Vandaag geklust aan de fiets
Het ging hier helemaal niet over aanhaalmomenten...maar over het problematische van titanium snelspanners en steekassen...
We hebben ons meermalen over dit onderwerp uitgelaten, (zowel ikzelf als m'n tweelingbroer Keezx) en je kan van onze bijdragen daarover volop gaan genieten als je het echt interesseert....
We hebben ons meermalen over dit onderwerp uitgelaten, (zowel ikzelf als m'n tweelingbroer Keezx) en je kan van onze bijdragen daarover volop gaan genieten als je het echt interesseert....
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...
De lagers moeten het dan toch wel zijn want na een klein ritje met andermans wiel en dus andere naaf was er niks van een kraak te horen. Lagers vervangen dus.
Verder nog even 10mm aan spacers oder het het stuur van de nieuwe fiets weggehaald. Dat ging snel omdat ze deelbaar zijn, daarna langer bezig geweest om stuur en wiel recht te zetten, ik vind niets zo irritant als wanneer stuur en wiel niet 100% in een lijn staan.

Ja, hier wordt gewoon op het Perzisch tapijt geklust. Dat kan gewoon in huize leon1

Ik vermoed dat ik een bijgeluid uit de crank / trapas heb. Nu heb ik de crank bij de eerste montage op de montagebok gemonteerd op de aangegeven minimum aantal Nm's (40 geloof ik). Nu hoop ik maar dat de bijgeluiden weg zijn nu de crank weer is gemonteerd met flink wat montagepasta en 55Nm. Zo niet dan eerst het balhoofd nog maar eens voorzien van montagepasta. Ik had daar gisteren geen zin meer in om dit meteen aan te pakken. En anders wordt het toch de cups verwijderen en met Loctite weer monteren.
Daarnaast de voorderailleur afgesteld. Die stond niet helemaal correct gezien de smeerrand op de ketting. De ketting sleepte heel lichtjes langs het rubber van de voorderailleur.
Ride bikes, not tanks!
Ik heb het al vaak beweerd en doe dat nu ook maar weer: Lagers kraken zelf nooit, wel kan een pressfit lager in een frame bewegen en dan kraken.
Als dat andere wiel niet beweegt tussen de patten is dat veel waarschijnlijker de oorzaak dan korrelige lagers.
Beide wielen even vast, oppervlak van de caps die de padden raakt: beide glad. Met of zonder wat vet maakt niks uit.
Ja klemkracht kan het verschil maken, een vriend had dat laatst (snelspanner, ietsjes losser, toefje vet, en weg was het geluid).
Experimenteren met klemkracht maar geen verschil bij mijn wiel. Losjes of vast of heel vast, het kraak als ik aanzet, ook met andere cassette, ook met vet op de spline.
Ik noem het kraken, maar als knarsend zou je het ook kunnen omschrijven, tja wat is het verschil tussen kraken en knarsen, discussie op zich.
In ieder geval de lagers “sind hinuber”, dus sowieso vervangen. Daarna fingers-crossed
Ja klemkracht kan het verschil maken, een vriend had dat laatst (snelspanner, ietsjes losser, toefje vet, en weg was het geluid).
Experimenteren met klemkracht maar geen verschil bij mijn wiel. Losjes of vast of heel vast, het kraak als ik aanzet, ook met andere cassette, ook met vet op de spline.
Ik noem het kraken, maar als knarsend zou je het ook kunnen omschrijven, tja wat is het verschil tussen kraken en knarsen, discussie op zich.
In ieder geval de lagers “sind hinuber”, dus sowieso vervangen. Daarna fingers-crossed

