Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2234
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 24 mei 2025 16:27

Het ging hier helemaal niet over aanhaalmomenten...maar over het problematische van titanium snelspanners en steekassen...
We hebben ons meermalen over dit onderwerp uitgelaten, (zowel ikzelf als m'n tweelingbroer Keezx) en je kan van onze bijdragen daarover volop gaan genieten als je het echt interesseert....
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6860
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 24 mei 2025 17:25

Nou niet echt …
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

0475
Forum-lid
Berichten: 1116
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 25 mei 2025 21:07

0475 schreef: 24 mei 2025 14:51 <knipperdeknip>
Verder nog ivm de kraak in de andere fiets nog eens beter naar de naaf gekeken en de twee lagers in de freewheel body beginnen toch wat korrelig te lopen, maar het is nog redelijk minimaal.
De lagers moeten het dan toch wel zijn want na een klein ritje met andermans wiel en dus andere naaf was er niks van een kraak te horen. Lagers vervangen dus.

Verder nog even 10mm aan spacers oder het het stuur van de nieuwe fiets weggehaald. Dat ging snel omdat ze deelbaar zijn, daarna langer bezig geweest om stuur en wiel recht te zetten, ik vind niets zo irritant als wanneer stuur en wiel niet 100% in een lijn staan.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3639
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 26 mei 2025 11:13

Afbeelding

Ja, hier wordt gewoon op het Perzisch tapijt geklust. Dat kan gewoon in huize leon1 :mrgreen: (en ondertussen op twee schermen Giro en F1 kijken...) :lol: Dus inderdaad, dit is niet vandaag geklust maar gisteren.

Ik vermoed dat ik een bijgeluid uit de crank / trapas heb. Nu heb ik de crank bij de eerste montage op de montagebok gemonteerd op de aangegeven minimum aantal Nm's (40 geloof ik). Nu hoop ik maar dat de bijgeluiden weg zijn nu de crank weer is gemonteerd met flink wat montagepasta en 55Nm. Zo niet dan eerst het balhoofd nog maar eens voorzien van montagepasta. Ik had daar gisteren geen zin meer in om dit meteen aan te pakken. En anders wordt het toch de cups verwijderen en met Loctite weer monteren.

Daarnaast de voorderailleur afgesteld. Die stond niet helemaal correct gezien de smeerrand op de ketting. De ketting sleepte heel lichtjes langs het rubber van de voorderailleur.
Ride bikes, not tanks!

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2234
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 26 mei 2025 12:40

0475 schreef: 25 mei 2025 21:07
0475 schreef: 24 mei 2025 14:51 <knipperdeknip>
Verder nog ivm de kraak in de andere fiets nog eens beter naar de naaf gekeken en de twee lagers in de freewheel body beginnen toch wat korrelig te lopen, maar het is nog redelijk minimaal.
De lagers moeten het dan toch wel zijn want na een klein ritje met andermans wiel en dus andere naaf was er niks van een kraak te horen. Lagers vervangen dus.

CUT
Ik heb het al vaak beweerd en doe dat nu ook maar weer: Lagers kraken zelf nooit, wel kan een pressfit lager in een frame bewegen en dan kraken.
Als dat andere wiel niet beweegt tussen de patten is dat veel waarschijnlijker de oorzaak dan korrelige lagers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...

0475
Forum-lid
Berichten: 1116
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 26 mei 2025 15:24

Beide wielen even vast, oppervlak van de caps die de padden raakt: beide glad. Met of zonder wat vet maakt niks uit.

Ja klemkracht kan het verschil maken, een vriend had dat laatst (snelspanner, ietsjes losser, toefje vet, en weg was het geluid).

Experimenteren met klemkracht maar geen verschil bij mijn wiel. Losjes of vast of heel vast, het kraak als ik aanzet, ook met andere cassette, ook met vet op de spline.

Ik noem het kraken, maar als knarsend zou je het ook kunnen omschrijven, tja wat is het verschil tussen kraken en knarsen, discussie op zich.

