Ik rijd wekelijks (in de winter) de MTB/VTT toertochten en in de zomer af te toe een graveltocht (Crossborder in Limburg was de lastigste met echte MTB stukken in) en in de beugel gaat echt wel beter. (al zijn de meeste stukken hier in Vlaanderen niet echt technisch en zelden echt moeilijk)
Net zoals het naar beneden donderen van een Alpen col ook beter gaat in de beugel op de koersfiets. De fiets is gewoon veel stabieler.
De hele grote flare lijkt me ook niet echt handig, ik ben ook geen fan van brede sturen. Maar misschien dat dat op het strand dan wat handiger is.
Net het leuke van gravel rijden, de diversiteit. Zelf heb ik het liefste wat snelle singletrack afgewisseld met mooie lange stukken (en stevig tempo)
De mooiste afgelopen jaar was Dusty Moon met het Zoniënwoud en Meerdaalwoud.
havana schreef: ↑14 dec 2021 13:40
...
Ik moest echter nog even wachten op de 2 Jagwire tools die binnen moesten komen voor de hydraulische kabels.
Wat een super gereedschap, was een tip van het forum (ik meen van TL@)! Eentje om supersnel de leiding op maat te knippen (soort sigarenknipper), de andere om de insert erin te persen. Briljant, dit had ik veel eerder moeten kopen.
TL@ schreef: ↑14 dec 2021 16:17
Net zoals het naar beneden donderen van een Alpen col ook beter gaat in de beugel op de koersfiets. De fiets is gewoon veel stabieler.
Plus dat het risico dat het stuur uit je handen glipt bij een oneffenheid in de weg dan veel kleiner is (o.a. indachtig Jens Voigt). Ook om die reden beter in de beugels dalen!
Axa led achterlichtje geinstalleerd op mijn stadsfiets. Een oude koga traveller met banddynamo onder het bracket. Zo eentje die je met een frictie buisschifter aan de zadelpen kan bedienen. Stukken beter licht en nu ook gewoon standlicht. De voorlamp had ik al een keer vervangen. Ook even de connectors van de aansluitingen op de dynamo zelf gewisseld want die waren compleet vergaan.
Enige nadeel is dat het een onhandige locatie is om te lopen prutsen met draadjes.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
TL@ schreef: ↑14 dec 2021 16:17
Net zoals het naar beneden donderen van een Alpen col ook beter gaat in de beugel op de koersfiets. De fiets is gewoon veel stabieler.
Plus dat het risico dat het stuur uit je handen glipt bij een oneffenheid in de weg dan veel kleiner is (o.a. indachtig Jens Voigt). Ook om die reden beter in de beugels dalen!
Vandaag effen van twee fietsen de wielset wisselen.
Daarvoor ook de cassette moeten wisselen n.l. van 12-25 naar 11-28 en de velgremblokjes van gewone naar speciaal voor carbonvelgen. Omdat de velgen ook in breedte verschillen van 20 mm naar 25 mm de remmen moeten verstellen. Bijkomstigheid was dat de schroefjes van de remblokken voor waren dolgedraaid en vroeg mij af waarom heeft de vorige eigenaar van deze remhoeven deze zo hard vast gedraaid.
Uiteindelijk met een klein schroevendraaiertje deze eruit kunnen draaien en heb meteen in de schroefkop daarvan een gleuf gefreesd zodat deze nu met een gewone schroevendraaier kan worden los/vast gedraaid (voor zover nodig).
Oh ja, wilde ook nog een lek in die tubelessband van binnen uit repareren maar ben daar door tijdgebrek niet aan toe gekomen dus blijft staan voor een andere dag deze week.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Al een tijdje bezig met groot onderhoud. De Di2 batterij was binnen een week leeg. Vanwege wat gedoe door slecht onderhoud van een FM waar ik de fiets had gekocht;. Uiteindelijk maar besloten alle Di2 kabels in het frame te vervangen en daarbij ook gelijk maar een anti-rammelhoesje om de Di2 kabeltjes gedaan. Na een testje en een week het batterij niveau monitoren lijkt de operatie geslaagd.
Daarnaast ook maar even de bracket lagers vervangen, achterremleiding vervangen en voor en achterrem ontlucht. De balhoofdlagers schoongemaakt en flink in het vet gezet.
Nu nog een nieuwe ketting monteren, stuurlintje wikkelen en wss remschijven/remblokken vervangen.
Leuke bezigheid voor in de avonduurtjes.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
Mtb achterrem sleepte soms wat, ditmaal wat aandachtiger bekeken, en gemerkt dat ik met een 'sticky piston' zat. Wiel eruit, en remblokjes eruit en rem lichtjes knijpen terwijl ik andere piston tegen hield. Zijkanten dan insmeren met borsteltje remvloeistof. Daarna remmen weer centreren en uitlijnen.
Uiteindelijk denken dat in een kwartiertje te kunnen oplossen, maar uiteindelijk een uur mee bezig geweest.
Niet echt vandaag, meer deze week.... maar eindelijk eens zin gevonden om de Dura Ace dual controls die sinds maart in de kast liggen te monteren. Althans, de klus is nog niet klaar. In de tussentijd ook DA remklauwen op de kop getikt en de leidingen van de groepenloze Shimano dual controls blijven in het frame en worden hergebruikt. Even nieuwe olijf erop en ook een nieuwe aansluiting op de leiding bij de dual controls. De aansluiting van DA wijkt nl. af de andere Shimano dual controls. En meteen ook de leidingen inkorten want die zijn veeelste lang.
Daarnaast een andere cassette erop en nieuwe tandwielen voor. Nu matchen de meest gebruikte versnellingen op mijn fietsen elkaar.. Hetzij dat de ene nog 11spd is en de andere 12spd.
hayes schreef: ↑30 dec 2021 09:18
Ga voor het eerst voorste kettingblad wisselen.
Maar moet er dan meteen ook een nieuwe ketting op?
De cassette is nog ok.
Ketting op slijtage controleren en bij twijfel vervangen.