Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 11 sep 2022 21:16

Onlangs had ik via Marktplaats een fiets gekocht vanwege de Campagnolo Chorus 11 speed groepset. Vandaag heb ik deze overgezet op mijn Lynskey Helix. Ik heb nog wel even de derailleurwieltjes en kettingblad vervangen. Al met al ben ik erg gelukkig met het resultaat.
helix.jpg
Afbeelding

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 11 sep 2022 22:51

Mooie fiets! En het blijft een hele mooie groepset. Ik heb inmiddels ook een fiets met een Chorus 12-speed, maar dat kan qua uiterlijk en kwaliteit niet tippen aan de 11-speed.
Real men wear blûk!!! Marcel

hayes

hayes 13 sep 2022 09:06

Gewoon omdat het kan... Very bling.
Weet zelf nog even niet wat ik er van vind :mrgreen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 sep 2022 10:11

hayes schreef: 13 sep 2022 09:06 Gewoon omdat het kan... Very bling.
Weet zelf nog even niet wat ik er van vind :mrgreen:

https://i.vgy.me/KecbWF.jpg
Een goudkleurige cassette met een zilverkleurige ketting vind ik geen porum, neem dan ook een goudkleurige ketting. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 13 sep 2022 10:18

Lijkt erop dat het een gouden ketting is...
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 13 sep 2022 10:31

Vorige week na de regenbui wederom een kraak in de fiets.
Helaas geen tijd gehad om er iets aan te doen tot aan afgelopen zondag.
Me eerst drieëneenhalf uur geërgerd aan het kraakje maar na het ritje de "usual suspect", het bottom bracket, losgehaald en schoongemaakt.
Er vanuit gaand dat dit het probleem was, lekker arrogant, geen proefritje gemaakt.
Dus gisterenochtend naar mijn werk nog steeds het kraakje.
Onderweg een paar testjes gedaan om bepaalde zaakjes uit te sluiten.
Hierdoor wist ik dat het niet mijn schoenen, zadel of zadelpen waren.
Of het balhooofd een probleem was kon ik niet helemaal bepalen maar het leek er niet op.
Dus op werk maar even de pedalen gecontroleerd, maar 'helaas, die zaten 'goed vast.
Met de hand ook de cassette gecontroleerd en die leek ook goed vast te zitten.
Maar toch wilde ik daar nog eventjes thuis naar kijken.
Thuis het wiel eruit en de cassettetool erop gezet.
Zonder echt kracht te zetten kwam de lockring al los.
Snel de cassette schoongemaakt en weer teruggezet en de lockring met mijn eigen gevoel vast gezet.
Wiel er terug in en nu wel een proefritje gemaakt.
Heerlijk, wat een rust. ;)
Maar wat mij wel opvalt is dat ik, als ik de fiets bij de FM vandaan heb, veel last heb van loszittende onderdelen.
In eerder stadium heb ik al eens een los pedaal, losse cranck, zakkende zadelpen, dolgedraaide inbus, losse topcap balhoofd en nu dus de cassette gehad.
De FM zegt sat hij alles op het juiste moment vast zet, maar als dit het resultaat is, zet ik het wel zelf vast op mijn gevoel.
Daar heb ik met mijn andere fiets ook geen problemen mee gehad.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 13 sep 2022 10:50

Herkenbaar en dus doe ik het nu zelf met af en toe vallen en opstaan.
Uiteindelijk leer je ook dat dan onder de knie te krijgen.
...

hayes

hayes 13 sep 2022 10:52

Orlok schreef: 13 sep 2022 10:11
hayes schreef: 13 sep 2022 09:06 Gewoon omdat het kan... Very bling.
Weet zelf nog even niet wat ik er van vind :mrgreen:

https://i.vgy.me/KecbWF.jpg
Een goudkleurige cassette met een zilverkleurige ketting vind ik geen porum, neem dan ook een goudkleurige ketting. :roll:
Geen idee wat porum zou moeten betekenen maar het klinkt niet positief :D
Het is een gouden... :roll:
Nu ook gloednieuw. De cassette zal al snel iets minder goud worden en dan matchen ze beter.
In real life ook mooier dan op deze foto.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 13 sep 2022 11:47

Theo V schreef: 13 sep 2022 10:31 KNIP

t juiste moment vast zet, maar als dit het resultaat is, zet ik het wel zelf vast op mijn gevoel.
Daar heb ik met mijn andere fiets ook geen problemen mee gehad.