In ieder geval de lagers “sind hinuber”, dus sowieso vervangen. Daarna fingers-crossed ;)

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2234
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 26 mei 2025 20:13

Eveneens uit mijn standaardrepertoire: vet als "remedie"voor kraken is louter symptoombestrijding en maakt de kwaal doorgaans erger...
In jouw geval zou ik het nu ook even niet weten...
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1847
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 30 mei 2025 15:56

vandaag, en gisteren en eergisteren bezig met het opnieuw tubeless krijgen van mijn voorwiel van de mtb,. verse latex (muckoff) ercin, nieuw ventiel, nieuwe tape gorilla nog eens nieuwe tape muckoff.. en err blijft maar lucht ontsnappen langs de spaken. De tape zit er superstrak in, bij het ventiel alles netjes dicht.. wat een gekl**** dan is een binnbandje wisselen toch wel makkelijker hoor... doe nog 1 poging denk ik en anders ga ik gewoon weer met binnenband rijden..
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 452
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 30 mei 2025 20:31

Ben zelf grote tubeleses fan maar dat is inderdaad het meest irritante om tegen te komen. Heb zelf ook zo 3x opnieuw tape gelegd om het toch luchtdicht te krijgen. +1 voor wielen zonder spaakgaten.

Gisteren nog in de rapte mijn oude gravelbike eens op de werkbank gezet. Nukkige pistons in de voorrem zorgen voor een aanlopende schijf dus even het filmpje van onze Parktool vrienden gevolgd en de rem is weer helemaal in orde.
Uno-X Mobility or bust!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6548
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 31 mei 2025 10:26

depoldertoerist schreef: 30 mei 2025 15:56 vandaag, en gisteren en eergisteren bezig met het opnieuw tubeless krijgen van mijn voorwiel van de mtb,. verse latex (muckoff) ercin, nieuw ventiel, nieuwe tape gorilla nog eens nieuwe tape muckoff.. en err blijft maar lucht ontsnappen langs de spaken. De tape zit er superstrak in, bij het ventiel alles netjes dicht.. wat een gekl**** dan is een binnbandje wisselen toch wel makkelijker hoor... doe nog 1 poging denk ik en anders ga ik gewoon weer met binnenband rijden..
Als je "tubeless tape" gebruikt - dus geen Gorilla tape - die zo breed is dat hij van velgrand tot velgrand wordt/is geplakt dan zal deze 'luchtdicht' kunnen aansluiten op de bandranden en zal het geen problemen geven om de velg luchtdicht te krijgen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1847
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 31 mei 2025 16:07

inmiddels is het luchtdicht. De Gorilla tape is ook 25 mm en dat had ik al eerder gebruikt (toen aks een last rescue) . De boosdoener was toch het nieuwe ventiel dat te diep wegzakte. En daardoor dus een opening maakte bij het ventielgat. Gelukkig komt de tubeless tape van muck-off op een rol van 10 meter dus ik kon het nogmaals overdoen. oude ventiel uit de container gevist, Die had een soort petje boven het rubberhoedje dat groter is dan het ventielgat. kern van het nieuwe ventiel er in. En nu was het goed..

Ik rij nu 5 jaar tubeless, maar dit gepruts komt toch regelmatig terug. Ik heb er echt een haat liefde verhouding mee. Momenteel ben ik aan voorzichtig aan het oriënteren voor een opvolger van mijn mtb, maar ik herovereeg toch ook wel of die weer een tubeless setup krijgt.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6548
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 31 mei 2025 18:29

depoldertoerist schreef: 31 mei 2025 16:07 inmiddels is het luchtdicht. De Gorilla tape is ook 25 mm en dat had ik al eerder gebruikt (toen aks een last rescue) . De boosdoener was toch het nieuwe ventiel dat te diep wegzakte. En daardoor dus een opening maakte bij het ventielgat. Gelukkig komt de tubeless tape van muck-off op een rol van 10 meter dus ik kon het nogmaals overdoen. oude ventiel uit de container gevist, Die had een soort petje boven het rubberhoedje dat groter is dan het ventielgat. kern van het nieuwe ventiel er in. En nu was het goed..

Ik rij nu 5 jaar tubeless, maar dit gepruts komt toch regelmatig terug. Ik heb er echt een haat liefde verhouding mee. Momenteel ben ik aan voorzichtig aan het oriënteren voor een opvolger van mijn mtb, maar ik herovereeg toch ook wel of die weer een tubeless setup krijgt.
Tja, als je verkeerde tubeless ventielen monteert krijg je het nooit goed dicht, dat had je na 5 jaar tubeless toch wel kunnen begrijpen. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie