Mag ik vragen welk stuur dit is?
Vandaag geklust aan de fiets
Vandaag in de bossen van Sint-Job gaan crossen, op 1 ritje de remblokjes (schijfremmen) volledig op. De 35km naar huis zonder remmen kunnen doen. Gelukkig vooral langs het anti-tank kanaal (onverhard) en wat dijken (enkel voor fietsers) waardoor de remmen niet nodig waren. De ondergrondse garage thuis, heb ik maar te voet gedaan.
Blokjes dus weer maar eens vervangen. Toch eens uitkijken voor metallic blokjes, hopelijk gaan die langer mee.
Blokjes dus weer maar eens vervangen. Toch eens uitkijken voor metallic blokjes, hopelijk gaan die langer mee.
Tweetal weken terug hetzelfde meegemaakt.
Had in vakantiewoning stokoude Giant mtb uit de kelder gehaald voor een ritje.
Na uurtje waren de cantilever blokken ribbedebie.
Vandaag nieuwe blokjes geïnstalleerd, en de fiets voorzien van wat vet, en hopla, terug de kelder in.
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 7988
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Wat is precies het verschil tussen een gravelstuur en een racestuur? Ik vraag dit vanwege een beoogd project. Ben nog niet zo thuis in de gravelbike wereld
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Een gravelstuur heeft een ruimere flare om een bredere greep mogelijk te maken voor meer controle op slecht terrein. Daar is wel wat voor te zeggen, maar bij de meeste gravelsturen betekent dat ook dat de remhandels naar buiten wijzen, wat niet mijn voorkeur heeft.
Ik heb er vorig jaar een gravelstuur opgezet met beperkte flair (12°):
https://www.bike24.com/p2345940.html
Die flair zorgt ervoor dat bij een afdaling je in de beugel wat stabieler bent en ook minder makkelijk met je polsen tegen het stuur zit. Het stuur kan ook wat smaller blijven (42cm voor mij)
https://www.bike24.com/p2345940.html
Die flair zorgt ervoor dat bij een afdaling je in de beugel wat stabieler bent en ook minder makkelijk met je polsen tegen het stuur zit. Het stuur kan ook wat smaller blijven (42cm voor mij)
Ik snap dat hele gravel stuur niet. Als je een lastig stuk hebt, wil je toch meer controle en de handen bij de remgrepen hebben? Geëxtrapoleerd de positie zoals je die op een Downhill/enduro fiets zou hebben, kort, hoog en breed.
Nu ga je breed en laag in een positie dat je niet bij de remmen kunt.
Ik denk dat dat hele gravel een commerciele combinatie van geruit shirt, absurd stuur en gravelmok is.
Nu ga je breed en laag in een positie dat je niet bij de remmen kunt.
Ik denk dat dat hele gravel een commerciele combinatie van geruit shirt, absurd stuur en gravelmok is.
Niet zijken maar reiden !
In de praktijk is laag en breed toch echt een stuk aangenamer en beter te controleren.
Als je stuur en shifters goed afgesteld staan, kan je in die positie net beter bij je remmen en heb je 4 vingers rond het stuur.
Heb je het zelf al eens geprobeerd? Het is makkelijk kritiek te hebben op iets waar je geen ervaring mee hebt.
Als je stuur en shifters goed afgesteld staan, kan je in die positie net beter bij je remmen en heb je 4 vingers rond het stuur.
Heb je het zelf al eens geprobeerd? Het is makkelijk kritiek te hebben op iets waar je geen ervaring mee hebt.
Vandaag deel 2 van het klusproject gravelstuur. Zoals eerder gezegd wilde ik de remkabel vervangen omdat dezè aan de korte kant was.
Ik moest echter nog even wachten op de 2 Jagwire tools die binnen moesten komen voor de hydraulische kabels.
Wat een super gereedschap, was een tip van het forum (ik meen van TL@)! Eentje om supersnel de leiding op maat te knippen (soort sigarenknipper), de andere om de insert erin te persen. Briljant, dit had ik veel eerder moeten kopen.
Afijn, leiding vervangen, gevuld met nieuwe olie. Olie die ik uit de shifter duwde was pikzwart, dus even spoelen. Daarna bleeden. Remblokken ook aan het einde dus die meteen meegepakt. Gelukkig had ik die nog liggen: als ik niet aan de minimale verzendwaarde kom voor gratis verzending vul ik altijd op met remblokken en/of kettingen.
Daarna nieuw stuurlintje wikkelen, even de klauw opnieuw uitlijnen en klaar is kees.
Ik moest echter nog even wachten op de 2 Jagwire tools die binnen moesten komen voor de hydraulische kabels.
Wat een super gereedschap, was een tip van het forum (ik meen van TL@)! Eentje om supersnel de leiding op maat te knippen (soort sigarenknipper), de andere om de insert erin te persen. Briljant, dit had ik veel eerder moeten kopen.
Afijn, leiding vervangen, gevuld met nieuwe olie. Olie die ik uit de shifter duwde was pikzwart, dus even spoelen. Daarna bleeden. Remblokken ook aan het einde dus die meteen meegepakt. Gelukkig had ik die nog liggen: als ik niet aan de minimale verzendwaarde kom voor gratis verzending vul ik altijd op met remblokken en/of kettingen.
Daarna nieuw stuurlintje wikkelen, even de klauw opnieuw uitlijnen en klaar is kees.
Het is geen kritiek, alleen een kritische vraagstelling.
Alleen in showrooms, niet rijdend.. Wel heel veel verschillende soorten sturen op verschillende fietsen.
Maar in een lastige afdaling heb ik nooit het gevoel prettiger te rijden/meer controle te hebben als ik diep ga zitten. Met handen op de remgrepen heb ik ook beter (over-)zicht.
Niet zijken maar reiden !