Op het werk ook wel eens gehad. En we zijn/waren ook van het principe, als het werkt, werkt het. Helaas zijn er best wel wat figuren die momentsleutels na gebruik niet terug naar 0 draaien en daarna na maanden weer eens ermee aan de slag gaan. Wij hebben helaas (al komt het niet vaak voor) wel eens een momentsleutel die de kalibratie/controle niet haalt. MOgelijk heeft je FM hier nog nooit van gehoord, maar een momentsleutel kost nu ook weer niet de wereld. MIsschien kan je eens ergens iets lenen en direct bij de fm de proef op de som nemen?

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 13 sep 2022 19:38

Orlok schreef: 13 sep 2022 10:11
hayes schreef: 13 sep 2022 09:06 Gewoon omdat het kan... Very bling.
Weet zelf nog even niet wat ik er van vind :mrgreen:

https://i.vgy.me/KecbWF.jpg
Een goudkleurige cassette met een zilverkleurige ketting vind ik geen porum, neem dan ook een goudkleurige ketting. :roll:
Mocht vroeger al niet: goud en zilver combineren. Het was óf goud óf zilver.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 02 okt 2022 18:46

Rondje fietsen met de gravelbike. Piep-piep-piep in het trapritme.....
BB30 lagers aan gort, zat een behoorlijke speling op. Naja, vervangen is eigenlijk zo gebeurt en nu SKF 61806 2RS erin. Benieuwd of dat iets uitmaakt.
Alles zo goed mogelijk in marine vet gezet, zal altijd iets schelen.
Dogma F

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 03 okt 2022 09:50

Raadsel: ik rijd sinds zaterdag met andere wielen en sindsdien heb ik bijgeluiden voornamelijk als ik op de 15t van de cassette rijd. Op de 17t is het minder aanwezig en op de 14t is het helemaal weg (en op de 19, 13, 12 en de rest ook). Nu is de 15t wel het kransje dat het meest wordt gebruikt. Het is een Ultegra 11-28 cassette trouwens. Deze zit er nu 3300km op. Ik rijd twee DA kettingen die ik om en om wissel. Eén ketting heeft bijna 3000km erop zitten en de ander 3200km. Ik heb trouwens nog niet de kettingmeter op de ketting gelegd. Kettingbladen zijn ook pas 3300km gebruikt.

De wielset is een nieuwe Ksyrium SL. Om deze in te bouwen heb ik de as moeten wisselen. Dat heb ik gedaan met de op de oude as al aanwezige montagepasta.

Na de eerste rit toch maar de boel uit elkaar gehaald en voorzien van iets meer montagepasta. Simpelweg om dat dan uit te sluiten. Daarnaast de boel goed schoongemaakt en de ketting weer voorzien van smeermiddel. In de tweede rit was het ongeveer 20km weg alvorens het geluid weer tevoorschijn is gekomen.

Rara dus?.... Op de zomerwielset was niets te horen trouwens. Dus ik ben geneigd om het in de wielset te zoeken...maar als het geluid zich alleen voordoet op het meest gebruikte kransje dan lijkt het meer op slijtage van de ketting of cassette. Al zou ik dat wel snel vinden. En waarom hoorde ik dan niets op de andere wielset?

Iemand een idee? Ik heb in ieder geval al een bestelling uitstaan om kransje 17 en 15 te vervangen en ik heb ook maar meteen een ketting meebesteld. Dus als het slijtage is dan moet het straks goed zijn. Of moet ik in een andere richting zoeken?
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie