JoostG
30 apr 2015 11:11
Goed om te weten, maar het bleek niet nodig: ik had goed gezien dat de derailleur niet helemaal juist gerepareerd was. Het plaatje (met palletje wat achter hanger blijft haken) moest nog een kwartslag gedraaid worden. Een lastig klusje (veer flink op spanning brengen), maar met tips leverancier en de derailleur van de winterfiets als voorbeeld ernaast, is het gelukt.
Bij het terugplaatsen van de derailleur op de winterfiets is de derailleurkabel beschadigd. Binnenkort mag ik weer aan de slag om die te vervangen, maar dan ga ik direct ook de cassette en ketting vervangen.
Verder kwam er nog een fietsmaatje langs: dit weekend fietsen we in Limburg en de Ardennen, dus er moest een cassette en ketting vervangen worden. Normaliter is dat een klusje van 10 tot 15 minuutjes, maar dit maal duurde het wat langer. Bij het verwijderen van de oude campa 11 speed cassette zag ik tot mijn verbazing een metalen spacer op het einde van de body (DT Swiss 240 naaf, FF wiel) van 0,5mm. Ik dacht dat spacers op body's altijd voorbehouden waren aan shimano. De spacer heb ik direct verwijderd. Na het plaatsen van de nieuwe cassette (11-25, ipv een oude 12-27) en het wiel steken, constateerde ik dat de sluitring tegen het frame aan zat en de cassette/wiel maar moeizaam bewoog. De cassette weer van de body gehaald en beter bestudeerd: hij zat er goed op (kransje klopten, spacers op juiste plek), maar wat mij wel bevreemdde was de laatste krans (11A). Deze staat verder af van de 12, dan de 12 van een 13 op een 12-27 cassette, niet logisch! Nam ik de spacer in mijn berekeningen mee, dan waren beide cassettes toch even breed. Ik heb de body goed schoongemaakt, de cassette geplaatst en er op toegezien dat de uitstulpingen (van de laatste krans 11A) goed boven de inhammetjes (van de body) zaten en de sluitring goed vastgezet. Nu bleek er wel voldoende ruimte te zitten tussen sluitring en frame en kan het wiel vrij ronddraaien. Al helt het nog steeds niet over.
Het werkt, maar ik blijf het vreemd vinden.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0