Eveneens uit mijn standaardrepertoire: vet als "remedie"voor kraken is louter symptoombestrijding en maakt de kwaal doorgaans erger...
In jouw geval zou ik het nu ook even niet weten...
In jouw geval zou ik het nu ook even niet weten...
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Contact
vandaag, en gisteren en eergisteren bezig met het opnieuw tubeless krijgen van mijn voorwiel van de mtb,. verse latex (muckoff) ercin, nieuw ventiel, nieuwe tape gorilla nog eens nieuwe tape muckoff.. en err blijft maar lucht ontsnappen langs de spaken. De tape zit er superstrak in, bij het ventiel alles netjes dicht.. wat een gekl**** dan is een binnbandje wisselen toch wel makkelijker hoor... doe nog 1 poging denk ik en anders ga ik gewoon weer met binnenband rijden..
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Ben zelf grote tubeleses fan maar dat is inderdaad het meest irritante om tegen te komen. Heb zelf ook zo 3x opnieuw tape gelegd om het toch luchtdicht te krijgen. +1 voor wielen zonder spaakgaten.
Gisteren nog in de rapte mijn oude gravelbike eens op de werkbank gezet. Nukkige pistons in de voorrem zorgen voor een aanlopende schijf dus even het filmpje van onze Parktool vrienden gevolgd en de rem is weer helemaal in orde.
Gisteren nog in de rapte mijn oude gravelbike eens op de werkbank gezet. Nukkige pistons in de voorrem zorgen voor een aanlopende schijf dus even het filmpje van onze Parktool vrienden gevolgd en de rem is weer helemaal in orde.
Uno-X Mobility or bust!
Als je "tubeless tape" gebruikt - dus geen Gorilla tape - die zo breed is dat hij van velgrand tot velgrand wordt/is geplakt dan zal deze 'luchtdicht' kunnen aansluiten op de bandranden en zal het geen problemen geven om de velg luchtdicht te krijgen.depoldertoerist schreef: ↑30 mei 2025 15:56 vandaag, en gisteren en eergisteren bezig met het opnieuw tubeless krijgen van mijn voorwiel van de mtb,. verse latex (muckoff) ercin, nieuw ventiel, nieuwe tape gorilla nog eens nieuwe tape muckoff.. en err blijft maar lucht ontsnappen langs de spaken. De tape zit er superstrak in, bij het ventiel alles netjes dicht.. wat een gekl**** dan is een binnbandje wisselen toch wel makkelijker hoor... doe nog 1 poging denk ik en anders ga ik gewoon weer met binnenband rijden..

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Contact
inmiddels is het luchtdicht. De Gorilla tape is ook 25 mm en dat had ik al eerder gebruikt (toen aks een last rescue) . De boosdoener was toch het nieuwe ventiel dat te diep wegzakte. En daardoor dus een opening maakte bij het ventielgat. Gelukkig komt de tubeless tape van muck-off op een rol van 10 meter dus ik kon het nogmaals overdoen. oude ventiel uit de container gevist, Die had een soort petje boven het rubberhoedje dat groter is dan het ventielgat. kern van het nieuwe ventiel er in. En nu was het goed..
Ik rij nu 5 jaar tubeless, maar dit gepruts komt toch regelmatig terug. Ik heb er echt een haat liefde verhouding mee. Momenteel ben ik aan voorzichtig aan het oriënteren voor een opvolger van mijn mtb, maar ik herovereeg toch ook wel of die weer een tubeless setup krijgt.
Ik rij nu 5 jaar tubeless, maar dit gepruts komt toch regelmatig terug. Ik heb er echt een haat liefde verhouding mee. Momenteel ben ik aan voorzichtig aan het oriënteren voor een opvolger van mijn mtb, maar ik herovereeg toch ook wel of die weer een tubeless setup krijgt.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Tja, als je verkeerde tubeless ventielen monteert krijg je het nooit goed dicht, dat had je na 5 jaar tubeless toch wel kunnen begrijpen.depoldertoerist schreef: ↑31 mei 2025 16:07 inmiddels is het luchtdicht. De Gorilla tape is ook 25 mm en dat had ik al eerder gebruikt (toen aks een last rescue) . De boosdoener was toch het nieuwe ventiel dat te diep wegzakte. En daardoor dus een opening maakte bij het ventielgat. Gelukkig komt de tubeless tape van muck-off op een rol van 10 meter dus ik kon het nogmaals overdoen. oude ventiel uit de container gevist, Die had een soort petje boven het rubberhoedje dat groter is dan het ventielgat. kern van het nieuwe ventiel er in. En nu was het goed..

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless