moet worden en het dan weer goed vast zit. Maar de kans dat de lager niet meer goed is, is zeker aanwezig want bij draaien (wat wel goed gaat) voel je gewoon veel speling/gehobbel.

Ik zou het zeer vervelend vinden als ik hierom nieuwe pedalen moet kopen.. lang leve de duurzame fietsindustrie..

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 jul 2022 22:30

Omdat de 9-jarige mini-me een prachtig eindrapport had dit jaar besloten hem te belonen met een dropper voor op zijn MTB. Het manneke is nogal "afdaal georiënteerd", waardoor zijn zadelpen eigenlijk standaard 5 cm te laag staat (anders zit dat ding maar in de weg bij het dalen). Een rondje als Amerongen wordt nu dus 80% staand fietsend afgelegd. Vrij vermoeiend dus..

Goed, een dropper dus. Op het MTB forum een mooie crankbrothers op de kop getikt. Die zouden we samen gaan monteren. Dat monteren duurde welgeteld 1 minuut, want alhoewel ik er 200% van overtuigd was dat de diameter van de zadelpen 31.6 moest zijn, bleek dat in werkelijkheid dus 30.9 te zijn... (mss moet ik dit bericht in het vandaag verprutst topic plaatsen :oops: )
Dat vond ik zo lullig dat ik uiteindelijk maar een nieuwe heb gekocht (beetje boven budget gegaan voor een rapportcadeautje, maar voor sportspullen vind ik dat niet eens zo heel erg).
Vanavond dus poging 2. Leuk klusje. Wel tijdrovend. Uiteindelijk moest de lockout remote van de voorvork eraan geloven. Dat paste niet samen met de dropper remote aan de linkerkant van het stuur. Geen probleem, die lockout gebruikt 'ie toch nooit. Moest wel even een trucje uithalen om de vork unlocked te laten, want zonder remote staat de vork standaard gelocked.
Morgen uitproberen op de Utrechtse Heuvelrug. #zinin
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 jul 2022 22:33

Ik heb ook zulke onhandige dempers op de Orbea; push to unlock. Wie dat heeft verzonnen mogen ze van mij bij het oud vuil zetten. Erg onhandig.
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 jul 2022 22:49

Mee eens. Lekker de rockgardens van de zwarte runs in Winterberg af stuiteren met de vork gelocked omdat 'ie per ongeluk tegen het handeltje tikte... Nu opgelost door met een stukje versnellingskabel de dial open te zetten. Mogelijk dat ik die ooit nog eens vervang door een lockout op de vork, maar voorlopig is dat niet nodig. Lockout op het stuur komt er niet meer op. 5 kabels vanaf de cockpit is een beetje teveel van het goede ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Fietsmaatje
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2021 09:08

Fietsmaatje 11 jul 2022 09:32

Ik wou gisteren een extra Spacer toevoegen. Echter zodra ik de 2 kleine inbusboutjes wou aandraaien. Kwam ik erachter dat de stuurpen niet tot aan het het bovenste boutje komt. Alleen het onderste boutje geeft dus volledige klemdruk op de stuurpen. Zal dit een probleem geven (gevaarlijk zijn) tijdens het fietsen?

Plaats reactie